Archief - Q: Gastenboek ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SamVSB

Legacy Member
Hallo,

Ik heb nog een gastenboek nodig voor op de site die ik nu aan het maken ben.
Nu heb ik altijd die gratis service van www.koekjes.net gebruikt omdat ik geen php kennis heb en ik ben daar wel nog content van. (bv. http://www.koekjes.net/cgi-bin/gastenboek/bekijken.pl?madrid)
Nu wil ik wel dat het volgende gastenboek wat professioneler overkomt, dus zonder reclame.

Is het mogelijk om een stabiel gastenboek in elkaar te boksen als ik nog niet veel ken van php? Want ik wil niet hebben, dat ik door onwetenheid berichten kwijtspeel of zo.

Grs Sam
bedankt op voorhand

Obliv`

Legacy Member
een gastenboek is zowat het simpelste wa je kan maken als je de php/mysql toer opgaat.

ik ken alleen asp dus ik zal het principe in het algemeen wat uitleggen.

je hebt een database met een tabel 'tblGastenboek'
tblGastenboek heeft de volgende velden:
- BerichtID (auto-increment)
- Voornaam
- Naam
- Bericht
- Datum
- Uur

je hebt een pagina (gastenboek_teken.asp) met een formulier op, in de formulier staan de velden
- voornaam
- naam
- bericht

als de gebruiker op submit klikt, wordt hij naar een nieuwe pagina gestuurd (gastenboek_post.asp ofzo)
op deze pagina controleer je da de input (of alles wel is ingevuld enzo. (met de isset functie in php zeker))
als alles in orde is, dan steek je de informatie in je database.
- de berichtid verhoogt automatisch
- voornaam
- naam
- bericht
- datum = huidige datum
- uur = huidig uur

dan heb je nog de pagina gastenboek.asp
hier haal je de informatie uit je tabel 'tblGastenboek' en geef je die de gewenste layout

ps: ik ben me ervan bewust dat alles via de huidige technologieën (ajax etc) optimaler en gebruiksvriendelijker kan, maar voor een beginner zal dit wel het eenvoudigst zijn.

SamVSB

Legacy Member
Dat lijkt mij al verschrikkelijk moeilijk. En ook heb ik gezien dat mijn server geen MySql ondersteunt maar alleen php.

Je legt het wel uit, maar ik weet hierdoor nog aan geen kanten hoe ik het moet doen

Obliv`

Legacy Member
ja, je hebt natuurlijk wel een basiskennis nodig eh.

bekijk op w3schools de php tutorial mss eens of koop eventueel een boek
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan