Archief - verlies in comprimeren ( videocamera )

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

K3nsh1n

Legacy Member
Goeiendag,

ik heb een vraagje, vandaag heb ik iemand gehad die een vrij moeilijke vraag had en waar niemand van men collega's een antwoord op kon geven..
die iemand doet ook veel aan videobewerking etc..

als je een videocamera koopt met een casette, of dvd, of flash, of harde schijf, in welke van de 4 heb je dan het meest verlies in het comprimeren ?

ik dacht alvast meteen aan de 9lives community en hoop dat jullie mij hierop kunnen helpen

alvast bedankt
mvg

dresse

Legacy Member
het meest verlies?
Een dvd waarschijnlijk omdat deze het rechstreeks in mpeg2 gaat bewaren.
Tenzij ge een hdd camera hebt die het in een nog lager formaat opslaat. Volgens mij hangt het af van soort camera uiteraard...
En bij casette hangt het af wat soort casette. VHS zal wel het meest verliezen :)
Ik neem het liefst op met minidv (de HDV versie), gewoon omdat semi-pro camera's niet bestaan met hdd's of dvd's...

onehundred

Legacy Member
Voor de best betaalbare (en draagbare) kwaliteit: HDV.
Harde schijven zijn af te raden.

dresse

Legacy Member
ik snap eigenlijk niet waarom ze nog geen hdd camera hebben met een terrabyte die de opnames niet comprimeerd... Tzou wel handig zijn om in te laden en te kiezen welk takes ge nodig hebt. Ipv al uw rushes realtime te moeten afspelen...

Demonic Skull

Legacy Member
Feitelijk wel een beetje een eigenaardige vraag; compressie hangt toch af van de codec + bitrate en niet van de drager. Uncompressed opnemen is niet evident, zeker niet voor HD; dan zit je met een bitrate die een enkele harde schijf niet kan trekken en heb je dus al een of ander raid-systeem nodig.
Bij professionele bestandsgebaseerde camera's (Sony, Panasonic,...) kan je de files gewoon importeren (sneller dan realtime uiteraard) in FCP of Avid. Avid kan zelfs rechtstreeks monteren op Panasonic P2 kaarten.

onehundred

Legacy Member
dresse zei:
ik snap eigenlijk niet waarom ze nog geen hdd camera hebben met een terrabyte die de opnames niet comprimeerd... Tzou wel handig zijn om in te laden en te kiezen welk takes ge nodig hebt. Ipv al uw rushes realtime te moeten afspelen...

Omdat de HDD's de HD-beelden toch niet snel genoeg kunnen opslaan? De meeste cams die in de winkel liggen zijn van lens tot censor HD, maar bij het opslaan gebruiken ze een compressie die de eigenschappen van een HD-film weghalen.

Ivm dat laden... koop een feeder voor je filmtapes en laat Final Cut, Premiere Pro, enz. dat converteren naar een digitaal bestand?

dresse

Legacy Member
Dan meten ze een hdd uitvinden die da wel snel genoeg kan opslaan eh... :)

En kunt ge miniDV sneller laden dan realtime??

Demonic Skull

Legacy Member
dresse zei:
Dan meten ze een hdd uitvinden die da wel snel genoeg kan opslaan eh... :)

En kunt ge miniDV sneller laden dan realtime??

Bij mijn weten kunt ge miniDV en tapeformaten in 't algemeen niet sneller laden dan realtime (denk dat Sony's e-VTR (=gesofisticeerde taperecorder voor professionele formaten) een uitzondering is; daar kan je via ftp ofzo naar zo'n deck en zie je dan mxf files die je aan hogere snelheid kan binnenhalen).

De vereiste bitrates aankunnen met 1 schijf lijkt me niet echt iets voor morgen. Door te stripen over verschillende schijven gaat het wel; DVS (DVS Digital Video Systems AG: Home) heeft bijv. systemen waar je uncompressed HD mee kan opnemen op schijf. Dan hang je je camera gewoon via HDSDI aan zo'n server en neem je daar op (wel niet voor de thuisgebruiker: consumer camera's hebben bij mijn weten geen HDSDI + zo'n opslagsysteem kost ook veel, en is ook niet echt draagbaar).

Frigo

Legacy Member
flash is het snelst,
P2 doet 166 mbyte/s in dvcpro HD

het meest verlies denk ik toch dvd
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan