Archief - Q: statiefje kopen: welk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Massis

Legacy Member
heb dus ondertussen mijn Canon powershot S5 IS (ben er trouwens zeer tevreden van al moet ik nog veel leren)

Maar aangezien ik graag wat experimenteer en ook graag nachtfoto's maak, lijkt het mij aangeraden een statief te kopen.

Wat ik zoek is iets klein en compact,eigenlijk iets dat in mijn zakken past (ik draag baggy clothes :D )

mijn oog viel op de Joby Gorrilapod SLR (de kleine versie kan geen bridge camera's dragen, de SLR zoom is dan weer teveel van het goeie)

zijn er hier mensen die reeds ervaringen hebben met een gorrillapod, en zoja, is het zijn meerprijs waard tegenover een gewoon statief? (dankzij zijn flexibele poten etc)

is het trouwens wel een erg stevig statief?

andere aanraders zijn altijd welkom...

wouter_dc

Legacy Member
Ik heb dat een keer vastgehad in Mediamarkt, Rotterdam. Zag er mij niet echt al te stevig uit. Heb het niet getest met camera erop.
Ik denk dat het toch niet al te stevig is, als er een beetje wind staat. Maar wacht maar op mogelijke echte gebruikerservaringen :)

En een degelijk statief en dat in je broekzakken steken? N/o, maar ik denk niet dat je dat gaat vinden/je gaat lukken, tenzij je zakken hebt van minstens 50cm...

Massis

Legacy Member
't was bij wijze van spreken he :) het hoeft ook maar een statiefje te zijn tot 15-20 max 30 cm hoog, mag telescopische poten hebben etc... 't is eigenlijk voornamelijk om de camera niet op de grond of een muurtje ofzo te moeten zetten en om hem recht te kunnen zetten (ipv evenwijdig met een oneffen ondergrond)

thuis ligt er zo eentje, handig en stevig ding, maar da's van mn pa z'n compact camera, ook nog nie getest of dat mn powershot kan dragen.

Babs

Legacy Member
Kheb eens een vriend van mij een gorillapod zien gebruiken en tzag er mij toch handig uit.

Ge kon het makkelijk rond iets draaien en ge moet er echt force achter zetten, dus stevig is het wel. Kweet nu wel nie of die bollekes op de duur losser worden ofzo...

DieselPower

Legacy Member
Was er hier ook niemand die steeds een zakske rijst of zand ofzo bij had?

Joeri

Legacy Member
DieselPower™ zei:
Was er hier ook niemand die steeds een zakske rijst of zand ofzo bij had?

Jup :p
Nu niet altijd, enkel als ik weet dat de kans bestaat dat een statief nodig is, als ik er dus eens met camera op uittrek om wat toerist te spelen. In mijn voorkeursgenres (sport & model) gebruik je die sowieso bijna nooit.
En aangezien ik statieven haat (zijn groot, lomp gewicht, beperken bewegingsvrijheid en vertragen je werksnelheid) is het meestal een rijstzakje. Kan je gewoon ergens opgooien, nooit aan hendeltjes draaien om wat te kunnen bewegen en is even stevig.

Zand mag je echter nooit gebruiken (net als suiker, zout, of andere fijne korrels). Als een zakje zand leegloopt in je cameratas zit je gegarandeerd met grote kosten omdat het tussen je lenzen kan kruipen. Beste zijn droge granen of peulvruchten.

Jinne

Legacy Member
Zo'n Gorillapod ziet er wel handig uit, als iemand ervaring heeft met dat ding hier komen delen! Als dat positief is misschien ook eens kopen.

wouter_dc

Legacy Member
Jinne zei:
Zo'n Gorillapod ziet er wel handig uit, als iemand ervaring heeft met dat ding hier komen delen! Als dat positief is misschien ook eens kopen.

In mijn ogen sla je de nagel op de kop. Het ziet er misschien handig uit, maar ik denk nog steeds dat het niet altijd even praktisch is.
Wat bij een open plaats en je hebt een statief nodig? Ga je daar die 3 plastieken pootjes van mss 20 cm hoog op de grond zetten?
Wat als je je camera 90° wil draaien (van landscape naar portrait stand) Lukt dat wel?
Wat als het object waar je je gorillapod aan wil vasthechten te dik is? Bv. een boom...
Wat als je je camera hoger van +- 30cm van de grond wil krijgen, dan moet je weeral een hulpmiddel zoeken om hoger te geraken.

Misschien juist hetzelfde met het zakje rijst, maar dat ziet er mij nog steviger uit (en daar kan ik goed inkomen dat dat stevig is)

Joeri

Legacy Member
wouter_dc zei:
In mijn ogen sla je de nagel op de kop. Het ziet er misschien handig uit, maar ik denk nog steeds dat het niet altijd even praktisch is.
Wat bij een open plaats en je hebt een statief nodig? Ga je daar die 3 plastieken pootjes van mss 20 cm hoog op de grond zetten?
Wat als je je camera 90° wil draaien (van landscape naar portrait stand) Lukt dat wel?
Wat als het object waar je je gorillapod aan wil vasthechten te dik is? Bv. een boom...
Wat als je je camera hoger van +- 30cm van de grond wil krijgen, dan moet je weeral een hulpmiddel zoeken om hoger te geraken.

Misschien juist hetzelfde met het zakje rijst, maar dat ziet er mij nog steviger uit (en daar kan ik goed inkomen dat dat stevig is)

Inderdaad. Zowel die Gorillapod als de rijstzak zijn geen volwaardige statieven, en hebben hun voor en nadelen tegenover een echt statief. Gorillapod lijkt me op lange termijn echter niet zo betrouwbaar, in het begin is het wel stevig, maar zoals Babsie al vermeldde, heb ik een sterk vermoeden dat het eerder een speeltje is en absoluut niet geschikt is voor 'heavy duty' als je het lang wil gebruiken. En de goedkope prijs bevestigd mijn vermoeden alleen maar.

Babs

Legacy Member
Kheb hier thuis een klein statiefje waarvan ge de poten toch een redelijk stuk kunt uittrekken.

Kdenk da ge beter zijt me zoiets dan een ander alternatief, tis dan wel mss een beke de last van het overal mee te sleuren, ma dan hebt ge toch meer zekerheid dat ge een statief hebt, ipv die problemen die wouter opnoemt da ge me de gorillapod eventueel kunt hebben.

Massis

Legacy Member
momenteel: bijkomstig eigenlijk. Zoals ik al zei zoek ik iets dat mij wat mogelijkheden geeft, maar niets overdreven... basicly een advanced zakje rijst :p

DieselPower

Legacy Member
Ik heb ne cullmann waar'k zeer tevreden van ben. Manfrotto wordt ook vaak aangeraden denk ik. Maar dat is misschien iets te prijzig? Als ge van plan zijt ooit een dslr te kopen is het de investering mss waard, maar anders zouek iets goedkoper kopen, ik zou allesinds mijn dure body en dure lenzen ni op een cheap statief zetten...

wouter_dc

Legacy Member
Momenteel een velbon van +- 20 jaar oud, en man, die doet zijn werk nog prachtig :love: Onverwoestbaar is zoiets :p (in tegenstelling tot vele plastieken brol de dag van vandaag :D)
Voor de degelijke betaal je natuurlijk meer, maar het is zijn geld zeker waard als je er goed gebruik van maakt :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan