Archief - SEARCH: (3d) Scholen en studeren - Waar en hoe

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SideShow

Legacy Member
Hallo

Ik vraag me af wie mij wegwijs kan maken in de opleidingen en scholen of universiteiten, die een opleiding aanbieden in de richting van 3d modeling, visualisatie, animatie.
Ik heb al iets gevonden over de universiteit van Wales, the german filmschool, en enkele scholen in Frankrijk (supinfocom, esma, les gobelins).
Iemand ervaring hiermee ? Wat te verwachten, te doen ? Is het een klein beetje haalbaar ? Ik wil meer dan alleen '3d models kunnen maken'. Ook de verplaatsing en de taal zouden voor mij een echte uitdaging kunnen inhouden, en misschien voor mij zingeving zijn in mijn leven.

Ook iets ivm met mezelf: ik ben nu bijna 24 jaar, heb een A1 diplomatje (ICT), en ben nu al meer dan een jaar aan het vechten met mijn gezondheid maar zou normaal moeten goed komen. Ik zie het soms niet zitten om te gaan werken in een ICT bedrijfje ofzo met mijn huidig diploma. Ik heb er trouwens al wat ervaring mee. Ik zou graag iets dóén, iets in handen nemen, iets meer of verder. Ik droom niet van te gaan werken bij Pixar ofzo ... maar ik wil gewoon iets interessants doen, iets leren, mezelf 'upgraden', meer mens worden, meer achtergrond hebben, meer 'geleerd' zijn, ....


Dus opnieuw:
Iemand ervaring hiermee ? Wat te verwachten, te doen ? Is het een klein beetje haalbaar ?

Piru

Legacy Member
zeker NIET Sint Lukas brussel; daar is het pure zelfstudie :), opleiding is maw 0.

dresse

Legacy Member
zeker niet genk als ge alleen 3d wilt doen.
genk geeft zeer goede 3d, ma 80% van de opleiding zit ge nog altijd wel achter u papier met een potloodje... (vooral in eerste en twede jaar dan.) (wat helemaal niet negatief is, maar ik zeg het maar)

persje

Legacy Member
ja maar! ja kan nog altijd tekenschool volgens ofzo om je potlood skills te update :p
Of je oefent dat gewoon thuis! of ergens in stad en probeer je van alles te tekenen!
op detail! best easy als je een keer begind...
maarja heb ook al 12 jaar ervaring in tekenen :p
dus ik zal dus snel zeggen this niet moeilijk! :d

TheJudge

Legacy Member
Ik ga die nieuwe richting DAE in Kortrijk volgen. Als je daar vragen over hebt kan je me ook altijd pm'en.

Grtz

dresse

Legacy Member
persje zei:
ja maar! ja kan nog altijd tekenschool volgens ofzo om je potlood skills te update :p
Of je oefent dat gewoon thuis! of ergens in stad en probeer je van alles te tekenen!
op detail! best easy als je een keer begind...
maarja heb ook al 12 jaar ervaring in tekenen :p
dus ik zal dus snel zeggen this niet moeilijk! :d

daar gaat het ni om eh... genk leert u ook wel tekenen, tis maar als em enkel 3D wilt doen dat em ni naar genk moet gaan...

grandmasterL

Legacy Member
persje zei:
ja maar! ja kan nog altijd tekenschool volgens ofzo om je potlood skills te update :p
Of je oefent dat gewoon thuis! of ergens in stad en probeer je van alles te tekenen!
op detail! best easy als je een keer begind...
maarja heb ook al 12 jaar ervaring in tekenen :p
dus ik zal dus snel zeggen this niet moeilijk! :d

Laat es iet zien van uw productieve 12 jaar??

nog nooit iet gezien van u denk ik..

TheJudge

Legacy Member
Weet iemand waar ik tekenlessen kan volgen? Avondles ofzo...
Omgeving Gent en eventueel Kortrijk...

