Archief - Search : scriptingtaal met veel funties

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

R-evolution™'

Legacy Member
Hallo ,

Ik ben nu al een aantal jaren bezig met websites , vooral met het design .
Nu zou ik ook willen beginnen scripten . Ik zoek een scripting taal die heel uitgebreid is en die liefst kan communiceren met mysql . Waarmee je van newsysteeme tot hele applicaties kan maken op het web .

De taal hoeft niet persee makkelijk te zijn .

Ik was aan het denken voor ASP.net of php .
Ik heb een beetje kennis van html en javascript .


grtzzz

GuntherDW

Legacy Member
Ik zou persoonlijk voor PHP gaan omda die cross-platform & os compatible is, terwijl ASP enkel voor mickeysoft is :p
ik werk nu al een dikke 2 jaar me PHP, het lijkt vrij moeilijk in het begin, maar wordt makkelijker des te meer ge programmeert :)

maar dit is eigenlijk meestal gewoon een persoonlijke keuze

Obliv`

Legacy Member
ik werk met asp, toch raad ik je php aan.

vooral dan omdat het cross platform is en er dus ook meer support voor is. alhoewel ondertusse wel de meeste server ook asp ondersteuning hebben.

allé, eigelijk moet ge het zelf wa uitzoeke eh. als ge al ervaring hebt met een 'symbolen' taal (java ofzo) dan pakt ge mss best php omdat de syntax erg gelijkend is. Heb je ervaring met vb ofzo, dan zou ik asp leren.

killgore

Legacy Member
GuntherDW zei:
Ik zou persoonlijk voor PHP gaan omda die cross-platform & os compatible is, terwijl ASP enkel voor mickeysoft is :p
ik werk nu al een dikke 2 jaar me PHP, het lijkt vrij moeilijk in het begin, maar wordt makkelijker des te meer ge programmeert :)

maar dit is eigenlijk meestal gewoon een persoonlijke keuze
der zijn genoeg linux zaken die al .net draaien & dus ook asp.net kunnen draaien ;).

Persoonlijk blijf ek voor php gaan, naast asp heeft het ook nog eens een gigantische community & je vindt er veel over (zowel info als bruikbare klassen). dit is veel minder voor asp vind ik.

Boddah

Legacy Member
ik ben 'in den tijd' ineens met .net begonnen in C#, en dat ging héél vlot. als je javascript kunt, zou je normaliter snel weg moeten zijn met C#.
en als je webapplicaties kunt maken in .net, kun je meteen ook windows forms applicaties maken, dus dat is wel handig meegenomen.

het enige wat nadelig is aan .net is dat het (nog) niet zo populair is als php, en hostingsbedrijfkes durfen al eens wat meer geld te vragen.

killgore

Legacy Member
Boddah zei:
ik ben 'in den tijd' ineens met .net begonnen in C#, en dat ging héél vlot. als je javascript kunt, zou je normaliter snel weg moeten zijn met C#.
en als je webapplicaties kunt maken in .net, kun je meteen ook windows forms applicaties maken, dus dat is wel handig meegenomen.

het enige wat nadelig is aan .net is dat het (nog) niet zo populair is als php, en hostingsbedrijfkes durfen al eens wat meer geld te vragen.
stap van javascript naar C# is wel vrij groot aangezien js een scripttaal is en C# een programmeertaal, die trouwens voor 99% v/d webtoepassingen gewoon pure overpower is ;).

R-evolution™'

Legacy Member
ik ga eens kijken of mijn hostingprovider .net ondersteund . Op google vond ik dat ik .net applicaties op mijn pc kan bekijken . als die op mijn pc gehost zijn aangezien ik win xp pro heb . Is dit waar ? niet dat ik telkens ik iets gemaakt heb moet gaan uploaden ?

grtzz

killgore

Legacy Member
Wat bedoel je met bekijken?
-testen? -> natuurlijk, je kan iedere script/programmeertaal lokaal testen he :), het ene kost gewoon al iets meer werk dan het andere om te installeren en te beheren :).

Boddah

Legacy Member
natuurlijk kun je de applicaties op je pc bekijken. in .net is dat door ctrl+F5 in te drukken ;)

dus echt geen werk qua installeren/beheren :D

en ik vind javascript en C# toch wel tamelijk op elkaar lijken hoor. de syntax lijkt nogal op elkaar, of toch veel meer dan php.

R-evolution™'

Legacy Member
mijn host ondersteund geen .net (ook al is deze toch niet echt goedkoop naar mijn mening ) .dus denk ik dat ik ga beginnen met php .

bedankt voor al de info .


grtzzz
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan