Archief - Bedrijfsvoorheffing

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

awaces

Legacy Member
Ik ben maandag begonnen als Polyvalente Arbeider (Elektricien).

Nu zie ik bij mijn contract een brief van de verklaring ivm de bedrijfsvoorheffing.

Ik heb de keuze tussen :
Wettelijke schalen
Vrij 18%
Vrij 20 %
Vrij 30%
Schoolverlater
Grensarbeider Frankrijk
Nederlandse BV
Buitenlandse kunstenaar 18%


Nu is de vraag.
Wat is voor mij het voordeligst ?

Ik ben een schoolverlater maar het vakje van 'Vrij 18% ' staat aangevinkt....

JPV

Legacy Member
voordelig: schoolverlater (als ze daarmee bedoelen: 0%). Pas dat dan vanaf januari wel aan naar de wettelijke schalen (of toch minstens 18%), tenzij je een héél goeie spaarder bent en dan rekening houdt met een zware belastingsbrief.

Time

Legacy Member
JPV zei:
voordelig: schoolverlater (als ze daarmee bedoelen: 0%). Pas dat dan vanaf januari wel aan naar de wettelijke schalen (of toch minstens 18%), tenzij je een héél goeie spaarder bent en dan rekening houdt met een zware belastingsbrief.
Wtf? Ik wist niet dat je dat kon kiezen? Zijn daar geen wettelijke minima voor afhankelijk van het brutoloon per maand?
Als hij nu schoolverlater kiest en dat in januari niet laat aanpassen, zou hij over gans 2013 niks kunnen worden ingehouden? Ik heb dat destijds op mijn vorig werk nog gevraagd, dat was niet toegelaten. Dat was nog de tijd van de Rabobank 4%-spaarboekjes, alle BV oppotten op die rekening en pas na 18 maand moeten terugbetalen. :p

(of is die optie er omdat het interimcontract is?)

JPV

Legacy Member
Er zijn wettelijke minima, maar de fiscus doet niet moeilijk over het eerste kalenderjaar waarin iemand werkt. Daarna kan je in pricnipe niet kiezen, maar heb toch al 1 iemand tegengekomen waarin men dit niet aangepast had en plots 7k mocht betalen aan de belastingen (en dat nooit verwacht had, gezien ook de jonge leeftijd én het feit dat hij wees was en daar dus niet echt op de hoogte van was vanuit de familie). Dat is dan even héél hard slikken. Gelukkig was het een spaarzame persoon :).

Kans is wel groot dat het hier over een interimcontract gaat.

awaces

Legacy Member
het gaat idd om een interim contract.
Nu staat het dus op 18% en dit is dus getekend.

ze vertelden me dat dit het voordeligst was omdat dit in januari toch verandert ... Ofzoiets? Oo


Wat zou jij doen in mijn plaats ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan