Archief - Q: Lenzen voor Nikon D40 'probleem'

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Eagle-Eye

Legacy Member
Hallo

Als beginnend fotograaf heb ik sinds de kerstvakantie mijn eigen Nikon D40. Ik heb de pack genomen waar een extra 55-200 lens bijzat. Nu heb ik dus 2 lenzen, waarmee ik reeds veel kan doen, maar aangezien ik op vakantie ging wou ik ook een lens meedoen voor een iets verdere afstand. Een vriend van mij gaf mij dan maar zijn 75-240 lens mee, die hij normaal gebruikt op een D70 en D70S. Hoewel het niet enorm veel beter is, was ik er toch blij mee.
Het 'probleem' met deze lens is echter dat ik altijd manueel moet scherpstellen, terwijl dat met mijn lenzen automatisch kan. Ik weet dat een D70(S) een aparte draaiknop heeft op het toestel zelf om de focus te bepalen maar op de D40 ontbreekt die switch. Die zit bij mij op mijn lenzen.

Aangezien ik momenteel van plan ben zelf een betere lens te kopen is m'n vraag nu: hoe weet ik dat de lens die ik koop zichzelf zal kunnen focussen op mijn D40 zonder dat ik de doos opendoe?

Mijn vriend sprak ook van analoge en digitale lenzen, kan het hier ook iets mee te maken hebben? Zoja, wat is precies het verschil tussen beide soorten?

Bedankt,

Mathias.

DieselPower

Legacy Member
De motor om scherp te stellen zit bij andere toestellen op het toestel zelf maar bij de D40 zitten ze in de lenzen.

mightyflup

Legacy Member
idd, dus als ge lenzen koopt voor uwen D40 dan gade moete zien dat het een is met motorke in :)
met oude lenzen kunde ook soms niet af, maar bij u isda niet van oude lenzen dus :)

Joeri

Legacy Member
Hebben die van Nikon daar geen bepaalde afkorting voor in de naam? AF-S ofzoiets?

DieselPower

Legacy Member
Nikon F-vatting met AF-koppeling en AF-contacten
G- of D-type AF Nikkor
1) AF-S, AF-I: alle functies worden ondersteund
2) Overige G- of D-type Nikkor: alle functies worden ondersteund, behalve autofocus
3) PC Micro-Nikkor 85 mm f/2.8D: kan alleen gebruikt worden in stand M; alle andere functies worden ondersteund, behalve autofocus
4) Overige AF Nikkor*2/AI-P Nikkor: alle functies worden ondersteund, behalve autofocus en 3D-kleurenmatrixmeting II
5): Niet-CPU: kunnen worden gebruikt in stand M, maar de lichtmeter werkt niet; elektronische afstandsmeter kan worden gebruikt als het maximale diafragma f/5.6 of groter is
*1. IX Nikkor-objectieven kunnen niet worden gebruikt
*2. Met uitzondering van objectieven voor de F3AF
http://www.europe-nikon.com/product/nl_BE/products/broad/1111/specifications.html
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan