GenesisX
Legacy Member
Als student grafisch ontwerp heb ik natuurlijk waarnemingstekenen, maar sinds de start van het jaar heb ik weinig verbetering in m'n werk gekend. Kubussen lukken nauwelijks (ik blijf maar tekenen vanuit eenzelfde positie en hoek) en cilinders zijn een ramp (weeral vanuit eenzelfde positie + zelfs met de technieken lukt het niet om een deftig object te tekenen).
Het geheel wordt dus steeds slechter en slechter, aangezien ze in elke les een fameuze stap voorwaarts gaan. Ik ben dus nooit mee en snap echt niet hoe iemand dat op papier kan krijgen. Als ik iets zie kan ik het niet in perspectief zetten (zelfs niet met de aangeleerde technieken. Dan blijf ik zoeken naar de vormgeving en krijg ik het niet op papier!), maar weet ik wel dat het ZO moet. Ik zie het beeld en ik zie het op papier (in gedachten, zelfs met een persoonlijke toets en omgeving/schaduw/toon/gebruik van materiaal), maar verder dan dat geraak ik meestal niet.
De eerste lijn is meestal al het begin van een constructie dat niet beter is dan het werk van een kleuter. Ik vertrek bijna altijd vanuit de visie van de lijn en niet vanuit het vlak. Een lijn teken ik 15 keer opnieuw, omdat het nooit goed is. De tekening klopt ook meestal niet (het bovenste stuk van een kraan dat bijvoorbeeld bevestigd is aan de onderkant) en perspectief is ver te zoeken.
Zo moet ik tekeningen maken die ik gewoon niet KAN. Nòg niet. Hopelijk. Aartsmoeilijk vind ik het en ik word gefrustreerd tot en met! Ik weet dat je in het tekenen moet oefenen en nog eens oefenen, maar ik kan niet blijven oefenen op iets dat gedoemd is om te mislukken.
Een gefrustreerde en onlogische tekst, ik weet het, maar 't moet er eens uit. Misschien zijn er hier mensen die het ook al eens meegemaakt hebben en nu wél deftig kunnen tekenen. Misschien kunnen jullie mij voorthelpen, richtlijnen geven en eventueel voorbeelden posten van wat een begin kan zijn van een verbetering voor mij. Wat ik dus vraag aan jullie is een manier om verbetering te krijgen, om terug mee te geraken met de groep en mijn persoonlijke visie te uiten in het tekenen. Alles zit in mijne kop, maar 't moet eruit.
Nogmaals excuses voor de tekst
Ik hoop toch wat respons te krijgen.
PS: ook tips bij het gebruik van materiaal is welkom (zelfs van potlood! (hoe schaduw toepassen met een fijn potlood, hoe de lijnen aanbrengen en waar beginnen?).
Het geheel wordt dus steeds slechter en slechter, aangezien ze in elke les een fameuze stap voorwaarts gaan. Ik ben dus nooit mee en snap echt niet hoe iemand dat op papier kan krijgen. Als ik iets zie kan ik het niet in perspectief zetten (zelfs niet met de aangeleerde technieken. Dan blijf ik zoeken naar de vormgeving en krijg ik het niet op papier!), maar weet ik wel dat het ZO moet. Ik zie het beeld en ik zie het op papier (in gedachten, zelfs met een persoonlijke toets en omgeving/schaduw/toon/gebruik van materiaal), maar verder dan dat geraak ik meestal niet.
De eerste lijn is meestal al het begin van een constructie dat niet beter is dan het werk van een kleuter. Ik vertrek bijna altijd vanuit de visie van de lijn en niet vanuit het vlak. Een lijn teken ik 15 keer opnieuw, omdat het nooit goed is. De tekening klopt ook meestal niet (het bovenste stuk van een kraan dat bijvoorbeeld bevestigd is aan de onderkant) en perspectief is ver te zoeken.
Zo moet ik tekeningen maken die ik gewoon niet KAN. Nòg niet. Hopelijk. Aartsmoeilijk vind ik het en ik word gefrustreerd tot en met! Ik weet dat je in het tekenen moet oefenen en nog eens oefenen, maar ik kan niet blijven oefenen op iets dat gedoemd is om te mislukken.
Een gefrustreerde en onlogische tekst, ik weet het, maar 't moet er eens uit. Misschien zijn er hier mensen die het ook al eens meegemaakt hebben en nu wél deftig kunnen tekenen. Misschien kunnen jullie mij voorthelpen, richtlijnen geven en eventueel voorbeelden posten van wat een begin kan zijn van een verbetering voor mij. Wat ik dus vraag aan jullie is een manier om verbetering te krijgen, om terug mee te geraken met de groep en mijn persoonlijke visie te uiten in het tekenen. Alles zit in mijne kop, maar 't moet eruit.
Nogmaals excuses voor de tekst
Ik hoop toch wat respons te krijgen.PS: ook tips bij het gebruik van materiaal is welkom (zelfs van potlood! (hoe schaduw toepassen met een fijn potlood, hoe de lijnen aanbrengen en waar beginnen?).