M1tch

Legacy Member
argh tekenlessen, ik kan totaal niet tekenen en ik heb de tijd niet om lessen te nemen. :p

Kan wel zijn dat ik volgend jaar tijdens het jaar zelf nog ergens tekenlessen ga bijvolgen Thejudge, dan zit ik in kortrijk en dan kan je me mss vergezellen :p

dresse

Legacy Member
voor tekenen moet ge geen tekenlessen volgen zuh... gewoon vaak tekenen, overal een kladblokje meepakken en als ge een terraske doet wa mensen overtekenen, savonds voor den tv wa kribbelen, op den trein wa kribellen... Das ook het enige wa ge in die lessen zult doen, veel tekenen en op die 4u komt er dan is twee keer iemand achter u staan die zegt of ge al dan niet goed bezig zijt... terwijl als ge kritisch zijt voor uzelf ge ook wel doorhad da ge slecht bezig waard :)

zegt gewoon voor uzelf, elke zaterdag ga ik 4u waarnemingstekenen, teken iets over, trek er derna een foto'ke van en laat foto en tekening hier zien. Wij kunnen ook zeggen of ge al dan niet goed bezig zijt :p

TheJudge

Legacy Member
@dresse

Ik ben nu anatomie studies aan het doen, technieken om handen en hoofden realistisch te tekenen uit het hoofd, enz...

Dit is wat ik binnen een aantal jaar wil bereiken of toch close ;)
Dus lessen die over anatomie, houdingen, proporties, belichting, enz gaan lijken me wel nuttig. Maar waar zou je daar lessen van kunnen volgen? Lijk me niet dat je dit zomaar overal kunt doen...

coooolposegwen02.jpg

http://www.massiveblackinc.com/MBthread/Gwyneth001a.JPG

dresse

Legacy Member
ik ben nog nooit lessen tegengekomen waar ze die dingen echt geven... in al die georganiseerde tekenlessen moet ge gewoon u model aftekenen en zoveel malen aftekenen dat ge het uiteindelijk kunt reproduceren zonder een model nodig te hebben... de echte anatomieregels en waar de spieren liggen enzo haalt ge best gewoon uit boeken, belichting tips en tricks en hoe belichting werkt ook denkk...

ge zult wel elken dag serieus mogen beginnen tekenen als da u doel is voor binnen een paar jaar :)
wa echt helpt om beter te tekenen/photoshoppen/designen is "stoppen met gamen" :) ge zult ervan verschieten hoeveel tijd ge ineens over hebt :p

TheJudge

Legacy Member
Gelukkig game ik niet ongelooflijk veel ;)

Maar ja ik dacht wel dat hier in Belgie zo geen lessen bestaan...spijtig wel.
Ik leg mijn lat wel enorm hoog, misschien wel te hoog maar wie weet...
In ieder geval ga ik DAE gaan volgen in Kortrijk volgend jaar, daar krijgen we ook wel een paar anatomie lessen.

Erinyes

Legacy Member
Een goeie modeltekenles geeft normaal gezien wel lessen in anatomie.
Het eerste jaar dat ik modeltekenen kreeg, mochten we eerst wat kribbelen, ons model juist op het blad krijgen, gewoon worden aan het tekenen van een model... Een tijd later kregen we 'theorie'les over anatomie. We zagen eerst 'het bekken' en we tekenden. Een les later zagen we de romp, en we tekenden. Zo gingen we verder naar armen en benen en als laatste en minst belangrijke: het hoofd. Daar heb ik veel bijgeleerd!

Het tweede jaar kregen we een andere docent en die legde de nadruk op technieken: houtskool, pastelkrijt, acryl,... Geen lessen anatomie dus. Geen enkele! Niet dat ik niks bijgeleerd heb... Gewoon door het doen, het oefenen ging ik al vooruit.

Het derde en huidige jaar: eerst kregen we gewoon tekenlessen... Daarna theoretische anatomielessen, om dan weer te gaan tekenen. Weer veel bijgeleerd... :)

Conclusie: anatomie zeer belangrijk om inzicht te krijgen in hoe het lichaam in elkaar steekt. Waarom komt daar nu ineens een bultje als het model gaat liggen? Waarom geeft de rug zo'n rare vorm bij die of die houding? Heel erg interessant dus.

Maar: mits wat anatomische achtergrond, kan er door veel oefenen ook goeie resultaten bereikt worden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan