Archief - Accountancy revisoraat KUL

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Plutus

Legacy Member
Welke opleiding volg je nu? Als je reeds master HW of TEW volgt zou ik deze master echt niet aanraden, levert IMO niet echt een meerwaarde op.

EDIT: Gezien je de link naar een schakelprogramma geeft, vermoed ik eerder een prof. bachelor..

hogent1

Legacy Member
Manuvdv zei:
Welke opleiding volg je nu? Als je reeds master HW of TEW volgt zou ik deze master echt niet aanraden, levert IMO niet echt een meerwaarde op.

EDIT: Gezien je de link naar een schakelprogramma geeft, vermoed ik eerder een prof. bachelor..

Klopt, Accountancy- fiscaliteit.

iamhollywood

Legacy Member
Manuvdv zei:
Welke opleiding volg je nu? Als je reeds master HW of TEW volgt zou ik deze master echt niet aanraden, levert IMO niet echt een meerwaarde op.

EDIT: Gezien je de link naar een schakelprogramma geeft, vermoed ik eerder een prof. bachelor..

Als je voor uw IBR wilt gaan levert dat echt wel een meerwaarde op :). Die mannen moeten maar 4 ingangsexamen afleggen, 2 van de 4 erdoor en ze kunnen meteen hun stage aanvangen.

Plutus

Legacy Member
iamhollywood zei:
Als je voor uw IBR wilt gaan levert dat echt wel een meerwaarde op :). Die mannen moeten maar 4 ingangsexamen afleggen, 2 van de 4 erdoor en ze kunnen meteen hun stage aanvangen.
Ja voor de examens is het handig, daar heb je volstrekt gelijk in :p. 't Is dat het allemaal zo dringend niet is en ik daarom iemand die al een master HW/TEW heeft niet zou aanraden om nog een jaar te spenderen aan deze. Het brengt imo meer op om te gaan werken..

Uw stage rushen heeft toch geen zin. Pakt dat ge 22 zijt als ge moogt beginnen aan uw stage. Neemt dat ge tegen uw 26 dan het bekwaamheidsexamen gaat afleggen, kans is heel klein dat ze u dan al laten slagen. Minimumleeftijd is inderdaad 25 en alle voorwaarden zijn voldaan maar face it, een revisor van 26 met 4 jaar ervaring.. :p

In dit geval gaat het echter niet om een masterstudent dus dan ligt het anders. Zelf weet ik ook niet echt wat de beste beslissing zou zijn in dit geval..

Ik moet er trouwens ook maar 7-8 doen dus zo'n groot verschil vind ik dat ook niet. Toch niet in die mate dat ik resoluut voor de KUL zou kiezen :p

iamhollywood

Legacy Member
Manuvdv zei:
Ja voor de examens is het handig, daar heb je volstrekt gelijk in :p. 't Is dat het allemaal zo dringend niet is en ik daarom iemand die al een master HW/TEW heeft niet zou aanraden om nog een jaar te spenderen aan deze. Het brengt imo meer op om te gaan werken..

Uw stage rushen heeft toch geen zin. Pakt dat ge 22 zijt als ge moogt beginnen aan uw stage. Neemt dat ge tegen uw 26 dan het bekwaamheidsexamen gaat afleggen, kans is heel klein dat ze u dan al laten slagen. Minimumleeftijd is inderdaad 25 en alle voorwaarden zijn voldaan maar face it, een revisor van 26 met 4 jaar ervaring.. :p

In dit geval gaat het echter niet om een masterstudent dus dan ligt het anders. Zelf weet ik ook niet echt wat de beste beslissing zou zijn in dit geval..

Ik moet er trouwens ook maar 7-8 doen dus zo'n groot verschil vind ik dat ook niet. Toch niet in die mate dat ik resoluut voor de KUL zou kiezen :p

Hoe sneller je van die ingangsexamens verlost bent hoe beter :p. Eens je senior bent is de drempel al vrij groot om nog voor 12 examens ofzo beginnen te studeren (simpelweg omdat je er de tijd niet voor hebt). Het is niet omdat je uw stage/ingangsexamens achter de rug hebt dat je het bekwaamheidsexamen moet gaan afleggen eh.

Ik heb bij ons het voorbije jaar paar jonge mensen (5 jaar ervaring) zien slagen voor het bekwaamheidsexamen. Al zou ik zelf dat eindexamen ook niet rushen.

Langs andere kant, kan je als student echt weten dat je voor bedrijfsrevisor wil gaan? Ik (en 3/4 van mijn collega's) ben er nog niet uit welke richting ik later uit wil, laat staan dat iemand zonder enige werkervaring binnen de sector het al weet :p.

Afiscaliteit

Legacy Member
Ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd. Is er niemand hier die dit volgt of iemand kent die deze opleiding volgt? :)

SRP

Legacy Member
Ik studeer momenteel ook accountancy-fiscaliteit, en deze master lijkt mij wel een interessante optie om verder te studeren. Heeft deze ook dezelfde waarde als een master TEW of handelswetenschappen?

RubeVL

Legacy Member
SRP zei:
Ik studeer momenteel ook accountancy-fiscaliteit, en deze master lijkt mij wel een interessante optie om verder te studeren. Heeft deze ook dezelfde waarde als een master TEW of handelswetenschappen?

Van wat ik lees ijkt het me wel iets of wat gelijkgesteld aan de afstudeerrichting accountancy en fiscaliteit maar aan de anderen niet.

PerkelePride

Legacy Member
Ben ook voor deze opleiding gaan horen. Imo, de opleiding heeft niet dezelfde waarde als master hw of tew, ze is echt bedoeld voor het beroep van bedrijfsrevisor. Verder komt daar nog bij dat ze vanaf volgend jaar in kul, master tew, ook meer mogelijkheden gaan ingeven om vrijstellingen te halen voor ingangsexamens bedrijfsrevisor.
je kan dus eigenlijk met deze master enkel je 'specialiteit' uitspelen naar solicitaties toe, waarbij je bij hw of tew ook het feit kunt aanhalen dat je een 'bredere' opleiding hebt gehad.

Profitable

Legacy Member
PerkelePride zei:
Ben ook voor deze opleiding gaan horen. Imo, de opleiding heeft niet dezelfde waarde als master hw of tew, ze is echt bedoeld voor het beroep van bedrijfsrevisor. Verder komt daar nog bij dat ze vanaf volgend jaar in kul, master tew, ook meer mogelijkheden gaan ingeven om vrijstellingen te halen voor ingangsexamens bedrijfsrevisor.
je kan dus eigenlijk met deze master enkel je 'specialiteit' uitspelen naar solicitaties toe, waarbij je bij hw of tew ook het feit kunt aanhalen dat je een 'bredere' opleiding hebt gehad.

Ik denk dat als je HW/TEW gedaan hebt met afstudeerrichting Accountancy of revisoraat, je al voldoende je 'specialiteit' uitgespeeld hebt hoor. Ze nemen zelfs studenten aan zonder een specifiek accountancy-gerelateerde afstudeerrichting...

Het enige voordeel is inderdaad extra vrijstellingen, maar als je de zoekfunctie gebruikt, zal je verschillende getuigenissen zien van mensen die de IBR-examens makkelijker vonden dan verwacht. Dus aan u de keuze of ge nog een jaar wilt studeren of al beginnen werken en na uw uren studeren als ge voor het IBR wilt gaan.

Afiscaliteit

Legacy Member
PerkelePride zei:
Ben ook voor deze opleiding gaan horen. Imo, de opleiding heeft niet dezelfde waarde als master hw of tew, ze is echt bedoeld voor het beroep van bedrijfsrevisor. Verder komt daar nog bij dat ze vanaf volgend jaar in kul, master tew, ook meer mogelijkheden gaan ingeven om vrijstellingen te halen voor ingangsexamens bedrijfsrevisor.
je kan dus eigenlijk met deze master enkel je 'specialiteit' uitspelen naar solicitaties toe, waarbij je bij hw of tew ook het feit kunt aanhalen dat je een 'bredere' opleiding hebt gehad.

Heb ik ook gedaan maar dan in Kortrijk. Men wist mij te vertellen dat je met deze opleiding zeker ook in financiële functies terecht kunt komen.

Deze opleiding wordt volgens hen min of meer gelijkgesteld met TEW Accountancy op de arbeidsmarkt. :D

Vlasjtrab

Legacy Member
Als master in de accountancy -revisoraat (via het normale traject) kan je denk ik wel vrij veel vrijstellingen krijgen voor IBR. Maar geldt dit ook als je deze master hebt behaald via een schakeljaar (dus als je daarvoor een professionele bachelor deed)?
Ik weet dat een masterdiploma behaald via een schakelprogramma gelijkwaardig is met een masterdiploma behaald via het normale traject, maar bij het IBR kijken ze niet naar het diploma (ja, het moet een universitair of Hogeschool lange type zijn..) maar welke vakken je gevolgd hebt en hoeveel studiepunten deze waard zijn. Nu is het zo dat je via het schakeljaar wel enkele vakken krijgt uit de academische bacholor of science, maar belange niet allemaal. Daarom is mijn vraag: krijgt iemand die de het dimploma master of science accountancy - revisoraat behaald heeft via een schakeljaar evenveel vrijstellingen als iemand die hetzelfde diploma heeft behaald maar dan via het modeltraject? Is er iemand die hier een antwoord zou op kunnen weten?

rookiepookie

Legacy Member
Ik denk niet dat het uitmaakt welke richting je daarvoor gevolgd hebt. Dat ene masterjaar is er gewoon op gericht de kennis die je als bedrijfsrevisor nodig hebt, op te doen. Denk ook dat je dan voor ongeveer alles vrijgesteld bent. Wat begrijp je trouwens onder modeltraject? TEW of HIR? Nu, ik heb er ook niet overdreven veel verstand van. Ik volg nu HIR en heb op een major-beurs wel gepraat met de promotor van de richting. Die zei dat het heel handig was, maar absoluut niet als je daarvoor TEW of HIR volgde.

Vlasjtrab

Legacy Member
rookiepookie zei:
Ik denk niet dat het uitmaakt welke richting je daarvoor gevolgd hebt. Dat ene masterjaar is er gewoon op gericht de kennis die je als bedrijfsrevisor nodig hebt, op te doen. Denk ook dat je dan voor ongeveer alles vrijgesteld bent. Wat begrijp je trouwens onder modeltraject? TEW of HIR? Nu, ik heb er ook niet overdreven veel verstand van. Ik volg nu HIR en heb op een major-beurs wel gepraat met de promotor van de richting. Die zei dat het heel handig was, maar absoluut niet als je daarvoor TEW of HIR volgde.

Met modeltraject bedoelde ik een student die eerst een academische bachelor behaald heeft (in TEW of HIR, ik wist zelfs niet dat HIR dit ook kon volgen) en daarna deze master behaald. Wat ik mij afvraag is of ze bij het IBR een verschil in vrijstellingen geven tussen twee personen met een master acc - revisoraat, maar waarvan pers A de master behaald heeft vanuit de academische bachelor (TEW of HIR) en persoon B de master behaald heeft via het schakeljaar (en daarvoor bvb een prof bachelor accountancy behaald heeft).

Ik vraag mij ook af wat het verschil is tussen deze master en bvb de master HW: accountancy op de arbeidsmarkt. Welk diploma is het meest begeerd? En wat is het verschil tussen beide diploma's qua jobinhoud?

clubje

Legacy Member
Vraag jezelf ook eerst af of je wel pakweg revisor wil worden. Je zou de eerste niet zijn die audit na enkele jaren de rug toekeert wegens enorme braakneigingen :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan