Archief - Q: cubic panorama, lens? howto?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

blaZe

Legacy Member
http://www.d-vw.com/D_Joiner/d_joiner_cubic_stitch.jpg

Met de deur in huis vallen en me richten tot wie verstand heeft van zaken ivm fotografie.

Link hierboven is zowat wat ik wil bereiken. Nu zegt mijne linkerteen al direkt dat het niet zo eenvoudig gaat zijn met een vrijwel standaard digitale camera. (zit nog met een sony F828...)

Welke lens heb ik nodig? Breedhoek? Zijn daar verschillende type's in / grootte's in? Of moet ik richting fish-eye gaan...

Wie kan me een beetje in de goede richting pushen. (geregistreerd op belgium digital maar het duurt precies nogal wa vooraleer mijn account active is...)

Wie heeft het materiaal en kan zulke samenstellingen maken? (als je in de buurt woont en me even wilt tonen/helpen - appreciated!)

dank alvast, en gelijk mijn beste wensen voor 2008 ;)

chosen1

Legacy Member
uw basis-laag kunt ge krijgen door photostitch maar hoe ze die onderste en bovenste blok gedaan hebben dat zou ik niet weten. mss hetzelfde als de middelste laag en dan in een cirkel samengetrokken?

chosen1

Legacy Member
Joeri G. zei:
Heb geen ervaring met dat soort fotografie, maar op de site die je aangeeft staat nog ergens een vrij duidelijke uitleg:
http://www.d-vw.com/D_Joiner/tutorials/shooting/shooting.htm

mja het is dus het programma dat die cubic stitch doet. gij moet enkel de foto's nemen en nadien invoegen.

ik weet dat mijn vorige Canon S5 (denk toch dat het die was, anders was het een G5) een speciale fotostitch optie ingebouwd had zodat ge uw vorige foto nog op uw scherm had staan om een betere stitch te krijgen

indeaars

Legacy Member
Zoals chosen1 al zei: je moet enkel de foto's nemen en nadien invoegen.
Volgens mij is het enige wat je nodig hebt een degelijk statief.
Moest het toch niet lukken, dan zou ik een digitale reflexcamera zoeken met een groothoekobjectief (foto uit jouw voorbeeld: 24mm)
Een fisheye is hiervoor niet geschikt omdat er een speciale vervorming optreedt en ook omdat d-joiner dat niet ondersteunt.
ik heb een gebruikersnaam op belgium digital forum, als je wil stel ik daar de vraag eens.

blaZe

Legacy Member
thx, ondertussen is account geactiveerd :)

heb net een testje achter de rug met een zeer eenvoudig toestel ixus75 en (op statief wel) maar met losse verdeling wat foto's getracht 360° te nemen.
dat programma, niet D joiner, deed een meer dan behoorlijke job en gaf de mogelijkheid om 6 kubed faces af te leveren van een samengestelde pano.

een groothoeklens en een handige houder voor op me statief zou het geheel compleet moeten maken denk ik.

- minder foto's nodig
- houder zorgt voor juiste verdeling en beter roteren van me camera


ik post later wel eens het resultaat :)

DieselPower

Legacy Member
Wajo, swel vet, precies goe gelukt? Waarvoor dient het bruine gat?

ReSiC

Legacy Member
ziet er echt knap uit! en ja dat bruin ding is wel iets raars ^^

blaZe

Legacy Member
:) merci alvast.

Da bruin ding is het resultaat van

1. mijn camera in combinatie met statief die het niet toelaat nog ne hoek hoger te fotograferen
2. maar belangrijker, ik verdikke vergeten was om gewoon met losse hand ne foto te pakken. :angry: (stond daar onder een soort van luster)

Daar spring ik nog wel eens voor binnen.

Subiet solden winkelen en hopen dak een goede breedhoek lens vind. Want zie het niet zitten om elke keer een +200 foto's te trekken.

Li0n

Legacy Member
blaZe zei:
:) merci alvast.

Da bruin ding is het resultaat van

1. mijn camera in combinatie met statief die het niet toelaat nog ne hoek hoger te fotograferen
2. maar belangrijker, ik verdikke vergeten was om gewoon met losse hand ne foto te pakken. :angry: (stond daar onder een soort van luster)

Daar spring ik nog wel eens voor binnen.

Subiet solden winkelen en hopen dak een goede breedhoek lens vind. Want zie het niet zitten om elke keer een +200 foto's te trekken.

Knap man, heel goed gelukt. Heb je daar 200+ foto's voor genomen?
Moet wel geduld hebben dan precies :)

vincentvc

Legacy Member
Geen gekke perspectieven te zien, vet, meestal krijgt ge da wel bij van die cubic panorama's.
En het zoomen werkt ook wel aardig, alhoewel ge wel rare "verschuivingen" van pixels krijgt. :s

LunchBox

Legacy Member
helpt het niet als je "allow smoothing" opzet of steek je ze niet in de library blaZe?

blaZe

Legacy Member
Nee LB, dit is gemaakt met papervision. Ik kan wel de camera settings verhogen verlagen alsook het aantal vlakken dat hij berekend per vlak maar dat heeft allemaal invloed op de CPU ...

de vlakken zitten momenteel idd in de lib maar smoothing daar maakt niets uit.
heb wel de export wat lager gezet zodat de file nu nog maar 1/3 is.

heb wel wat foutjes weggewerkt en het bruin gat weggewerkt. (zie helaas wel een beetje verschil)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan