Archief - Q: Beginnen als webhoster

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JohnBeton

Legacy Member
Ik vraag het me al een tijdje af: hostingaanbieders zoals Priorweb zitten in grote datacenters waar dikke internetlijnen binnenkomen. Hoeveel kost het om in zo'n center bvb 1 full-size rack te huren/plaatsen? Wat zit er in die prijs inbegrepen enz? Ook: hoe/waar kan je contact opnemen met die datacenters?


Heb niet meteen de ambitie om hier aan te beginnen (laat het gebash dus maar uit), maar het interesseert me wel...

xml

Legacy Member
Die hostingaanbieders zijn meestal niet begonnen met dezelfde capaciteiten als nu eh.

Meestal begint dat met een 1 of 2 servers met een zeer beperkte bandbreedte. De meeste providers (behalve BASM :p) upgraden die verbinding en kopen extra servers naarmate er meer klanten komen.

Nijntje

Legacy Member
Gewoon een vloertegel afhuren kost je per maand al gauw 500 euro excl. BTW
Dan heb je nog geen uplink en geen rackkast die erop geplaatst is :)

De manier waarop je praat, niet slecht opnemen, laat alleszinds uitschijnen dat je nog niet erg in deze sector bekend bent.
Een leuke introductie is beginnen met een resell pakketje.
Zo leer je de basis principes kennen en de technische kant hoef je je geen zorgen over te maken.

RpR

Legacy Member
zou ik nu persoonlijk ook eens nuttig vinden zo een thread over deze dingen.

xml

Legacy Member
Zolang jullie maar beloven niet zelf aan het hosten te slagen. :) Er zijn, met alle respect, al prutsers genoeg.

RpR

Legacy Member
xml zei:
Zolang jullie maar beloven niet zelf aan het hosten te slagen. :) Er zijn, met alle respect, al prutsers genoeg.
K akkoord maar kzal eens een vb geven om aan te tonen dat je verkeerd aan het denken zijt.

Stel iemand die zeer handig is om auto te repareren besluit een garage te starten maar hij weet niet welke vergunningen hij moet hebben om dit te doen. Maakt dit dan een slechte garagist van hem?

Ik zelf zou er misschien mee beginnen en ben aan het werk als it coordinator van een kmo (50 mensen) en 8 servers maar wij hebben een glasvezel kabel van telenet tot in ons server lokaal zelf dus ik heb geen ervaring mee datacenters en hoe ze te contacteren.

Nijntje

Legacy Member
RPR, schiet maar raak.
Ben bereid op al je vragen te antwoorden :)

TheCrow7

Legacy Member
Hosting provider worden ? Nu nog ?? Da's om problemen vragen, er is nu al een overaanbod.

RpR

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Hosting provider worden ? Nu nog ?? Da's om problemen vragen, er is nu al een overaanbod.
Niet echt maar soms is het goedkoper zelf alles te hebben server en eigen dataplaats dan te huren :)

En een simpele vraag is website van datacenters waar ge uw servers kunt zetten.

Rvl

Legacy Member
gewoon als buitenstaander wil ik toch wel even melden dat er nog geen enkele degelijke reply is geweest op de vraag. Ik denk dat veel mensen hier niet veel of niets over weten maar toch gewoon hun zegje hier willen doen. Ik ken van dit ondewerp ook niet echt veel maar mssh es gewoon uitkijken naar resellers als thunderbox (alhoewel je beter niet in belgië zit wegens bandbreedte veel te duur en dus beter in duitsland ofzo gaat zoeken.)
greetz Rvl

Rvl

Legacy Member
keNzo`- zei:
Ik ben er wel redelijk thuis in.
Je kan bv ruimte huren bij een bedrijf (vb. hosting bedrijven) die zelf al rooms heeft en ook rechtstreeks bij de leveranciers (vb. redbus). Zelf begin je best met een kwart rack te huren totdat het vol is, daarna kan je indien nodig een half rack huren en achteraf een 1/1 rack. En als je echt goed bezig bent kan je dan een 2de full rack huren. Maar als je meer dan 5 racks nodig hebt huur je best een private room of een cage/cabinet.
Fin op webhostingtalk kunnen ze je daar wel helpen...

En het netwerk in duitsland is inderdaad ZEER goedkoop maar weinig performant tegenover het Nederlandse ;)

Ik kan best geloven dat je er in thuis bent maar dit slaagt op niets:). Zeg nu eerlijk, iedereen weet toch dat je best klein begint (hier dus kwart rack) en niet direct 2 racks ofzo huren. Zo ben ik ook wel thuis in alles maar de threadstarter vraagt hier naar de verschillende prijzen en kwaliteiten

Bertold

Legacy Member
cs_Rvl zei:
Ik kan best geloven dat je er in thuis bent maar dit slaagt op niets:). Zeg nu eerlijk, iedereen weet toch dat je best klein begint (hier dus kwart rack) en niet direct 2 racks ofzo huren. Zo ben ik ook wel thuis in alles maar de threadstarter vraagt hier naar de verschillende prijzen en kwaliteiten

ebd gij zijn post wel gelezen? :ironic:

Nijntje

Legacy Member
Ik snap echt niet waarom de belgen uitwijken naar Nederland.
Voor de traffiek moet je het tegenwoordig niet meer laten.
Ik kan gerust aan de prijzen van Nederland.
Enkel de housing is iets duurder maar de colo ruimten in België staan mij dan ook VEEL meer aan dan in Nl.

Rij maar eens naar Nederland binnen de 30 min voor een dringende panne.
Veel tijd verloren + veel benzine- of dieselkosten.
Je kan natuurlijk remote hands nemen maar deftige engineers kosten algauw 50-60 euro excl. per uur minimum en dan laat je je infrastructuur over in de handen van een vreemde.

keNzo' ik kan je gelijkaardige aanbiedingen maken in Datacenter InterXion te België dus ik snap niet waarom je uitwijkt naar Nederland.
(Btw we hebben proserve ook als carrier (multi-homing) )
Iedereen denkt dat het zo extreem voordelig is om in Nederland te gaan hosten maar niets is minder waar.

Ik kan je kwalitatief hosten met 2u en 500 Gb traffic voor rond de 150 euro excl. per maand.
Carriers: Realroot, Proserve & binnekort beginnen we zelf te peeren op de BNIX. Alles verloopt full redundant + het feit dat je binnen 'wandelbereik' van het datacenter bent.
Dit is nu niet om te verkopen maar ik wil gewoon aantonen dat het tegenwoordig zever is te zeggen dat België TE duur is.

zabulus

Legacy Member
Het afhuren en kopen van servers is 1 zaak, maar ik denk dat weinig mensen voldoende kennis hebben om heel die boel zelf te onderhouden / secure te houden.
Over prijzen en kwaliteit kunt ge blijven discussieren, das gewoon een feit :P

Evil_Homer

Legacy Member
imho zou ik webmin dan laten voor wat het is, als ge toch ssh gebruikt.
Webmin is een gevaarlijk stukske software op zo'n server.

Evil_Homer

Legacy Member
zijt es nie zo opvliegend :p lol
't is gewoon dat webmin niet echt een historie heeft als veilig stukske software :)

Nijntje

Legacy Member
keNzo`- zei:
Sorry éh, 't was niet opvliegend bedoeld :) maar 'k heb toch liever Webmin dan een dure licentie voor Plesk of Cpanel.

Weer over geld, op de vorige pagina ook; "die paar euro's maken veel uit"

Als je niet wil investeren in deftige infrastructuur, begin er dan niet mee.
Zoals iemand op dit forum al eens citeerde; er zijn al prutsers genoeg.

Je kan het goed bedoelen maar als je het geld niet hebt voor deftig te starten, begin er dan niet mee. Geloof me.
Ga desnoods eerst resellen, bouw een klein kapitaal op, en investeer onmiddellijk in deftige infrastructuur.

Denk maar niet dat hosting goed geld is, op papier lijkt het mss mooi.
Waw traffic kost slechts x per maand en ik verdien x per maand.
Het zal lang duren :) Rendement bij hostings ligt (zeker in het begin) heel erg laag.
Hoge kosten voor goede infrastructuur aan te kopen en te onderhouden + de lage prijzen waarmee je geconfronteerd wordt door andere aanbieders.
De zogenaamde prijzenslag van allemaal prutsers die snel even servertje kopen van 600 euro, goedkoop hollands lijntje en hopla hostings verkopen.

Ik vind dat er een kwaliteitslabel voor hostingfirma's zou moeten komen, zoals de michelingids voor restaurants.

dJeez

Legacy Member
Voor de "webmin is slecht" posters: je kan webmin uiteraard ook enkel lokaal laten luisteren en dan via een SSH tunnel benaderen.

Maar als je SSH draait, zorg dan ook voor sterke paswoorden en best ook een script dat bij herhaalde pogingen de toegang blokkeert (à la DenyHosts).

Evil_Homer

Legacy Member
dJeez zei:
Voor de "webmin is slecht" posters: je kan webmin uiteraard ook enkel lokaal laten luisteren en dan via een SSH tunnel benaderen.

Maar als je SSH draait, zorg dan ook voor sterke paswoorden en best ook een script dat bij herhaalde pogingen de toegang blokkeert (à la DenyHosts).
Of je gebruikt gewoon key-files met een pass op ;) dan werken die exploits sowieso al niet meer :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan