Archief - Q : Blog maken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Aythami

Legacy Member
Hi,

Ik weet ni just of t de juiste prefix is maja

Ik ben dus bezig met Dreamweaver 8
nog ff en k weet er alles van :)

maar ik wil een blog maken op Dreamweaver, kan iemand mij mss helpen?
Of heeft er iemand een PreMade CSS Blog (is altijd handig)

Zero Grav

Legacy Member
Wordpress en Nucleus, op zich (nog niet gebruikt dus ken er niet veel van) heb je hier dreamweaver helemaal niet voor nodig, misschien als je zelf skins wilt gaan maken maar daarvoor zal je dan de handleiding eens moeten checken.

NeoNeke

Legacy Member
Dreamweaver kan geen blog maken (alé heeft daarvoor geen functies ofzo om snel ff code op te hoesten zodat een blog gevormd wordt)

Maar zoals ZG aangaf gebruik Wordpress of Nucleus. Een ietwat uitgebreidere versie van zo'n modules is Expression Engine. EE is niet echt gemaakt om te bloggen, eerder voor het plaatsen van lange artikels maar het gaat zeker ook, voordeel van EE is dat je heel snel nieuwe pagina's kan aanmaken enzovoorts

LunchBox

Legacy Member
Nucleus zit redelijk goed in mekaar eigenlijk. Heb daar eens'n evenement-site mee opgezet voor het Innovatiecentrum te Kortrijk: http://www.innovatiecentrum.be/brainmass/

Je moet natuurlijk wel eerst even de structuur proberen begrijpen van de modules die op een pagina worden samengesteld.. maar dat heb je met alle custom CMS templates.

Aythami

Legacy Member
ok k zal die nucleus eens bekijke

waar is die laatste dreamweaver dan goe in?
Om snel stand-alone pagina's te maken zeker
want je moet nu alleen een beetje creatief zijn om iet in elkaar te knutselen
die schrijft de code zelf

Bram

Legacy Member
tenzij de dreamweaver code sinds mx2004 heel veel verandert is, zou ik toch opteren om m'n code zelf te schrijven...

Zero Grav

Legacy Member
Niet noodzakelijk, dreamweaver heeft een stand om zelf in te coden.. Maar dan moet je het natuurlijk ook wel kunnen. Als je dat wilt leren gebruik dan de searchfunctie eens, zijn al ontelbare threads over geweest.

Dreamweaver is 'goed' (of dient er alleszins voor, ik heb het niet op pre-coded gedoe) om html-websites te maken, websites die absoluut niets doen maar enkel staan. Weblogs zijn interactieve dingen, die commando's kunnen verwerken en data kunnen opslaan.

Niet te vergeten, voor een weblog heb je ook een hosting nodig die php/mysql ondersteunt. Die php/mysql is nodig voor die verwerking.

www.blogger.com (als ik juist zit, het heet alleszins blogger en is een google dienst(?)) is een pre-hosted blogsysteem. Maw, je registreert je en je hebt een blog op hun site, dan hoef je je van bitter weinig nog aan te trekken behalve van de opties die je krijgt om het ding aan te passen.

Bertold

Legacy Member
Veel mensen hebben denk ik een verkeerd beeld van wat WYSIWYG-editors zijn, deze thread bewijst dit eens te meer. Men denkt dat dreamweaver en frontpage toestanden wonderprogramma's zijn waarmee je een volledig functionele dynamische website kan opbouwen die alles biedt wat je nodig hebt.

Wel hopelijk wordt dat nooit uitgevonden :p vanaf dan kan echt iedereen websites maken :)

Bram

Legacy Member
inderdaad neen, want dan staat binnen de kortste keren heel het internet vol met troep en wordt het nog moeilijker om de essentie te vinden.

LunchBox

Legacy Member
Men denkt dat dreamweaver en frontpage toestanden wonderprogramma's zijn waarmee je een volledig functionele dynamische website kan opbouwen die alles biedt wat je nodig hebt.

Nu ni voor't één of't ander maar met dreamweaver kan je dat maken, en iedereen weet ondertussen wel dat ik geen voorstander ben van het programma.. maar daarom moet je nog geen misinformatie geven. Zeker als je wil duiden dat het iets niet zou kunnen.. terwijl het weldegelijk mogelijk is ermee. Dat je het ridiculiseert met de term "wonderprogramma" is leuk om een punt te maken omtrent editors en het feit dat je dit wil afraden aan gebruikers, maar je komt er dus niet ver mee als je uitleg niet klopt.

Het is uiteindelijk aan de gebruikers zelf om ze toch eens getest te hebben om de workflow te vergelijken met andere methoden, en te bepalen in hoeverre ze de tools nuttig vinden voor hun website-projecten. Stel je komt later in een bedrijf terecht waar heel de afdeling met dreamweaver werkt, en je moet dan nog gaan merken dat het toch meer kan dan jij al die tijd hebt willen inzien - dan sta je daar mooi met je uitleg.

Moest trouwens morgen een volledig programma uit de grond ontstaan dat automatisch een superduper afgewerkte site ineensteekt zoals professionele mensen het kunnen, waarom zou je dan klagen? Dan ga je toch gewoon opzoek naar een nieuw element waar menselijke kennis van dienst kan zijn boven hetgeen computers kunnen genereren.. zoiets heet vooruitgang - gewoon adapteren is de boodschap.. je zal't nog vaak moeten doen in je loopbaan.

Bertold

Legacy Member
LunchBox zei:
Nu ni voor't één of't ander maar met dreamweaver kan je dat maken, en iedereen weet ondertussen wel dat ik geen voorstander ben van het programma.. maar daarom moet je nog geen misinformatie geven. Zeker als je wil duiden dat het iets niet zou kunnen.. terwijl het weldegelijk mogelijk is ermee. Dat je het ridiculiseert met de term "wonderprogramma" is leuk om een punt te maken omtrent editors en het feit dat je dit wil afraden aan gebruikers, maar je komt er dus niet ver mee als je uitleg niet klopt.

Het is uiteindelijk aan de gebruikers zelf om ze toch eens getest te hebben om de workflow te vergelijken met andere methoden, en te bepalen in hoeverre ze de tools nuttig vinden voor hun website-projecten. Stel je komt later in een bedrijf terecht waar heel de afdeling met dreamweaver werkt, en je moet dan nog gaan merken dat het toch meer kan dan jij al die tijd hebt willen inzien - dan sta je daar mooi met je uitleg.


ik denk dat je mij misinterpreteert :s , ik bedoelde dus op de manier waarop mensen die er geen ervaring mee hebben het zien. zoals van klik een gastenboek klik een wachtwoordbeveiliging, klik een perfecte kleurencombinatie ....
Kbedoel dus ook enkel de wysiwyg kant van dreamweaver

ik zelf werk met de code-view van dreamweaver en kan mij geen beter inbeelden dus ga ik zeker niet slechte commentaar geven over dreamweaver (toch nie over de code-side :p )

en ga nu niet zeggen dat ge een site als www.tek-9.net (kzeg maar iets) kan maken met enkel de layout view zonder één keer iets van code te typen of zonder iets van html te kennen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan