Archief - statistieken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KoenDK

Legacy Member
hoe zit het met google stats ism Ajax? ik veronderstel dat een full ajax website wel leuk oogt, maar dat dit nadelen heeft op gebied van logging/stats

aangezien bij ons het SEO verhaal heel belangrijk is, willen ze dit toch effe checken, anders is ajax een NO GO

bv 5 pagina's via een ajax menu op eenzelfde pagina... dan is iedere *click* toch steeds dezelfde URL? hoe kan je dan aan seo doen? hoe kunnen we dan weten welke pagina er het meeste bezoekers heeft?

frenzal

Legacy Member
je kan normaal wel gebruik maken van enkele js commandos om analytics te forceren om zaken bij te houden, maar de content die enkel door js zichtbaar is zal inderdaad niet geindexeerd worden omdat google het niet ziet.

RpR

Legacy Member
Ajax zal indien goed opgebouwd geen problemen mogen geven. Meestal laat je de gebruikers bv alles zien.

Vb is een zoekopdracht via ajax. Je kan perfect ajax gebruiken voor de search maar als javascript niet ondersteund is laat je gewoon zoeken adhv een post.

Smoerf

Legacy Member
En wederom de verkrachting van het web met ajax. Ajax is niet gemaakt om hele pagina's in te laden of om searchformulieren te submitten...

De gouden regel om te weten wanneer ajax gebruikt kan worden:
Ajax is voor actie, niet voor content.

Kort samengevat, een formulier submitten met ajax is niet de manier van werken, maar, bijvoorbeeld de gemeente invullen als de postcode ingevuld is kan wel weer een meerwaarde bieden voor de gebruiker.

RpR

Legacy Member
Smoerf zei:
En wederom de verkrachting van het web met ajax. Ajax is niet gemaakt om hele pagina's in te laden of om searchformulieren te submitten...

De gouden regel om te weten wanneer ajax gebruikt kan worden:
Ajax is voor actie, niet voor content.

Kort samengevat, een formulier submitten met ajax is niet de manier van werken, maar, bijvoorbeeld de gemeente invullen als de postcode ingevuld is kan wel weer een meerwaarde bieden voor de gebruiker.

Ajax kan perfect dienen voor een search.
Ben akkoord dat je 2 keer werk hebt. Eenmaal voor de ajax search en een keer voor de gewone maar het gaat en is zeker niet minder performant.

Trouwens postcode voor gemeente zal ook niet gaan. Je zal altijd nog een dropdownlist moeten hebben. Je hebt meerdere gemeentes met dezelfde postcode.

Smoerf

Legacy Member
RpR zei:
Ajax kan perfect dienen voor een search.
Ben akkoord dat je 2 keer werk hebt. Eenmaal voor de ajax search en een keer voor de gewone maar het gaat en is zeker niet minder performant.

Trouwens postcode voor gemeente zal ook niet gaan. Je zal altijd nog een dropdownlist moeten hebben. Je hebt meerdere gemeentes met dezelfde postcode.

Om op je eerste argument te antwoorden, je hebt maar 1 keer werk als je alles deftig opvangt en desnoods een extra parameter meegeeft aan je script die dan enkel je content zou renderen als het met ajax gesubmit is in plaats van de hele layout er rond te zetten. Soit, het gaat niet over performantie, verre van. Je zorgt er inderdaad voor dat je formulier werkt mét of zonder javascript maar de doelstelling blijft hetzelfde, je gaat een heel content blok gaan inladen en _laat_dat_nu_net_niet_de_bedoeling_zijn_van_ajax... Een autosuggest inbouwen in je search, dat is een meerwaarde die je wel kan bereiken met ajax.

Vanzelfsprekend heb je meerdere gemeentes die onder dezelfde postcode vallen, ik woon zelf in een agglomeratiegemeente. Het was een praktisch voorbeeld :)

Ik ben geen tegenstander van ajax, verre van, waar ik wel mijn broek van vol schijt is het overdreven hypen van een technologie die al überlang bestaat in jscript (jaja, microsoft heeft toch iets goeds gedaan). We streven naar een semantisch web, waar alle pagina's xHTML strict zijn én de content juist gepresenteerd wordt aan de bezoeker, zijnde de juiste tags en de juiste nesting van tags. Het oog wil ook wat, dus met css laten we de boel er uitzien zoals we / de designer vooropgesteld heeft, en dan hier en daar wat interactie met wat javascript om de boel wat op te fleuren, en dan heb ik het nog niet over ajax. Ajax wordt maar al te vaak gebruikt om frames te vervangen want die zijn heden ten dage een NO-GO, dus moet het maar anders opgelost worden, en maar al te vaak zie ik webboeren een <ul><li> navigatie opbouwen (dikke duim, een pluim, een kus van de juf en een bank vooruit), maar waar ze dan wel de mist ingaan is om al hun links à la <a href="#" onclick="fetchPage('about');"> te plaatsen, en zelfs al zou de link nog correct zijn, welke meerwaarde biedt het om de browserlook 'n feel te overriden met een fancy spinner en een fade effectje? Om nog maar te zwijgen van het bookmarken van pagina's.

Alle kinderziektes die flash verweten wordt (bookmarken, history, SEO) worden vandaag de dag gemaakt omdat de developer het geheel fancy wilde maken zonder flash... Vind het wiel niet opnieuw uit, gebruikt het waarvoor het bedoeld is... En dat is om vooruit te raken in de wereld.

passero

Legacy Member
Ik geef Smoerf hier toch wel degelijk gelijk hoor.
Ajax dient om de website functioneel te maken, gebruiksvriendelijk maar NIET om content in te laden.
Alhoewel in verschillende boeken genoeg voorbeelden staan van hoe je een pagina moet opdelen en via javascript/ajax deel per deel kan tonen is het hier toch niet voor gemaakt.

Als je trouwens via ajax werkt zal je toch telkens je naar de server gaat, een hit hebben op je webserver en kan je die toch traceren in de logs. Je kan dat dan toch perfect opvolgen welke pagina's veel hits hebben?
Voor SEO lukt dit dan niet want je haalt je content via js op en dat volgen de bots dan weer niet.

Freakshow

Legacy Member
Als uw probleem enkel google analytics is heb ik was leesvoer:
Search Results - Analytics Help

Is ieder aspect van SEO belangrijk voor u, dan raad ik u AJAX af om volledige pagina's te laden. Maar AJAX kan zoveel meer als gewoon content laden.

AJAX is een goede keuze om:
- formulieren te valideren zonder page reload (niet vergeten van het serverside ook nog eens te doen!)
- zoekwoord suggesties tijdens het typen in een zoekvak.
- Inloggen op een website (Een hele pagina laden om 2 tekstvakken te tonen vindt ik soms ook wel overkill)
- ...

Curahee Q

Legacy Member
En waarom gebruikt google dan in zijn youtube zoveel ajax/js shizzle, en niet alleen bij youtube? Waarom kan je bij een webmail kiezen tussen een ajax webmail of een (x)html webmail?

Yngwie

Legacy Member
google gebruikt tonnen ajax bij zijn applicaties zoals onder andere gmail, google docs en youtube maar elke ajax call dient voor het verbeteren van de user experience en niet voor het inladen van volledige pagina's.

enkele voorbeelden:
-comments posten of nieuwe comments opvragen op youtube. Dit gebeurt dmv ajax zodat je rustig comments kan plaatsen/opvragen zonder dat je video stopt.

-dat gmail zoveel ajax gebruikt is wederom om de user experience te verhogen. zoals oa de geïntegreerde google talk widget

-heel het widget systeem van je gepersonaliseerde startpagina met google.be/ig zou onhaalbaar zijn zonder ajax. vele widgets zouden onmogelijk worden en door het inlezen van alle rss feeds alvorens de volledige pagina gerendered en doorgestuurd wordt naar de gebruiker zou de pagina ontzettend traag laden. => wederom user experience

edit: dat ze geen ajax maar pure xhtml versies aanbieden van hun diensten is hoofdzakelijk voor mensen met aangepaste browsers (bv textbased browsers of screenreaders voor blinden) of mensen met javascript disabled voor security reasons.

dJeez

Legacy Member
Smoerf zei:
De gouden regel om te weten wanneer ajax gebruikt kan worden:
Ajax is voor actie, niet voor content.
Da's nu ook niet helemaal waar hé (verkeerd uitgedrukt wellicht). Wij halen doorgaans extra content op na user interactie dmv AJAX. vb. een overzichtslijst op een backend waarvan je dynamisch een detail ophaalt als de gebruiker op een plusje van een lijn klikt. Da's content ophalen (en tonen) via AJAX. Daar (beperkte) datamanipulatie op toelaten via een form dat zijn data post via AJAX kan overigens ook sneller werken voor een gebruiker dan die steeds door te verwijzen naar een aparte detailpagina, daar te laten editen, en die dan terugleiden naar een overzichtslijst (zeker aangezien die dan nog direct kan copy/pasten van het ene detail naar het andere zonder een extra browservenster te openen). Maar da's uiteraard niet steeds aangewezen (enkel goed voor kleine forms en niet complexe bewerkingen).

Wat volledige pagina's ophalen op een frontend betreft heb je uiteraard wel gelijk, dat doe je idd niet met AJAX vanuit gebruikersstandpunt gezien (al was het maar omdat je dan die verschillende pagina's niet afzonderlijk kan bookmarken).

killgore

Legacy Member
tbh, zo + boxen en zo laad ik altijd statisch mee, niet via ajax.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan