Archief - Q: Rhinoceros 3D prob - decals

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mj_dask

Legacy Member
hey iedereen,
ik zit vast (of beter ondervind een prob) bij het plaatsen van een decal in rhinoceros (3D modelling)

Heb hier een illustratie van mijn prob.


Heb die decal in photoshop gemaakt. Symbool moet wit zijn, achtergrond transparant. dus in photoshop eender welk kleur genomen (opgeslagen als jpeg) en in rhino die achtergrondkleur dan ingesteld als transparant in decal options.

Probleem nu zoals je kan zien, transparantheid gaat ook door mijn model zelf.
WHY:scream:

alvast bedankt!
Ik weet dat het blok is maar des te meer appreciatie! en het is voor school....

Nicolas

Jixop

Legacy Member
heb nooit echt veel met rhino gerenderd. en ik ken al die instellingen niet(meer)... maar zou het niet logischer zijn als ge eens probeert uw decal op te slaan als gif of png? jpeg heeft namelijk geen "transparantheid"
ik denk dat je dan ook niets van transparantheid in decal options moet aanpassen. als ik het goed snap is die transparantheid da gij aanpast echt de weergave van uw model en niet van uw decal.
don't shoot me if i'm wrong, tis vreeselijk lang geleden (en rhino is boecht imho ;) )

The recycleload

Legacy Member
probeer het betand is op te slaan als targa of .iff, want jpeg kan geen transparant opslaan maakt er meestal gewoon wit van.

mj_dask

Legacy Member
k zal het is proberen... al denk ik dat het niet veel zal uitmaken... aangezien je die transparantheid niet instelt met wann je jpeg opslaat... transparantheid komt er pas in rhino omdat je daar een kleur aanduidt die transparant moet zijn.

Toch al bedankt voor de reacties!
Zijn er geen mensen die PO doen/deden die raad weten?

grtz nicolas

mj_dask

Legacy Member
heb png en tiff formaat geprobeerd maar rhino ondersteund deze formaten niet...

Ik zou het echt zwaar appreciëren moest er iemand hier kunnen zeggen wat ik fout doe...

grtz nicolas

DieselPower

Legacy Member
Wat is de oplossing dan? (moest iemand ooit deze thread vinden bij het zoeken naar een gelijkaardig probleem)

Jixop

Legacy Member
Ja, ik doe PO. Maar heb nooit met Rhino zelf gerenderd, altijd Vray. En weet dat je rhino na het 2e jaar niet echt veel meer zal gebruiken.
Maar ik ben wel curieus wat dan wel het probleem was. En als je wilt, laat dan ook eens het resultaat zien.

Flipkikker

Legacy Member
Bij de decal mask instellingen had hij "transparency" aangevinkt, waardoor het deel niet enkel gemasked werd, maar ook doorzichtig...

mj_dask

Legacy Member
dus foutje van mij :s als men gefrustreerd raakt kijkt men daarover é:p
voorlopige render maar komt al in de buurt:


grtz

mj_dask

Legacy Member
Jixop zei:
Ja, ik doe PO. Maar heb nooit met Rhino zelf gerenderd, altijd Vray. En weet dat je rhino na het 2e jaar niet echt veel meer zal gebruiken.
Maar ik ben wel curieus wat dan wel het probleem was. En als je wilt, laat dan ook eens het resultaat zien.

Heb al resultaten gezien van vray en echt knappe dingen. In de vakantie mss is mee proberen werken (kmoet er alleen nog aangeraken... (langs de winkel))

grtz

Flipkikker

Legacy Member
soft shadows?

metallic ziet er ook nog niet helemaal metallic uit, spikkeltjes mogen wat groter denk ik

en mss een environment map toevoegen

driesel

Legacy Member
Welke ziekelijke reden er ook moge zijn om de Rhino of flamingo renderer te gebruiken ontgaat me volledig :).
Als je Rhino gebruikt, is het bijna een must om in Vray te renderen. Decals werken ook gewoon veel beter in Vray, aangezien het zwarte deel automatisch transparant kan gemaakt worden.
Ik ben het echter niet eens met Jixop als die zegt dat Rhino bocht is in vgl met SolidWorks (dat andere pakket in PO). Het is gewoon een heel andere klasse.

(off-topic)
En Rhino is zowiezo veel intuïtiever dan SW als renderomgeving (PhotoWorks is redelijk sucky in vgl met Vray). Een tip voor als je SW intensief zal gebruiken misschien: importeer je SW files in Rhino en render met Vray (Rhino 4 opent rechtsreeks assemblies uit SW-files). Dan kan je er in Rhino ook nog een setting bijmodellen ofzo. Ik denk dat de truc is om de 2 paketten te combineren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan