LunchBox zei:
het draait om "kan ik terugkeren naar het originele formaat", en dat kan bijvoorbeeld bij een JPG niet, maar bij een PNG wel - dus is JPG lossy en PNG lossless. moest png zijn data niet compressed zijn zou het niet resulteren in een kleiner formaat dan een bmp, tot zover de logica.
Om het technischer te zeggen:
voorbeeld van
lossless compressie:
neem de reeks bit 0000001110111000
dit kan je zien als 6x0 3x1 1x0 3x1 4x0 (decimaal)
ofte 111x0 100x1 001x0 100x1 100x0 (binair)
ofte 111100001100100 (beginnend met 0, en telkens 3 bits)
hebt dus dezelfde info opgeslaan met 2 bits minder \o/
je kan dus terug keren naar vorig formaat.
een ander voorbeeld is door vaak voorkomende waarden een kortere binaire waarde te geven. Bijvoorbeeld Huffman
http://www.grauw.nl/articles/huffman/
voorbeeld van
lossy compressie
neem 5 pixels met rode waarden (van rgb): 100, 120, 140, 250, 110
dan worden eerst de grote waarden ingekort, de pixel krijgt een andere kleur (vaak niet te onderscheiden met het blote oog, ALS de compressie niet te extreem is), maar aangezien die waarde dan dichter bij de andere ligt moeten minder waarden opgeslaan worden (zie ook mp3, dewelkste de piekwaarden in het geluid inkort, die extreme waarden hoor je toch niet).
je kan dus NIET terugkeren naar vorig formaar zonder verlies, omdat je niet kan weten WELKE waarden je afgeknot hebt.
ALS ik mijn cursus van vorig jaar nog goed herinner
