Archief - belasting betalen op apps-verkoop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ventrux

Legacy Member
hoy allen

men eerste post hiero ^^
ik heb een vraag in verband met verkoop van apps. ik ben een student hogeschool. zonder inkomsten, behalve de 50 dagen regel voor studenten om te mogen werken.
ik ben student Ti en ik zou graag eens willen weten hoe het zit met de belastingen als ik apps verkoop. moet ik iets speciaals aangeven? extra betalen? ...

ben zeer benieuwd, al wat ik vond op het internet was voor zelfstandigen, niet voor studenten

grz
ventrux

JPV

Legacy Member
je moet dit aangeven en als de inkomsten niet toevallig zijn (maw: je produceert doelbewust apps voor verkoop), dan moet je je als zelfstandige vestigen.

ventrux

Legacy Member
net zelf ook een site gevonden waarop staat dat ik per jaar maar 2990€ mag verdienen, anders ben ik fiscaal niet ten laste van mijn ouders en dit wil ik niet ^^. en moet ik belastingen betalen, dit is algemeen en ik weet niet of er eventueel uitsluitsels of extra regels zijn bij de verkoop van apps.

mischien niet onbelangrijk, de apps zijn gratis maar bevatten reclame, hier haal ik men centje uit.

als ik het ongeveer begrijp is het onmogelijk voor een student om een app op de markt te brengen zonder belastingen te hoeven te betalen. raar eigenlijk, auto's mag ik dan weer wel verkopen ^^.

alle extra info is nog steeds welkom

SharkyXTS

Legacy Member
Niemand verplicht u om dat aan te geven he. Als dat kleine bedragen zijn zou ik er zelfs niet achter kijken. Pas als je boven de 1K per maand gaat zou ik het "officieel" doen.

rbn-

Legacy Member
SharkyXTS zei:
Niemand verplicht u om dat aan te geven he. Als dat kleine bedragen zijn zou ik er zelfs niet achter kijken. Pas als je boven de 1K per maand gaat zou ik het "officieel" doen.

De wet verplicht het u maar kom.

Physixius

Legacy Member
alle transacties boven de 10k moeten vde banken erplicht doorgeven worden aan de overheid. Alles daaronder is dus maw under the radar.
Om zeker te zijn hou uw transacties naar uw bankrekening onder de 2500 en ge zult normaal gezien niet echt in de problemen komen. (om nog zekerder te zijn, reken deze bedragen maandelijks)

mister__ID

Legacy Member
Laat dat geld storten op paypal, dan zou ik me er echt niet mee bezig houden om dat aan te geven. Hetzelfde als je geld verdient met youtube, waarom zou je zoiets aangeven?

Physixius

Legacy Member
paypall, neteller, skrill (moneybookers)...

neteller & skrill hebben zelfs creditcards, geld komt nooit op een belgische rekening zo, behalve nadat ge het hebt uitgegeven

ventrux

Legacy Member
dus ik maak gewoon een paypall aan en ik mag daar het geld opzetten dat ik verdien. en moet dus geen belastingen erop betalen? mag ik dit geld daarna op m'n gewoon rekening zetten of is dit het best te gebruiken bij online aankopen (wat ik regelmatig wel doe)?

ik zoek hier geen duizenden aan te verdienen maar toch wel een paar honderd per jaar, is meer als hobby en om m'n kennis te verbeteren.

grz
ventrux

cool_boy_ke

Legacy Member
Aangezien ge toch een BTW nummer nodig hebt op apps te verkopen zou ik et ook schoon aangeven.

ventrux

Legacy Member
mr dan moet ik als zelfstandige ingeschreven worden, wijzigt dit niets aan men kindergeld, allimentatie van men vader, belastingen voor men ouders,... of zijn er alternatieven?

peppe

Legacy Member
Ik zou het ook niet aangeven. Gewoon laten storten op moneybookers. Die hebben een mastercard zodat je in de winkel kunt betalen zonder dat er geld op u belgische rekening komt. 100% win.

ventrux

Legacy Member
het is die btw-nummer die ik nodig heb, dit zorgt er toch voor dat ik als zelfstandige ingeschreven moet worden? of is het mogelijk random een btw-nummer aan te vragen, lijkt me niet echt logisch ^^

xIO3Y

Legacy Member
Informeer daarvoor eens bij een sociaal verzekeringsfonds en ondernemingsloket: Xerius Starter » Xerius
Consulenten daar kunnen je meer info geven over de verschillende statuten, rechten en plichten als zelfstandige en tevens een btw-nummer aanvragen. Leg gewoon je situatie aan hen uit en zij zullen je perfect kunnen zeggen in welk statuut je moet aansluiten en wat dit inhoudt voor je kinderbijslag, belastingen ed. Het beste statuut of voordeelregel voor jou (als student) is momenteel Artikel 37, maar zij zullen je dit meer in detail kunnen uitleggen.

ventrux

Legacy Member
dit ga ik zeker eens navragen en met m'n ouders moeten bespreken
alvast bedankt cheaker.
ik zal als ik iets meer weet nog wel iets posten. zal niet voor direct zijn want heb nog wat ander werk klaarliggen ^^
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan