Archief - Q: 3dsmax halve (uitgeholde) bol maken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ironpole

Legacy Member
Een sphere tekenen.
Een enorm grote box maken en in de helft van uw bol zetten.
Bolean op beide elementen.

Ironpole

Legacy Member
Ahja, wat ge dan nog kunt doen is een andere bol maken, die kleiner is als de eerste, en die alignen met de grote, en dan bolean doen. Maar dit alles is veel omslachtiger en onprecies dat ge op uw manier verder kunt doen.

M1tch

Legacy Member
kan je niet gewoon een sphere maken, een helft ervan wissen en dan de shell modifier erop gooien.

LunchBox

Legacy Member
LANGE METHODE
- maak een geosphere (stel onderaan in op "hemisphere" = halve cirkel)
- convert naar editable poly
- delete de onderste poly's (makkelijkst via ignore backfacing aanstaat en de select object arrow > zo verplaats je niets)
- voeg de shell modifier toe met'n inner of outer amount

KORTE METHODE
- maak'n grote cirkel (geosphere > hemisphere | sphere > hemisphere=0.5)
- kopieer dit object en verklein het (pivot staat nog op center)
- pas'n boolean operatie toe

als je de mesh van beide methode's vergelijkt is die precies hetzelfde, dus zo'n ramp zijn boolean operaties niet altijd.

dresse

Legacy Member
wa een gekke methodes allemaal :p
maak nen bol, delete nen helft, kopieer wa ge hebt naar het klembord, doe ne smooth shift (aka bevel met group polys) op wa ge hebt en plak u klembord weer. dan ff punten automatisch mergen en ge hebt perfecte halve uitgeholde bol :)

Holy Paladin

Legacy Member
ja dresse dan is die van u toch nog de vreemdste van al :unsure:

m1tch zen methode is toch de snelste, duurt zon 3 seconde als ge de knopkes weet staan dus ik weet niet waarom er nog zo omslachtige dinge worden gepost :p

LunchBox

Legacy Member
Bij M1tch z'n methode ga je'r wel op moeten letten dat àls je start van'n hemisphere je de edges van het ondervlak delete. Als je de poly's doet en dan de shell modifier eropplaats geeft dat hier problemen. Bij een volledige sphere is't inderdaad in orde dus aangezien je toch gaat deleten moet je'm niet eerst half instellen bij de parameters.

Komt bij dat je de standard primitive (de sphere) eerst moet omzetten naar een editable poly (erop rechterclicken > convert to editable poly) om er edges/polygons in te kunnen deleten, informatie die 'k maar preventief nog eens zal toevoegen.

En idd, wtf@dresse :)

Robken

Legacy Member
maak een sphere...

selecteer de ene helft, middellijn niet meegerekent...
trek die punten opzij zodat de eerste lijn in je selectie gelijk ligt met de middellijn van je sphere. scale je selectie kleiner in alle assen. en scale dan je selectie zodat ze als het ware, gemirrored wordt....

en ge hebt et...
al die modifiers en toestanden...kdoe daar al nie aan mee...

M1tch

Legacy Member
Scalen is zo omslachtig en onprecies, met shell kan je tenminste exacte waardes ingeven en ben je zeker dat het doet wat het moet doen ^^ ook al is de kans op fouten bij zoiets wel minimaal :unsure:


modifiers > * :)

Holy Paladin

Legacy Member
pft, preciesie is overrated, daar moet ge nie naar kijken
ge moet er natuurlijk geen boelke van maken

twiel

Legacy Member
Had jullie nog vergeten te bedanken,
De methode van Mitch was exact wat ik zocht.

Bedankt aan iedereen,
Mvg
Twiel
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan