Archief - servertje opzetten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mpolo

Legacy Member
Ok dit wil ik dus proberen

Ik heb hier een pctje staan die ik online wil plaatsen zodat:
  • Ik online storage heb waar ik via het internet aankan
  • Ik een phpMyAdmin heb waar ik online aankan

Ik wil dus php website's met een mysql database hosten

Kan iemand me stap voor stap uitleggen hoe ik dit klaar krijg
(ip-adres,database,...)
Zelf locale gebruik ik nu wampserver maar ik zou dus het internet op willen

Tyfius

Legacy Member
Daar bestaan 101 mogelijkheden voor. Wat voor websites moeten daar op, moet dat op Windows of Linux draaien, daar de gemiddelde Belgische providers geen statisch IP adres aanbieden zal je dus geen domein namen kunnen linken aan jouw webserver en je moeten richten tot een domein naam als mine of dyndns. Moeten daar veel websites op komen, hoe zwaar zijn die. Als daar een iet of wat druk bezochte website op moet komen zal je snel tegen je limiet aanzitten en vergeet niet dat dat allemaal upload data is.

mpolo

Legacy Member
Het zou meer zijn om een test server op te zetten en zo de websites te testen
Zou willen gaan voor een windows systeem
Heel zwaar zijn ze niet dus dat mag het probleem niet zijn

Ik weet dat IP-adres een probleem gaat zijn maar valt dit op te lossen met no-ip.com of iets in die aard

ShPonGle

Legacy Member
mja had je voor linux gekozen dan wast simpel, een ubuntu server + LAMP + een of andere cms

n00bslayer

Legacy Member
Voor testdoeleinden & huis-tuin-keukengebruik is xampp meer dan afdoende. Relatief eenvoudig om op te zetten en te configureren als je geen speciale behoeftes hebt.

Edit: De rudimentaire stappen:

Router:
* Kijk als er een ingebouwde dynDns service zit ingebouwd, of een vergelijkbare service. Is dit niet het geval, dan zal je alsnog een programma op je huisserver moeten installeren hiervoor.
* Stel de poorten open waar je servers op moeten draaien, bvb 8080 voor de webserver en 21 voor de fileserver (de meeste providers blokkeren de standaardpoorten zoals 80)
* Forward je poorten naar jouw computer, zorg dat je computer een statisch ip-adres heeft (aanbevolen) of zet de leasetijd van je ip-adressen op onbeperkte duur.

Jouw computer:
* Indien je router geen dynamische dns service bezit, installeer je het programma dat je bij deze dynDns service voorgeschoteld krijgt.
* Installeer xampp, voer je http/mysql en fileserver uit als service, en beveilig je xampp installatie afdoende.
* Zet de poorten open die je services nodig hebben om te kunnen draaien (de ingebouwde vista firewall had bvb moeite met filezilla, daar zet je dan poort 21 met de hand open - in xp zou je normaal geen problemen met de ingebouwde firewall mogen tegenkomen).

En vanaf dat punt zou je via je externe adres aan je server moeten kunnen op bvb http://website.dyndns.org:8080/ voor je webserver en ftp://website.dyndns.org/ voor je fileserver.

j design

Legacy Member
Ik weet niet of je hier iets aan gaat hebben.

Ik vemoed dat je je eigen websites wil testen.
Meestal maak je die op je eigen pc dus waarom geen testserver op je eigen pc?

Ik werk met de Wampserver
je plaatst enkel de bestanden in de www folder en het is net hetzelfde als echt online.
apache server, phpmyadmin, mysql, enzo..

Mits enkele configuratiestappen draait het programma bijna alles automatisch.

Misschien toch eens het bekijken waard
Je kan er wel niet extern aan, denk ik

edit: Sorry had ik niet gezien

n00bslayer

Legacy Member
j design zei:
Ik weet niet of je hier iets aan gaat hebben.

Ik vemoed dat je je eigen websites wil testen.
Meestal maak je die op je eigen pc dus waarom geen testserver op je eigen pc?

Ik werk met de Wampserver
je plaatst enkel de bestanden in de www folder en het is net hetzelfde als echt online.
apache server, phpmyadmin, mysql, enzo..

Mits enkele configuratiestappen draait het programma bijna alles automatisch.

Misschien toch eens het bekijken waard
Je kan er wel niet extern aan, denk ik
Had er aanvankelijk zelf overgelezen, maar de server draait al lokaal:
mpolo zei:
Zelf locale gebruik ik nu wampserver maar ik zou dus het internet op willen
Is dus een kwestie van de juiste poorten open te zetten én te forwarden op de router en gebruik te maken van een dynDns (of gelijkaardige) service.

mpolo

Legacy Member
Merci voor de info ga het eens proberen

En om even uit te leggen waarom ik het internet op wil met mij localhost is simpel.
Bij <"one.com"> heb ik dus een host maar daar kan ik maar 1 DB op laten lopen. Dus als ik nu websites wil maken zit ik altijd lokaal of moet ik mijn eigen site er af halen.
En om soms eens wat overleg te plegen is het gewoon makkelijker als ik men servertje het internet op gooi.

mpolo

Legacy Member
Ben bezig met een adminpanel te maken dat ik voor meerdere sites kan gebruiken met het gevolg dat alle tabellen de zelfde naam hebben.

demon326

Legacy Member
mpolo zei:
Ben bezig met een adminpanel te maken dat ik voor meerdere sites kan gebruiken met het gevolg dat alle tabellen de zelfde naam hebben.

prefix is dan toch de oplossing? :)

prefix_tabelnaam

mpolo

Legacy Member
kan ik wel eens proberen ja

Verder niet over nagedacht

Merci voor de tip :)

exxhal

Legacy Member
Het probleem is niet alleen dat ge maar 1 DB hebt maar ook een probleem hebt op het moment dat er 20 bezoekers op uw DB bij one.com gegevens opvragen,toevoegen en foto's uploaden. Daarvoor moet je nat. eerst 20 bezoekers op het zelfde moment hebben. :lol:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan