Archief - 4 tso -> 4 aso

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Emma.l

Legacy Member
Hallo

Ik ben van plan om volgend jaar van een 4 de jaar handel naar een 4de jaar moderne talen-wetenschappen te gaan. Maar heb nog een vraag hierover, waarop ik hoop hier antwoord te vinden. Namelijk: ik had een a attest in tso, hoe zit het met de attestering indien ik slaag in het 4de aso? Is het mogelijk om nog een a attest te halen of niet? Word ik al dan niet als 'vrije leerling' beschouwd, aangezien ik mijn jaar opnieuw doe en ik dus een a attest heb? Heeft dit nadelen, bv. Kinderbijslag, studietoelage, ...

School wist hier ook geen antwoord op, en ze hebben nog geen antwoord van de verificateur.

Alvast bedankt!

Tfz

Legacy Member
Als je van plan bent om verder te studeren zou ik deze stap niet doen..
Das een jaarke weg.
Je zult merken dat middelbaar niets uitmaakte als je verder studeert.

janwouters

Legacy Member
Tfz zei:
Als je van plan bent om verder te studeren zou ik deze stap niet doen..
Das een jaarke weg.
Je zult merken dat middelbaar niets uitmaakte als je verder studeert.

Bwa, ik moet zeggen dat men in de handel veel sterker de focus legt op een aantal skills en vakken en daarbij andere totaal negeert (bv. talen, geschiedenis,...). Drie jaar een bepaald vak dat je bij verdere studies grondig moet kennen haast niet zien heeft echt wel z'n impact op een eerste jaar hoger onderwijs. Het moet dan natuurlijk wel om een relevante richting gaan en dat wil natuurlijk ook niet zeggen dat je als goede student de iets grotere stap niet zou kunnen maken.

Waarom niet van 4 tso naar 5 aso? Kan dat niet?

Emma.l

Legacy Member
Waarom niet? 1 jaar is echt niet veel. Juist wel, indien ik verder wil studeren moet ik veranderen naar een andere richting om de benodigde leerstof om verder te studeren te zien. Zo houd ik meerdere opties over voor later toe. 4de tso naar 5de aso is blijkbaar praktisch onhaalbaar.

GSTT

Legacy Member
Emma.l zei:
Heeft dit nadelen, bv. Kinderbijslag, studietoelage, ...

School wist hier ook geen antwoord op, en ze hebben nog geen antwoord van de verificateur.

Alvast bedankt!

Als de school op zo'n simpele dingen geen antwoord heeft, verander dan snel van school :lol:

thecoon

Legacy Member
en wat wilt ge juist gaan studeren(hoger of unief) want ge zit al sinds het eerst in handel toch al redelijk gerichte keuze gemaakt

kindergeld hebt ge max. tot uw 25 (tenzij ge vroeger gaat werken) studiebijlagen is afhankelijk als ge een jaar gebuisd zijt of opnieuw moet doen moet ge normaal vinden op het internet

EDIT: sorry GSTT verkeerde qoute blokje gebruikt

Nerath

Legacy Member
Om effectief te antwoorden op je vragen; het is geen probleem om "vrijwillig" je jaar te herdoen omwille van die reden. Zorg wel dat je eerst goed met je school overlegt om te zien of zij je wel willen helpen met de klim naar het ASO.

Het is namelijk zo dat het wel mag, maar dit wel degelijk moet gemotiveerd worden door de klassenraad. Het is eerder een uitzonderingsmaatregel.

Je zult in elk geval geen nadelen ondervinden met betrekking tot je kinderbijslag en dergelijke meer. Je blijft sowieso vallen onder de leerplicht die, hier in Vlaanderen, een minimum aantal jaar je onderwijs waarborgt.

PS: Het eerste handel bestaat niet en heeft nooit bestaan. We hebben in de eerste graad de A-stroom en de B-stroom.
In de A-stroom zitten alle leerlingen die doorstromen naar A- of TSO (soms ook BSO) en de mensen uit de B-stroom kunnen enkel doorstromen naar het BSO.

Handel krijgt men pas vanaf het derde jaar, dus ongeacht wat een school ook zegt kun je vanuit een 2e A (waar jij ongetwijfeld in zat) doorstromen naar eender welke richting in het 3e.
Uitzondering hierop zijn de richtingen met klassieke talen zoals Latijn en Grieks, omdat je hier reeds twee jaar kennis van mist.

GSTT

Legacy Member
thecoon zei:
en wat wilt ge juist gaan studeren want ge zit al sinds het eerst in handel toch al redelijk gerichte keuze gemaakt

kindergeld hebt ge max. tot uw 25 (tenzij ge vroeger gaat werken) studiebijlagen is afhankelijk als ge een jaar gebuisd zijt of opnieuw moet doen moet ge normaal vinden op het internet

Ok maar quoteer mij niet als het geen reactie op mij is.

Emma.l

Legacy Member
Ik zou graag wat doen met de wetenschappen. Specifiek weet ik nog niet wat maar denk aan farmaceutische wetenschappen.

Bedankt voor de antwoorden! Maar wat verstaat men dan onder vrije leerling?

En in 1 ste jaar kies je wel degelijk (4 jaar geleden) een richting. A of b? En in a koos je latijn, moderne of handel.
Vanaf het derde werd het dan nog eens onderverdeeld: toerisme, handel, secr talen zelfde geld voor aso.

Nerath

Legacy Member
Vrije leerlingen heb je quasi niet in het middelbaar, dat zijn leerlingen die in principe alles in zelfstudie doen zonder optie op een diploma.

En je kiest geen richting, je kiest enkel A-stroom (echter wel klassiek of niet klassiek zoals ik eerder uitlegde) of B-stroom. Al koos je handel in het 2e, kon je nog steeds naar het 3e ASO. Dat zijn nu eenmaal de regels van het systeem, dat wil niet zeggen dat iedere school daar altijd zo eerlijk over is.

Emma.l

Legacy Member
5bb5e61d-9d4d-3619.jpg


Geldt dit ook voor tso en aso? Of enkel bso?

Nerath

Legacy Member
Min of meer wel, jij valt onder de eerste uitzonderlijke voorwaarde beschreven bij (2).

Afgezien van het feit dat jij niet in het BVL zit klopt de rest van het plaatje dus.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan