Archief - Bachelor opleiding versus beroep

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sokev

Legacy Member
Wat ik me afvroeg is het volgende :
Wie hier heeft een bachelor opleiding of master maar heeft dan toch besloten om, uit eigen keuze (bvb te saaie job in werkelijkheid of zo) werk te verrichten onder zijn diploma?

Versus wie is er begonnen als ASO'er of TSO'er ergens en is na een aantal jaar terug begonnen met studeren (bachelor of master dan)?

En wat doen jullie dan nu van job?

SysRq

Legacy Member
Sokev zei:
Wie hier heeft een bachelor opleiding of master maar heeft dan toch besloten om, uit eigen keuze (bvb te saaie job in werkelijkheid of zo) werk te verrichten onder zijn diploma?

Graduaat TI behaald. Daarna jaren het magazijn in. Nu werkloos.

Ik ben een dwaas zonder zelfvertrouwen, daarom.

Prior

Legacy Member
Kom van BSO Kantoor.

Werk gezocht als administratieve werkkracht maar men wil natuurlijk in de meeste bedrijven en interims in regio Tielt een A1.

Verloren tijd gespendeerd in een studierichting A2 dat geen toekomst met zich meebrengt en dan nog commentaar krijgen bij de interims dat ze liefst minstens een A2 pakken die van TSO handel komt :x.

Uiteindelijk op heden bijna 11 jaar lang postbode. Ergert zich aan het feit dat een contractueel altijd zal moeten vervangen en nooit nog een vaste ronde zal krijgen. Het loon valt mee, maar kan iets beter. Doorgroeien, hmm, vermelden kunnen ze het alleszinds goed op papier, in werkelijkheid, doorgroeien is een illusie of er een komt een fucking aartsmoeilijke Hudson test aan te pas dat niet voor een doodgewone mens is bestemd.

Kriebels om terug te gaan studeren paar jaar geleden weer opgepakt.
Na veel richting zoeken van wat te doen qua studies, uiteindelijk gekozen voor graduaat TI - optie programmeren in avondschool. Nog 2 van de 3 jaar te gaan. Bachelor kan je worden mits schakeljaar in dagopleiding.
Maar ik denk dat graduaat zou moeten volstaan als softwareontwikkelaar/webdesigner.

Kijkend naar hoe TNT in Nederland te werk gaat, zie ik toekomst Bpost niet rooskleurig in. (Ik ben dan ook een doemdenker geworden in de laatste jaren ipv altijd het positieve te prijzen ...)

Daarom verder studeren om iets beter te kunnen krijgen qua werk.

Caelistas

Legacy Member
SysRq zei:
Graduaat TI behaald. Daarna jaren het magazijn in. Nu werkloos.

Ik ben een dwaas zonder zelfvertrouwen, daarom.

Serieus, kunt gij echt niet van ICT gerelateerden job vinden met uw graduaat ICT? Beginne op helpdesk ofzo? Hebt ge netwerkbeheer of programmeren gedaan, ikzelf zou opteren voor netwerken.

Tis omdat ik aant overwege was om graduaat ict zelf te doen, aangezien ik werk moet zoeken en stoppen met men hogeschool.

Mini

Legacy Member
Aso gedaan, dan de kans gekregen veel te reizen
4-5 jaar later gwn beginnen werken.
Nu 3k brut met bedrijfswagen

En ik heb geen zotte overuren of andere onzin moeten doen :)

Terug studeren, geen haar op mijn kop dat er aan denkt!
Ik heb ook niet het gevoel dat ik iets mis zo zonder diploma

Bananarama

Legacy Member
Mini zei:
Aso gedaan, dan de kans gekregen veel te reizen
4-5 jaar later gwn beginnen werken.
Nu 3k brut met bedrijfswagen

En ik heb geen zotte overuren of andere onzin moeten doen :)

Terug studeren, geen haar op mijn kop dat er aan denkt!
Ik heb ook niet het gevoel dat ik iets mis zo zonder diploma

Wat doe jij eigenlijk van werk?

Caelistas

Legacy Member
Aap zei:

Dude, ik heb 75 job adds gevonden da ze vragen "graduaat" of B1 ict, en nog e pak meer waar er bijstaat "ict opleiding genoten" en genen bachelor.

D'accord 70% van de adds is wel voor bachelor ma er komen elken dag opnieuw job adds bij, ge gaat toch wel iet kunnen vinden da niet helpdesk related is.

Btw gij hebt toch al meer dan 2 jaar helpdesk ervaring? Kheb ergens een advertentie gezien voor junior netwerkbeheerder voor ene da al 2 jaar helpdesk gedaan eeft, graduaat is ook goed.

Kijkt is op ictjobs/vdab en solliciteert daarvoor is, miss ebde prijs.

Lord Kveldulv

Legacy Member
De juiste situatie van Aap ken ik niet. Behalve dat het toch ergens mis loopt en het geen gemiddelde gang van zaken is.
Maar geloof niet alle vacatures hoor. Waren het geen 6000 vacatures dat ze onlangs zeiden dat er open staan in de ICT? Ik heb 9 jaar ervaring als developer, netwerk en systeembeheerder, ne hoop daartussen, projectmanagement en consultancy. In juni ben ik van werk veranderd. 600 vacatures heb ik bekeken tot max 60km van thuis (Bxl heb ik bewust niet mee gepakt). Ofwel was de jobinhoud niks voor mij. Onder mijn niveau of te lage verloning. Of het waren dingen die ik niet kan of niet wil doen (ben kieskeurig geweest maar nu ook niet meer dan iemand anders). Of qua ervaring en diploma boven mijn niveau. Van de 600 vacatures waren er 2 waar ik op gereageerd heb. Meer was er echt niet. Dat is scary hoor. 32 jaar zijn, 2 hogere diploma's, jaren ervaring. En beseffen dat ge van die honderden jobs bijna niks kunt doen, om welke reden dan ook.

Maar dat is ook nuchter zijn he. Pas van school zag ik 20 vacatures en stuurde ik 19 sollicitatiebrieven. Of dat nu technologiën waren die ik maar half of niet beheerste, whatever. Dat zou ik wel op de werkvloer leren. Maar zoveel jaar later, en zelf ook al mee profielen moeten selecten, weet ik dat veel bedrijven zo niet denken. Ze nemen u vandaag aan en morgen moet je inzetbaar zijn, niet binnen 2 maanden. Die 2/600 zijn er dan ook 2 die ik met volle zekerheid en volle goesting had kunnen doen. Niet van 'we zullen wel zien', daar heb ik ook ervaring mee :p

Enfin als ge vertrokken wilt raken moet ge het natuurlijk anders proberen. En dan gaat ge uit die 600 vacatures wel meer dan 2 kunnen filteren die geschikt zijn voor een starter en als ge dan nog geen al te hoge looneisen hebt dan zijn er natuurlijk altijd mogelijkheden.
Misschien dat ge meer kans hebt bij (kleinere) consultancy bedrijven of headhunters. Die durven ook wel een kick-ass cv weg te gooien en te gaan voor een gemiddeld CV maar dan gecombineerd met goed voorkomen, vlotte babbel en maturiteit. Misschien dat daar Aap zijn probleem ook ergens zit. Die eerste indruk.

Caelistas

Legacy Member
Ja, jij zal er natuurlijk veel meer verstand en ervaring mee hebben - no doubt.

Solliciteren is niet simpel en ge moet er natuurlijk ook wat chance mee hebben - en al de kans krijgen om u te gaan mogen presenteren.

Ik ben toch redelijk communicatief ingesteld en vlot in omgang dus als "x" bedrijf mij een kans geeft om op sollicitatie te gaan(binnen 2 jaar, ndat ik eerst graduaat heb) denk ik wel dat ik mij wel kan verkopen bij hun, desnoods voor een lager startersloon.

Het enige waar ik op mijn redelijk jonge leeftijd nu naar kijk is of dat het een bedrijf is waar ze effectief groei mogelijkheden geven mits motivatie en bijscholing. Moest ik zien dat het zo'n bedrijf is waar ge voor de rest van u leven zou vast zitten zou ik het wel aftrappen daar.

Maja dat zeg ik nu, als onervaren snotneus :p

Lord Kveldulv

Legacy Member
Caelistas zei:
Ik ben toch redelijk communicatief ingesteld en vlot in omgang dus als "x" bedrijf mij een kans geeft om op sollicitatie te gaan(binnen 2 jaar, ndat ik eerst graduaat heb) denk ik wel dat ik mij wel kan verkopen bij hun, desnoods voor een lager startersloon.

Stel dat ge uit noodzaak gaat solliciteren voor een helpdesk functie van beperkte duur, om iemand te vervangen die op ziekteverlof is. En ze vragen u: "er is een ind. ing. en een master informatica die de job voor hetzelfde loon willen komen doen". Dat was toen tussen de 1500 en 1700 bruto. Hoe verkoopt ge u dan nog? :p
Ik heb die situatie nog meegemaakt, meer dan eens. Wel in andere tijden. Er zitten hier op het forum nog wel mensen van mijn generatie die weten hoe het was.
Hopelijk komt ge dat niet meer tegen. Maar er kan altijd iemand zijn met meer ervaring, hoger diploma, lagere looneisen, beter gestreken hemd of whatever.

Caelistas zei:
Het enige waar ik op mijn redelijk jonge leeftijd nu naar kijk is of dat het een bedrijf is waar ze effectief groei mogelijkheden geven mits motivatie en bijscholing. Moest ik zien dat het zo'n bedrijf is waar ge voor de rest van u leven zou vast zitten zou ik het wel aftrappen daar.

Als je die mogelijkheid hebt zeker doen. Maar qua uitdaging en loonsverbetering is de beste manier meestal gewoon van job veranderen. Gene schrik hebben om bij een klein bedrijf beginnen waar de functie boven u direkt de zaakvoerder is. Daar kunt ge evengoed ervaring op doen die ge ook bij een multinational zou hebben. Te zien welk bedrijf natuurlijk :p
Ik ben zo ook verschoten van mijn huidige werkgever, in positieve zin. Dat zijn dingen die niet in de vacature staan.

Anoniem15

Legacy Member
Sokev zei:
Wat ik me afvroeg is het volgende :
Wie hier heeft een bachelor opleiding of master maar heeft dan toch besloten om, uit eigen keuze (bvb te saaie job in werkelijkheid of zo) werk te verrichten onder zijn diploma?

Versus wie is er begonnen als ASO'er of TSO'er ergens en is na een aantal jaar terug begonnen met studeren (bachelor of master dan)?

En wat doen jullie dan nu van job?

Ik heb een bachelor informatica, Multimedia en Communicatietechnologie. Afgestudeerd in 2007 en tot half 2011 in verschillende bedrijven gewerkt maar nergens heb ik me echt goed gevoeld.

Besloten om terug meer technisch te gaan, ik was vroeger zot van die zaken en heb vroeger ook nog elektromechanica gevolgd. Via Syntra opleidingen voor loodgieter en 6 maand in die stiel via een IBO ben ik terecht gekomen in een functie als technieker.

In avondschool volg ik nog altijd sanitair en centrale verwarming want dit doe ik in bijberoep. Na deze opleiding wil ik ook nog lessen volgen voor koeltechniek en elektrische installaties. En ik wil me ook meer verdiepen in de bouw zelf.

Compleet andere wereld dan de IT waar ik in gestart ben :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan