Archief - Q: hoe tewerk gaan met pastelkrijt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JackM

Legacy Member
hoi

ik heb hier in men pa zen kast een doosje rembrandt pastelkrijtjes gevonden.
nu, ik heb al vele werken enzo gezien en dit lijkt mij een heel leuk medium om met te werken.
helaas heb ik nog nooit met pastelkrijt gewerkt :(
nu heb ik eens rap op google gekeken, maar daar vind ik meer werkjes dan eigenelijke uitleg en op school moet ek dat ook nie vragen want die helpen u toch niet met zulke dingen =/

nu was men vraag of iemand die weet hoe ja met pastelkrijt tewerk gaat en of handige tips heeft, dat eens zou kunnen zeggen.
dus eig gewoon de basis eig :)

tkomt mss was noobisch over, maar ne mens kan niet alles zomaar weten é :p

mvg jeroen

TiB0

Legacy Member
Ik heb daar in de tekenschool (8-6 jaar geleden) nog wekelijks met gewerkt, maar veel weet ik daar niet meer van.
Misschien enkele algemene tips; als je rechtshandig bent begin je best aan de linkerkant van je blad (en omgekeerd), omdat je met zo'n wasco's nogal snel vegen krijgt. Ook is het misschien handig om een grote slijper te vinden, of gewoon één die je niet meer voor gewoon potloden gaat gebruiken, zodat je punten aan je wasco's kan maken.


Ook je wasco's schuin houden zodat je "levendigere" lijnen krijgt.
En papier gebruiken met een korrel (steinbach ofzo).
Voor de rest kan ik niet meteen iets verzinnen.

maar oefen eerst maar wat op een stuk karton of wat oud papier :)

robincop

Legacy Member
Laatste les schetsen moesten we met kleur werken. Had niets mee, en dan een doos pastelkrijtjes kunnen schooien van iemand. Eerste keer dat ik ermee moest werken en had ook geen idee hoe dat te gebruiken :). Heb vooral veel zitten uitwrijven, zodat je een erg lichte tekening krijgt. Moet waarschijnlijk zo niet gebruikt worden, maar ik was niet ontevreden van het resultaat :).

dresse

Legacy Member
vroeger hield ik daar enorm van. Constant vlakken naast elkaar inkleuren en als ne gek zitten ineen vegen om zo kleurovergangen enzo te krijgen... veel fijner dan wasco's, want die vallen niet uit te vegen.
Maar in Genk op school moesten we ook eens een opdrachtje maken in pastel en schijnt dat de 'regel' is dat ge met pastel niet moogt vegen omdat dat dan 'plat' wordt. Ineens vondk pastel een pak minder fijn :(. Ik zou zeggen, don't follow the rules! Living on the edge! Experimenteer met uw krijtjes en kijk wat ge het mooiste effect vindt :).

Maar idd, links boven beginnen als ge rechts zijt is een heel goede tip :) Denk dat Tibo verder wasco krijtjes verwardt met rembrand's. Rembrand is pastel. Wasco's zijn dik en vettig en laten zich niet goed uitvegen maar kunt ge wel slijpen, pastelkrijtjes zijn heel zacht en broos en breken heel snel. Denk dus niet dat die slijpbaar zijn. Wasco's geven ook amper af, na gebruik van pastelkrijtjes hebt ge vreselijk vuile handen en wss veel vegen op u gezicht :)

Verder, geen zwart gebruiken om te schaduwen ofzo. Zwart maakt alles heel vuil, gebruik liever een donkerdere tint ofzo.

kisthechef

Legacy Member
Tot vorig jaar heb ik heel vaak met pastel gewerkt, dus hier wat tips:

Tip 1: Werk groot! Pastel dient niet om op de milimeter te werken, daarvoor zijn pastelkrijtjes te dik.

Tip 2: Niet mogen uitvegen is zever. Als ge gwn één laag legt, gaat ge een 'gekorreld' werk krijgen, dus stukken waar geen pastel op ligt. (Ik kan het moeilijk uitleggen, maar ge begrijpt het wel zeker?)

Tip 3: Gebruik gekleurde bladeren om op te werken.


Misschien kom ik nog wel op andere tips, dan post ik ze.

Veel plezier alvast met de pastels!

JackM

Legacy Member
alvast bedankt :)

kheb zo zelf al wa zitten prutsen enzo en bij vegen en verschillende kleuren boven mekaar krijgde idd mooie kleurovergangen.

twas voornamelijk om te weten te komen er speciale technieken of handelingen moesten gebruikt worden bij het gebruik van pastels.
ik expirimenteer wel een beetje ;)

dresse

Legacy Member
denk ni dat er speciale handelingen zijn :) buiten dan als ge klaar zijt uw werk te fixeren met fixatief of haarlak. Anders gaat het niet lang meegaan...

kisthechef

Legacy Member
Idd, dat was ik nog vergeten.

Wel niet te veel fixatief erop doen ook, en U spuitbus niet te dichtbij houden.

The recycleload

Legacy Member
dresse zei:
vroeger hield ik daar enorm van. Constant vlakken naast elkaar inkleuren en als ne gek zitten ineen vegen om zo kleurovergangen enzo te krijgen... veel fijner dan wasco's, want die vallen niet uit te vegen.
Maar in Genk op school moesten we ook eens een opdrachtje maken in pastel en schijnt dat de 'regel' is dat ge met pastel niet moogt vegen omdat dat dan 'plat' wordt. Ineens vondk pastel een pak minder fijn :(. Ik zou zeggen, don't follow the rules! Living on the edge! Experimenteer met uw krijtjes en kijk wat ge het mooiste effect vindt :).

Maar idd, links boven beginnen als ge rechts zijt is een heel goede tip :) Denk dat Tibo verder wasco krijtjes verwardt met rembrand's. Rembrand is pastel. Wasco's zijn dik en vettig en laten zich niet goed uitvegen maar kunt ge wel slijpen, pastelkrijtjes zijn heel zacht en broos en breken heel snel. Denk dus niet dat die slijpbaar zijn. Wasco's geven ook amper af, na gebruik van pastelkrijtjes hebt ge vreselijk vuile handen en wss veel vegen op u gezicht :)

Verder, geen zwart gebruiken om te schaduwen ofzo. Zwart maakt alles heel vuil, gebruik liever een donkerdere tint ofzo.

Lang leve Joëlle!!!
Had ik dus ook aan de hand, niet dat ik graag met pastel werk maar vege mocht niet .

Anneke²

Legacy Member
't Is jaren geleden hier, maar ik maakte altijd korte strepen dicht naast elkaar (probeer eens een gekleurde vogel zoals een colibri). Vegen is wel leuk maar gewoon doen wat je mooi vindt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan