zipke
Legacy Member
Hey boys,
ik ga binnenkort weer skieën en neem dan onze Ixus V^3 mee
(V tot de derde, staat blijkbaar niet op laptop van mijn zus
)
ik wou dit jaar mooie fotos maken en heb dan ook eens het boekje opengeslagen
Witbalans enz, vroeger wist ik nog eens niet waarvoor het diende, maar nu kan ik er al aardig mee overweg.
Er staat ook zo een belichting voor binnenlicht, TL-lamp, buiten bewolkt, buiten zonneschijn enz. maar mijn vraagje was: wat moet je gebruiken bij sneeuw? >> zonlicht >> weerkaatsing >> overbelichting?
Moet je zo de felheid van het scherm aanpassen? Ik kan nu niet direct op de naam komen, dat je zo in het midden O heb en daar rond + en -
-2 -1 0 1 2
zoiets?
En dan nog een vraagje, kan je eigenlijk mooie/duidelijke fotos maken 's nachts? Ik heb dat eens getest, heb flits aangezet enz, op nachtmodus (maantje) enz maar kreeg enkel zwart beeld..
Vele groetjes, Zipke
ik ga binnenkort weer skieën en neem dan onze Ixus V^3 mee
(V tot de derde, staat blijkbaar niet op laptop van mijn zus
)ik wou dit jaar mooie fotos maken en heb dan ook eens het boekje opengeslagen

Witbalans enz, vroeger wist ik nog eens niet waarvoor het diende, maar nu kan ik er al aardig mee overweg.
Er staat ook zo een belichting voor binnenlicht, TL-lamp, buiten bewolkt, buiten zonneschijn enz. maar mijn vraagje was: wat moet je gebruiken bij sneeuw? >> zonlicht >> weerkaatsing >> overbelichting?
Moet je zo de felheid van het scherm aanpassen? Ik kan nu niet direct op de naam komen, dat je zo in het midden O heb en daar rond + en -
-2 -1 0 1 2
zoiets?
En dan nog een vraagje, kan je eigenlijk mooie/duidelijke fotos maken 's nachts? Ik heb dat eens getest, heb flits aangezet enz, op nachtmodus (maantje) enz maar kreeg enkel zwart beeld..
Vele groetjes, Zipke

, alles wordt dan overbelicht.. en kweet niet wat je verstaat onder reflectieve lichtmeting, maar volgens mij bestaan er maar 3 lichtmetingsmethoden bij fotografie. nl spotmeting, matrixmeting & centrummeting.
