Archief - Alsnog master behalen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

netn

Legacy Member
beste leden,

mijn situatie:
Ik ben afgestuurd eind 2008 als bachelor in communicatiemanagement. Nu al een drietal jaar aan het werk & samen met de vriendin huren wij al bijna even lang een huisje. Het gemis naar een master knaagt, maw: ik wil graag, alsnog, m'n master behalen

mijn vraag:
* bij welke universiteit(en) zou ik mn master communicatiewetenschappen kunnen behalen zonder dat ik mn fijne/voltijdse job zou moeten opgeven?
Indien dit mogelijk zou zijn: waar + hoe gaat dit in zn werk?
* zijn er hier mensen met gelijkaardig verhaal/situatie?

alvast bedankt voor jullie reacties

Exorikos

Legacy Member
Een thesis schrijven doe je niet door 's avonds wat te schrijven. Het zou me verbazen als ze hiervoor een oplossing hebben.

hyperon

Legacy Member
Universiteiten hebben 2 systemen voor combi leren/werken.
1) opleidingen in avondonderwijs aanbieden. De VUB staat hier sterk in, maar ook zij bieden com. wet. niet aan in avondonderwijs. => doenbaar
2) statuut van werkstudent. Je gaat niet naar de lessen, maar legt enkel examens af of (indien uitgewerkt) een vervangende taak ipv een practicum, etc. => goed in theorie, niet zo goed in praktijk.

Beste is gewoon een afspraak maken met de betrokken diensten en kijken wat mogelijk is. Verwacht er echter niet te veel van.

Als je erg graag een master wil halen, moet het dan een master zijn in com. wet? Ben je niet evenveel met vb. een aanvullende master in bedrijfseconomie, etc. Zijn 1 jarige masters die je kan aanvangen mits schakelprogramma, worden aangeboden in avondonderwijs en zijn ook nuttig voor je beroepsleven (mss zelfs meer)

SysRq

Legacy Member
netn zei:
Ik ben afgestuurd eind 2008 als bachelor in communicatiemanagement. Nu al een drietal jaar aan het werk & samen met de vriendin huren wij al bijna even lang een huisje. Het gemis naar een master knaagt, maw: ik wil graag, alsnog, m'n master behalen.

Omdat je met niet meer moet huren? :unsure:

netn

Legacy Member
bedankt alvast voor de eerste reacties. het is idd zaak om eens te luisteren in t VUB welke programma's mogelijk zijn.

iemand gaf me vorige week ook tip om eens rond te snuisteren bij open universiteit Amsterdam.

Sir. K

Legacy Member
Iemand van mijn klas is ook ingeschreven als 'werkstudent'. Bij hem houdt dat echter in dat hij halftijds werkt en halftijds naar school gaat. 1 jaar wordt dan gespreid over 2 jaar. De thesis die hij gaat schrijven is wel eerder een zeer uitgebreide literatuurstudie dan effectief praktisch werk.

Zeer goed systeem volgens hem, maar je moet natuurlijk die vrijheid kunnen krijgen van uw werkgever.

duvel1

Legacy Member
universitair avond onderwijs gaat via VUB. Sommige universiteiten bieden ook enkele richtingen aan voor werkstudenten. De laagste instap die ik gevonden heb is bedrijfskunde en die kan je ook halftijds volgen in 4 jaar dan ipv twee.

Meer info hier

Vrije Universiteit Brussel

natzz

Legacy Member
ik zit ook in dezelfde situatie.
Werk voltijds aan de overheid, heb reeds bachelor op zak, maar wil alsnog master behalen.

Ik ga ook eens kijken naar VUB, aangezien zij dit ook geven voor werkende studenten. Heb al proberen mailen naar trajectbegeleiders maar deze zijn allemaal in verlof :$

De reden waarom ik mijn master wil behalen heeft niks met mijn huidig werk te maken, dus ik hoop dat mijn werkgever me dit niet kwalijk zou nemen.

Nog mensen die master halen en studeren? of erover nadenken?
Eventueel ook aan de VUB (kunstwetenschappen en archeologie?)

NSA.Rhinox

Legacy Member
Zelfde situatie hier. Na mijn bachelor verpleegkunde beginnen werken, maar ik wou meer. Nadien een banaba bijgedaan, maar het geknaag blijft, dus... In september begin ik weer. Normaal is de master vpk 2 jaar (1 schakel-/1 masterjaar), maar ik doe die opleiding nu op 4 jaar. Is wel aan de KUL, geen idee of zij ook avondonderwijs aanbieden zoals VUB. In ieder geval, ik kan blijven werken, en studeren tegelijk.

maxdevis

Legacy Member
Binnen een dikke week mijn laatste examen als werkstudent.
Heb een master Sociologie gedaan na hoge school Sociaal Werk. Het gevoel is inderdaad zeer herkenbaar.

Kijk zeker hoe het zit met educatief verlof. Het zijn niet zo heel veel dagen, maar ze zijn echt wel nodig.
Ik moest een schakelprogramma doen en een master. In totaal 120 studiepunten. Heb het wel niet voltijds gedaan, maar toch relatief snel (op 3 jaar). Maar er zijn wel periodes geweest dat het serieus afzien was.

Het is eigenlijk een kwestie van discipline en planning (ik deed altijd 3 zittijden).
Voor mijn thesis heb ik wel eens maand verlof genomen om er eens goed aan te kunnen doorwerken.

natzz

Legacy Member
@ NSA.Rhinox: is dat omdat je met ploegen werkt dat je dit kan doen? Aangezien je niet avondonderwijs doet.
@ maxdevis : proficiat :) en bedankt voor je reactie.
Wil ook zeker kijken hoe het zit met educatief verlof. Al is dat in de overheidssector nog anders geregeld dacht ik. Bij mij zal dat ook met schakelprogramma zijn, aangezien ik een professionele bachelor bezit.

maxdevis

Legacy Member
In de overheid kan je vormingsverlof krijgen, maar het is een gunst.
Je lijnmanager/afdelingshoofd kan dit goedkeuren. Ik heb gewoon elk jaar evenveel dagen gevraagd als in de privé gangbaar is en telkens zonder probleem gekregen.

natzz

Legacy Member
maxdevis zei:
In de overheid kan je vormingsverlof krijgen, maar het is een gunst.
Je lijnmanager/afdelingshoofd kan dit goedkeuren. Ik heb gewoon elk jaar evenveel dagen gevraagd als in de privé gangbaar is en telkens zonder probleem gekregen.


Hmm eens kijken of ze dat bij ons toestaan… ik vermoed van niet aangezien ik een masterdiploma eigenlijk niet nodig heb om mijn job uit te oefenen… :( (ben aangesteld als B1)
Wel jammer… moet ik tijdens de examenperiode mijn verlof gebruiken (of verlof zonder wedde..)

natzz

Legacy Member
maxdevis zei:
In de overheid kan je vormingsverlof krijgen, maar het is een gunst.
Je lijnmanager/afdelingshoofd kan dit goedkeuren. Ik heb gewoon elk jaar evenveel dagen gevraagd als in de privé gangbaar is en telkens zonder probleem gekregen.


Hmm eens kijken of ze dat bij ons toestaan… ik vermoed van niet aangezien ik een masterdiploma eigenlijk niet nodig heb om mijn job uit te oefenen… :( (ben aangesteld als B1)
Wel jammer… moet ik tijdens de examenperiode mijn verlof gebruiken (of verlof zonder wedde..)

maxdevis

Legacy Member
ben zelf ook B1 (VO) en op zich heb ik dat ook niet "nodig", maar ze waren/zijn wel enthousiast, dus waarom zou je dat niet krijgen. (tenzij je echt iets totaal anders (master in de vroedkunde ofzo) wilt halen)

natzz

Legacy Member
maxdevis zei:
ben zelf ook B1 (VO) en op zich heb ik dat ook niet "nodig", maar ze waren/zijn wel enthousiast, dus waarom zou je dat niet krijgen. (tenzij je echt iets totaal anders (master in de vroedkunde ofzo) wilt halen)

Ik werk als deskundige ruimtelijke ordening in een kleine gemeente. Ze hebben me al meermaals laten verstaan dat ze me niet kwijt willen.. En mss dat ze toch achterdochtig worden als ze van me horen dat ik een master wil behalen. Als diploma bezit ik een professionele bachelor in de interieurvormgeving en met dit diploma kom ik niet in aanmerking om me in te schrijven voor een master in ruimtelijke ordening (zelfs niet voor het schakeljaar)..

Al heb ik mijn oog laten vallen op master in Kunstwetenschappen en Archeologie aan de VUB (waarbij mijn diploma wel voldoet voor me te kunnen inschrijven in een schakeljaar)
Maarja... theeft niet zo zeer te maken met hetgeen ik nu doe. :$

Iemand

Legacy Member
Het gemis naar een master. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? :p
Eventuele extra jobkansen missen, extra loon,...? Ik weet het niet he.

maxdevis

Legacy Member
Iemand zei:
Het gemis naar een master. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? :p
Eventuele extra jobkansen missen, extra loon,...? Ik weet het niet he.

Extra jobkansen en extra loon sowieso,
maar ook gewoon het gemis van dat gestudeerd te hebben, puur voor jezelf, de kennis, de inspanning en het bereiken van het einddoel.

Ik had voor ik aan mijn master begon elk jaar in september wat "de blues", wetende dat het academiejaar begon. Dat knaagde gewoon.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan