Archief - Bijberoep

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sidgun

Legacy Member
Hi,

nog 1 jaartje en ben afgestudeerd in bestuurskunde en publiek management. Ik hoop om ergens consultant te kunnen worden of bij een overheidsdienst te kunnen starten. Ik zou dit echter ook graag combineren met een bijberoepje liefst boekhouden ofzo. Wel k*t natuurlijk dat ik niets weten van boekhouden :p. Hoe zou ik mij dit best eigen kunnen maken? Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er nog mensen die nog een bijberoep doen? Zoja wat?


Mvg

vanrumst

Legacy Member
Om boekhouder te zijn moet je die studie doorlopen hebben en moet je stage bij boekhoudkantoor gedaan hebben. Dan ben je dus voor jaar of 4 minstens vertrokken ;)

Sidgun

Legacy Member
Echt ik ken namelijk iemand die dat in avondschool gevolgd heeft en op 1 jaar tijd was die boekhouder... In bijberoep weliswaar.

hyperon

Legacy Member
Waarom vraag je het dan niet aan die persoon die dat op 1 jaar gedaan heeft?
Die persoon lijkt toch het antwoord op je vraag te zijn :-)

Sidgun

Legacy Member
Inderdaad, maar zie die zelden of nooit en zit nu enkele maanden in buitenland. Daarom dat ik het dus hier al is vraag. En ik vroeg ook of er nog mensen zijn die andere interessante bijberoepjes weten... :p

Mvg

Epyon

Legacy Member
Sidgun zei:
Echt ik ken namelijk iemand die dat in avondschool gevolgd heeft en op 1 jaar tijd was die boekhouder... In bijberoep weliswaar.
Dat kan niet. Om boekhouder te worden dien je hiervoor erkend te worden door de BIBF en die erkenning vereist een driejarige opleiding + stagejaar.

Wat wel mogelijk is, is dat je de boekhouding van een bedrijf doet zonder hiervoor erkend te zijn. Dat is dan alsof het bedrijf zelf de boekhouding doet maar het effectieve paperassenwerk door iemand anders laat doen. Je bent dan eigenlijk gewoon een soort administratief bediende voor dat bedrijf. Je mag jezelf dan ook geen boekhouder noemen of zaken verrichten die enkel door een echte boekhouder gedaan mogen worden, bvb boekhoudersverklaringen toevoegen. Dat kan strafrechtelijk vervolgd worden.

SilentSpring

Legacy Member
Epyon zei:
Dat kan niet. Om boekhouder te worden dien je hiervoor erkend te worden door de BIBF en die erkenning vereist een driejarige opleiding + stagejaar.

Wat wel mogelijk is, is dat je de boekhouding van een bedrijf doet zonder hiervoor erkend te zijn. Dat is dan alsof het bedrijf zelf de boekhouding doet maar het effectieve paperassenwerk door iemand anders laat doen. Je bent dan eigenlijk gewoon een soort administratief bediende voor dat bedrijf. Je mag jezelf dan ook geen boekhouder noemen of zaken verrichten die enkel door een echte boekhouder gedaan mogen worden, bvb boekhoudersverklaringen toevoegen. Dat kan strafrechtelijk vervolgd worden.
Hier verwar je BIBF eventjes met IAB denk ik;)

IAB is zoals je zegt: toegangsexamen + 3j stage (en tijdens die stage ook tussentijdse examens). Deze stage kun je ook als werknemer volgen.
Voor het BIBF kun je gewoon inschrijven voor de stageperiode gevolgd door een bekwaamheidsexamen. Die stageperiode moet gelijkwaardig zijn aan 200 dagen zelfstandig uitgeoefende beroepspraktijk, dit kun je dus niet als werknemer.

Volgens mijn interpretatie van de volgende link is zelfs gewoon de boekhouding voeren van een derde niet toegelaten indien je niet erkend bent door het BIBF (of IAB): BIBF - Reglementering van het beroep - het wettelijk monopolie

Dat van die opleiding van 1j zal eerder iets als Syntra zijn waar je een graduaat boekhouden kunt volgen, maar daarna moet je nog altijd langs het BIBF (of IAB) passeren.

Epyon

Legacy Member
Den Freddie zei:
Hier verwar je BIBF eventjes met IAB denk ik;)

IAB is zoals je zegt: toegangsexamen + 3j stage (en tijdens die stage ook tussentijdse examens). Deze stage kun je ook als werknemer volgen.
Voor het BIBF kun je gewoon inschrijven voor de stageperiode gevolgd door een bekwaamheidsexamen. Die stageperiode moet gelijkwaardig zijn aan 200 dagen zelfstandig uitgeoefende beroepspraktijk, dit kun je dus niet als werknemer.
Voor het BIBF moet je minstens een diploma graduaat boekhouden of accountancy hebben vooraleer te kunnen inschrijven voor de stageperiode. Dat is dus ook drie jaar opleiding.

Dat van die opleiding van 1j zal eerder iets als Syntra zijn waar je een graduaat boekhouden kunt volgen, maar daarna moet je nog altijd langs het BIBF (of IAB) passeren.
Het is onmogelijk een graduaat in één jaar te volgen. Ik zie wel dat Syntra een opleiding aanbiedt die de driejarige opleiding boekhouden samenvat in één jaar. Je krijgt dan een 'diploma "Ondernemingshoofd boekhouder", erkend door de Gemeenschapsminister bevoegd voor Middenstands- en KMO-opleiding en afgeleverd door het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming (VLAO) - Syntra Vlaanderen' dat je toelaat de stageperiode bij BIBF aan te vangen.

Ik stel me wel vragen bij de kwaliteit van zo'n opleiding, maar ik stel me dan ook vragen bij de kwaliteit van alle Syntra opleidingen :p .

samsonite

Legacy Member
Epyon zei:
Ik stel me wel vragen bij de kwaliteit van zo'n opleiding, maar ik stel me dan ook vragen bij de kwaliteit van alle Syntra opleidingen :p .

Normaal gezien is dat een deftige opleiding waar je na je opleiding onmiddellijk kan beginnen in een boekhoudkantoor (end.)

Je krijgt wel geen graduaat maar een attest van Syntra.
Ik heb wel gehoord dat de dagopleiding beter is dan de avondopleiding.
Ik kan ook niet begrijpen waarom mensen 3jaar lang (avond) zouden gaan en dan op het einde van de rit een attest van de syntra gaan krijgen.
cvo=>graduaat veeeeel beter en moeilijkheidsgraad valt heel goed mee

SilentSpring

Legacy Member
Epyon zei:
Voor het BIBF moet je minstens een diploma graduaat boekhouden of accountancy hebben vooraleer te kunnen inschrijven voor de stageperiode. Dat is dus ook drie jaar opleiding.


Het is onmogelijk een graduaat in één jaar te volgen. Ik zie wel dat Syntra een opleiding aanbiedt die de driejarige opleiding boekhouden samenvat in één jaar. Je krijgt dan een 'diploma "Ondernemingshoofd boekhouder", erkend door de Gemeenschapsminister bevoegd voor Middenstands- en KMO-opleiding en afgeleverd door het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming (VLAO) - Syntra Vlaanderen' dat je toelaat de stageperiode bij BIBF aan te vangen.

Ik stel me wel vragen bij de kwaliteit van zo'n opleiding, maar ik stel me dan ook vragen bij de kwaliteit van alle Syntra opleidingen :p .
Als je het zo bekijkt heb je idd gelijk, ik dacht dat het over de procedure bij het BIBF zelf ging.
Bij diploma daarvoor heb ik nooit stilgestaan omdat ik dat zelf al heb:unsure:

Die opleiding van Syntra valt best nog mee, op't werk hebben we een tijd terug een stagiair uit die opleiding gehad en ik heb toch geen klachten gehoord. Die was wel gemotiveerd dus dat zal ook wel meespelen.
Volgens hetgeen ik van hem hoorde komt die opleiding redelijk in de buurt van een bachelor AF, maar dan zonder de talen en de algemenere vakken (al zal de bachelor nog altijd wel meer waarde hebben).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan