Archief - Q: waarmee is shrek gemaakt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

XSIpriest

Legacy Member
Voor zover ik het mij kan herinneren heeft PDI Maya als basis gebruikt, en dit uiteraard enorm uitgebreid met eigen software/plugins/etc (bvb de fluid en hair dynamics. De vraag is dus wat er nog van de originele maya versie overschiet na alle aanpassingen... ;)
Als renderengine hebben ze Renderman gebruikt.

Geen enkele feature animation company gebruikt trouwens enkel een commercieel 3d pakket zonder talrijke eigen aanpassingen. Allen (pixar/pdi/bluesky/...) beschikken ze over een enorme r&d afdeling die eigen - over het algemeen - niet verkrijgbare (een uitzondering is bvb pixar's renderman) software schrijft.

Bramboogie

Legacy Member
met...
veel mensen
veel ervaring
veel computers
veel talent
etc

Robken

Legacy Member
tjien, en ik die dacht da ze milkshape :cool: gebruikt hadde...

Featherfoot

Legacy Member
Mja, als die gasten nu een scene renderen, zouden die een speciaal soort "renderfarm" daarvoor hebben?

Ze renderen die film op het einde toch niet in 1 geheel eh?
En hoelang duurt het renderen voor diene film echt volledig gerenderd is?

ZeeraaR

Legacy Member
The Mussels zei:
heeeeeeel veeeeel computers
*edit*
Featherfoot zei:
Mja, als die gasten nu een scene renderen, zouden die een speciaal soort "renderfarm" daarvoor hebben?

Ze renderen die film op het einde toch niet in 1 geheel eh?
En hoelang duurt het renderen voor diene film echt volledig gerenderd is?
*/edit*

Rendering van Toy Story duurde 800 000 computer uren:
The RenderFarm is one of the most powerful rendering engines ever assembled, comprising 87 dual-processor and 30 four-processor SPARCstation 20s and an 8-processor SPARCserver 1000. The RenderFarm has the aggregate performance of 16 billion instructions per second -- its total of 300 processors represents the equivalent of approximately 300 Cray 1 supercomputers.
bron: http://www.sun.com/smi/Press/sunflash/1995-11/sunflash.951130.3411.html

is wel al een beetje outdated lijkt mij want:
Each frame used up 300 megabytes of data -- the capacity of a good-sized PC hard disk

*edit2*
PLUS pixar is ondertussen al van Sun overgestapt naar Intel
zie: http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20030210comp_a.htm
*/edit2*

*edit3*
Blijkbaar vang ik hier en daar op dat je je animaties kunt laten renderen door een renderfarm. Je upload je bestand, en nadat het gerendered is, kun je het op halen van de ftp.
bvb: http://www.rendernow.com/
*/edit3*

Robken

Legacy Member
renderen gebeurt uiteraard scene per scene...hoe kunt ge anders nog editen en post productie doen?

die scenes worden frame per frame uitgerenderd (thank you captain obvious!) en dan nog in renderlayers....zo'n 10-tal (of meer) per frame...zodat ze gewoon alles nog kunnen veranderen in een PP-pakket...

allee gasten....denkte nu serieus da gerenderde beelden aaneengezet worden en op een DVD'ke gebrand worden? :eek: ...na het renderen ist werk nog maar voor den helft gedaan. :niceone:

Freaky 7

Legacy Member
"The RenderFarm features two terabytes of memory and 60 terabytes of disk space. Each Intel Xeon processor at 2.8 GHz is about five times faster than the older RISC-based processors in Pixar's outgoing RenderFarm"

ge moet nie vragen..

dresse

Legacy Member
da hebk al gemerkt dat da allemaal veel plek inneemt als ge in layers uitrenderd :p
heb hier nog mapke staan van filmke van 30sec, met alleen maar de uitgerenderde targa's en da's 10gig groot :)

en idd, ge zout nog verschieten van wat er allemaal gebeurt in post production... alles wa uitgerenderd wordt is zo neutraal mogelijk belicht, schaduwen zijn hard. wordt allemaal appart uitgerenderd: schaduwen, particles, mannekes, achtergronden, ... en pas in post productie gaan ze de sfeer erinbrengen, lichten een kleurke geven, schaduwen blurren... Ge kunt zelfs als ge in rpf's uitrenderd uw uv informatie saven waardoor da ge in post productie zelfs u textures kunt aanpassen :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan