Archief - "Up" graden naar D70?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mista Molla

Legacy Member
Hey,

Ik heb een 4tal maanden geleden mijn eerste DSLR gekocht, een Nikon D40. Geweldig om zo'n toestel te hebben, en het is een instap toestel, wat bepaalde functies mist. Nu ik dacht in het begin niet dat dat mij zou storen, maar nu ik wat andere dingen wil proberen, merk ik dat er toch een paar zaken missen, dat mij stoort.

Nu heb ik via een kennis, de kans om een D70 op de kop te tikken voor 200€... Zou dit een goede stap zijn? De D70 is ouder, maar is toch wel beter, vooral door ingebouwde AF-motor wat nuttig zou zijn, aangezien ik een aantal (goede) oude lenzen heb die niet compatibel zijn met de D40.

Wat vinden jullie ervan?

Mvg,

mightyflup

Legacy Member
goh ik heb 4 jaar met een D70 gewerkt, tis een goe beestje da wel :) en 200 is nietveel
display is wel klein.
Wel nen stevige body vindek, kheb nu nen D300 en menne D70 viel wel even goe in de hand enzo.
Maar als ge wa meer budget ebt kunde beter nen D80 ofzo 2de hands kopen of nen D200

Mista Molla

Legacy Member
Mja, maar ik was oorspronkelijk niet van plan om te 'upgraden' maar ik dacht dat dit een goede zaak zou zijn, omdat ik

deze en een 18-135 f2.8 en een 18-300 f2.8 thuis heb liggen, wat oudere modelletjes die door het mankeren van een AF-motor en andere zaken niet echt tot hun recht komen op een D40, dus, met dit aanbod van een body mét AF-motor, dacht ik dat het wel een goede zaak zou zijn, maar ik ben nogal afgeschrikt van de ouderdom van het toestel.
Ook het feit dat er geen garantie meer op is doet me wat tegenstribbelen...

Het is wel de D70s, al weet ik niet of dat fundamenteel feel veranderd...

SlashDotDash

Legacy Member
Als het toestel goed in orde (BGLOD al gehad?) is, en niet al te veel kliks heeft, dan is het imho wel de moeite, zolang je de minpunten van de D70s in je achterhoofd houdt:

-Zwakke ruisprestaties. Iso 800 is al kantje boordje qua IQ.
-Belabberde lichtmeter (althans toch in de mijne): onderbelichting troef, dat moet je zelf corrigeren.

Voor de rest heb je wel meer camera dan bij een D40, ik denk wel dat vooral de instelbaarheid veel beter is. Ik zou dat 2e scrollwieltje niet kunnen missen iig.

Mista Molla

Legacy Member
Toestel werd door hem aangekocht in 2005 en heeft ongeveer 3500 clicks... Ik zal hem vragen voor de BGLOD, maar je zegt (al gehad?) komt dat dan maar 1 keer voor? En is dit duur te herstellen buiten garantie?

Mvg,

Joeri

Legacy Member
3500 kliks voor een camera van 3 jaar oud? Lijkt me vrij ongeloofwaardig, of die persoon is zo iemand die een dslr koopt als decoratiestuk voor in een glazen kast...
Die BGLOD wordt door Nikon zelfs buiten garantie gemaakt als ik me niet vergis, dus dat is geen zorg. Ik dacht ook dat het vooral de D70 was die het probleem heeft, en slechts weinig D70s-toestellen.

Klein detail: de 2 lenzen die je opnoemt bestaan niet ;)

Mista Molla

Legacy Member
Idd, heb die opmerking ook gehad,v an iemand anders, en het zijn 3.5 lenzen :)

Nu, die persoon is een goede kennis, en die 3500 clicks zijn idd waar, hij heeft het toestel nooit echt veel gebruikt...

Joeri

Legacy Member
Lijkt me voor zijn prijs dan zeker geen slechte deal. Het toestel is idd ouder, maar je hebt zoals gezegd meer camera in je handen dan een D40.
Maar de D40 is ook al niet van de jongsten, en is dat niet dezelfde sensor als de D70 (zelfde grootte, zelfde aantal MP), waardoor de IQ ongeveer gelijk zou moeten zijn? Misschien dat iemand van het Nikon-kamp hier dat kan bevestigen.

SlashDotDash

Legacy Member
Joeri G. zei:
Maar de D40 is ook al niet van de jongsten, en is dat niet dezelfde sensor als de D70 (zelfde grootte, zelfde aantal MP), waardoor de IQ ongeveer gelijk zou moeten zijn? Misschien dat iemand van het Nikon-kamp hier dat kan bevestigen.

Denk het niet, de D40 zal iets beter presteren op gebied van ruis.

Joeri

Legacy Member
Heb het nu net eens opgezocht, sensor zou volgens enkele reviews dezelfde zijn, maar de D40 heeft een modernere processor, wat idd een klein ruisvoordeel kan opleveren.

eldece

Legacy Member
D40 -> D70 is niet echt een upgrade. De cijfertjes zouden doen vermoeden van wel, maar ik denk dat de prestatie van een D40 minstens even goed zijn dan de D70.

Als je het enkel doet om die oude lenzen te gebruiken, moet je eerst nagaan welke het zijn.
"18-135 f3.5 en een 18-300 f3.5" bestaan niet. Wel de Nikkor 18-135 f3.5-5.6 maar een 18-300 bestaat bij mijn weten niet. De 24mm prime is dan wel weer een mooie lens.

€200 is niet zo veel, maar hou er dan wel rekening mee dat de voordelen gepaard gaan met nadelen, kleiner scherm, meer ruis,...

mightyflup

Legacy Member
waarom zou 3500 kliks ongeloofwaardig zijn? Ik heb 4 jaar met nen D70 gewerkt en ik had er "maar" 6000 dusja, en ik heb die nie gekocht als decoratiestuk, ik trek gewoon nie constant bullshit gelijk een tas op de tafel, ....

Joeri

Legacy Member
Omdat dat toch wel een heel laag aantal is. Ongeloofwaardig was mss een overdreven woordkeuze, maar je kan niet ontkennen dat het zeer weinig is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan