Archief - Welke prog taal voor noobs?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Xuod

Legacy Member
Hallo, ik ben helemaal nieuw tot de prog wereld(buiten beetje arvaring met VBA en VB.net) en vroeg me af met welke taal ik dus het best kan beginnen?

ik ben nu bezig met java aan de hand van de cursus: "JAVA All in one desk reference for dummies."

Is Java wel een goede startpunt?

thx
Xuod

HoAxKe

Legacy Member
Indien je echt een goede basis wenst te hebben om van te beginnen zou ikzelf eerder naar C of C++ grijpen. JAVA is ook wel een vrij goed beginpunt, maar ik denk persoonlijk dat je voor de basis beter af bent met C en/of C++.

Voor da de voze comments beginnen: Ieder zijn gedacht he. Ik respecteer jullie mening, gelieve jullie dan ook de mijne te respecteren :D

HoAxKe

Legacy Member
Mjaa, ik ben enkele jaren geleden begonnen aan mijn opleiding informatica aan de hogeschool en had ook nog nooit eerder informatica gehad. En op school zijn we toen ook begonnen met C (en C++ in een later stadium) en ik had daarna geen problemen met JAVA en VB en andere programmeertalen. Ook op unif beginnen ze met C en C++, om dan over te gaan naar andere programmeertalen(heb ik gehoord van een oude klasgenoot van me)

Naar mijn mening krijg je met C een goede basis waardoor je eigenlijk eender welke programmeertaal snel onder de knie krijgt.

Xuod

Legacy Member
hmm, net gelezen...maar wie was nu de winnaar uit die discussie? :p

Yank

Legacy Member
HoAxKe zei:
Ook op unif beginnen ze met C en C++, om dan over te gaan naar andere programmeertalen(heb ik gehoord van een oude klasgenoot van me)
dat zal dan wel niet overal hetzelfde zijn, aan UGent dit jaar begonnen we toch met java, volgend jaar wel C/C++ als ik het goed gehoord heb (en waarschijnlijk 3e bach dan weer java, maar ben dat niet zeker).

verder zou ik niet weten wat het best is om te beginnen. nog maar enkel ervaring met java en VB.NET. die laatste is iig een afrader als je je wilt verdiepen. maar 't is wel heel makkelijk om mee te starten natuurlijk.

Cycloon

Legacy Member
Xuod zei:
hmm, net gelezen...maar wie was nu de winnaar uit die discussie? :p

Er is nooit een winnaar. Zo is een schroevendraaier niet handig om mee te verven maar wint een verfborstel ook niet het duel als je een schroef in de muur wil krijgen.

Alle talen zijn er gekomen omdat een bedrijf vond dat er een gat in de markt was waar een bepaald concept dat gat kon vullen. Dus naargelang wat je wil bereiken zul je moeten kiezen tussen een verfborstel of een schroevendraaier.

HoAxKe

Legacy Member
Yankee zei:
dat zal dan wel niet overal hetzelfde zijn, aan UGent dit jaar begonnen we toch met java, volgend jaar wel C/C++ als ik het goed gehoord heb (en waarschijnlijk 3e bach dan weer java, maar ben dat niet zeker).

verder zou ik niet weten wat het best is om te beginnen. nog maar enkel ervaring met java en VB.NET. die laatste is iig een afrader als je je wilt verdiepen. maar 't is wel heel makkelijk om mee te starten natuurlijk.

Mjaa, de kerel die ik ken zit op UA(Antwerpen). En ikzelf zit op Karel De Grote Hogeschool. Uit eigen ervaring vond ik gewoon al dat C een mooie basis is voor de rest. Lekker met pointers en dergelijke werken :D

Xiao

Legacy Member
De taal die ik het makkelijkst vond om te leren was PHP. PHP kan je in principe (de basis) op enkele dagen leren. En eens je PHP kunt is de overstap naar Java zeer makkelijk en is Java een goede 'uitbreiding' of 'volgende stap'.
Maar als je nog nooit hebt geprogrammeerd is PHP imo een van de beste talen om te leren.

Fristii

Legacy Member
HoAxKe zei:
Mjaa, de kerel die ik ken zit op UA(Antwerpen). En ikzelf zit op Karel De Grote Hogeschool. Uit eigen ervaring vond ik gewoon al dat C een mooie basis is voor de rest. Lekker met pointers en dergelijke werken :D

Ik zit ook op de UA en int eerste jaar ziede gij just een klein inleidingske c++. Daar beginde me een taal genaamd Oberon (zo dood als iets maar een taal me een "keurslijf" dus eignelijk nog wel vrij goe om programmeerprincipes te leren).

Naart einde toe krijgt ge een inleiding in c++.
Int 2de gaat ge wel heel heel rap door op die c++, dan krijgde daar pak meer van. Er is in da zelfde jaar ook een project waarvan ge een stuk in Java moet doen en da moogde zelf uitvissen ^^

killgore

Legacy Member
Yankee zei:
dat zal dan wel niet overal hetzelfde zijn, aan UGent dit jaar begonnen we toch met java, volgend jaar wel C/C++ als ik het goed gehoord heb (en waarschijnlijk 3e bach dan weer java, maar ben dat niet zeker)
Bij burgies is het zo, bij informatici zie je in je 2e jaar zowel C++ als java.

[BAT] Hydra

Legacy Member
Veel hangt af van de onderwijsinstelling waar je les krijgt...
Aan de KUL krijg je spijtig genoeg maar héél weinig c++ en veel te veel java. Ze hadden dat beter wat meer kunnen balanceren vind ik.

Sonic4liv3

Legacy Member
ik ben begonnen met Java, eens ik Java goed onder de knie had, volgde de rest vanzelf

KeaTs

Legacy Member
don't mock the forces of the Turbo Pascal! k Heb ook zo leren programmeren, voor procedurale concepten was da een goeie leerschool hoor :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan