Archief - Q: photoshop > pixelart

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

CoBalT

Legacy Member
ik ben vandaag begonnen met pixelart in paint en da lukt al voor zo'n simpele dingskes
maar ik vraag me af of ik in photoshop cs ook zo kan inzoomen en zo'n radar aanzetten zoals je in paint hebt?
zoja hoe? kvind da nie echt:help:

dresse

Legacy Member
window - arange - new window.

ene window inzoomen op max en andere window laten staan op 100%...
da van de radar snapk ni echt :) ma ge ziet zowiezo rechts boven waar ge aant werken zijt als ge ingezoomd zijt en inzoomen doet ge met u vergrootglas en dan kaderke trekken wa ge wilt inzomen. en diene "radar" (window - navigator als ge em ni hebt) kunt ge ook vergroten btw om makkelijker te zien waar ge bezig zijt...

CoBalT

Legacy Member
tnx
en met radar bedoel ik in paint :
eerst inzoomen en dan ctrl+G (rastar weergeven)
dat je de pixelhokjes zie

maar je hebt me al groot deel geholpen bedankt:niceone:

LunchBox

Legacy Member
stel in photoshop gewoon bij opties je grid in op gridline every 10 pixels met 10 onderverdelingen (subdivisions), dan heb je om de 10 pixels een iets donkerdere gril-line en per pixel een hokje als je voldoende ingezoomed bent. (instellen van de grid kan via edit > preferences > guides, grid & slices)

en nog een tip voor in photoshop, wissel om van kleur te veranderen niet steeds van pencil tool naar colorpicker of naar swatches als de kleur al in beeld staat. terwijl je aan't pixelen bent met de pencil tool kan je eenvoudigweg via alt in te drukken naar de color picker gaan om'n kleur te veranderen. wil je'r twee instellen kan je via x de voor-en achtergrond kleur omdraaien. voor pixelen/brushen is het steeds de voorgrond waarmee je tekent.

ook handig is binnen photoshop boven de normale undo/redo (ctrl-z) gebruik te maken van de shortcuts voor "step forward, step backward".. aangezien undo/redo steeds maar één stap overloopt. step forward/backward doet hetzelfde als meerdere stappen teruggaan in je history dialog dus als je die bijvoorbeeld instelt op ctrl-alt-z (step backward) of ctrl-alt-a (step forward) kan je daar nuttig gebruik van maken.

wanneer je de gridlines hebt aanstaan kan je trouwens het best ze weer snel af-/opzetten (samen met je guides ofte hulplijnen enzo) via de shortcut ctrl-H (wat hetzelfde is als view > extras). enfin er zijn zo 1001 zaken die je werkmethode kunnen vergemakkelijken binnen photoshop, de rest daar kom je zelf nog wel op terwijl je bezigbent.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan