Archief - [PROG][OpenGL] GLUT alternatief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ddt15

Legacy Member
Ik ben bezig met een spelletje dat gebruik maakt van OpenGL. Tot nu toe gebruikte ik Glut om keyboard input enz te verkrijgen maar ik vraag me af of er niemand een beter alternatief weet. (Ik dacht zelfs eerst aan AllegroGL maar dat rammelt persies nog aan alle kanten). Ik gebruik C++ btw.

Vich

Legacy Member
Ik gebruik zelf SDL vanwege de enorme cross-platform-support, de duidelijke informatie, tutorials en de makkelijke syntax.
Het handige aan SDL is, dat het ook zonder OpenGL kan werken en evengoed nog 2D graphics kan weergeven. Het heeft oa ook een image en audio library(afzonderlijk te downloaden). Vooral het feit dat het dus niet per se gekoppeld is aan OpenGL gaf voor mij de doorslag om SDL te gebruiken.

Het is zelfs relatief makkelijk om een eigen SDL implementatie te maken voor een platform waar nog geen SDL build voor bestaat. (vb. Nintendo DS)

Anyway, dit is slechts 1 mening, ik heb de andere lib nog niet getest.

killgore

Legacy Member
Ik ben ook vrij content van SDL, en naart schijnt is da ook 1 v/d snelste dingen die er zijn (nog niet veel van gemerkt echter). Tvoordeel is dat het enorm uitgebreid is en da ge er het meeste wel mee kunt doen.
Als ge enkel van plan zijt binnen windows te werken kunde via winapi ook opengl-supported vensterkes maken. Ma vo meeste toepassingen waar ge geen systeem-zaken voor nodig hebt (en zelfs dan nog) houde u best bij iets cross-platform :), ge weet nooit da ge ne keer iemand me linux uw home-made stuff wilt laten zien :D.

fretn

Legacy Member
vich: jammer dat ik die vergelijking tss sdl en glfw niet kan terugvinden, alle pro en cons stonden erin

killgore: zelfs al werk je windows only, SDL / GLFW kunnen je massas lijnen code besparen :)

killgore

Legacy Member
fretn zei:
vich: jammer dat ik die vergelijking tss sdl en glfw niet kan terugvinden, alle pro en cons stonden erin

killgore: zelfs al werk je windows only, SDL / GLFW kunnen je massas lijnen code besparen :)
Dunno @ da laatse, kheb vo dergelijke toepassingen eigen geschreven klassen waardoor het overal zowat even snel kan gaan :) (1 abstracte basisklasse en dan afgeleiden vo glut sdl en winapi).

Vich

Legacy Member
killgore zei:
Dunno @ da laatse, kheb vo dergelijke toepassingen eigen geschreven klassen waardoor het overal zowat even snel kan gaan :) (1 abstracte basisklasse en dan afgeleiden vo glut sdl en winapi).

Dat klopt en dat is heel handig, maar het grote probleem daarbij is: als je extra functionaliteit nodig hebt, dan moet je de afgeleide klasse per platform gaan updaten. SDL heeft in principe gewoon alles wat je nodig hebt.
Het voordeel van jouw klasse is dat je dus ook wel degelijk kán uitbreiden, terwijl dat met SDL niet zo eenvoudig is. Je kan het waarschijnlijk ook makkelijker inschakelen voor niet-multimedia toepassingen.

killgore

Legacy Member
Vich zei:
Dat klopt en dat is heel handig, maar het grote probleem daarbij is: als je extra functionaliteit nodig hebt, dan moet je de afgeleide klasse per platform gaan updaten. SDL heeft in principe gewoon alles wat je nodig hebt.
Het voordeel van jouw klasse is dat je dus ook wel degelijk kán uitbreiden, terwijl dat met SDL niet zo eenvoudig is. Je kan het waarschijnlijk ook makkelijker inschakelen voor niet-multimedia toepassingen.
over die functionaliteit: das idd een nadeel. Ge kunt proberen specifieke berekeningen in de basisklasse te houden, maar API calls moete per afgeleide implementeren :(.
Nu ja, als ge men algemene lib beschouwt valt da mee (kheb ook eens een aparte gemaakt waar ek alles wat niet-basis opengl related was heb uitgehaald vo snelheidswinst en vooral eenvoud :p). De meeste dingen die over alle 2 (glut laat ek effe buiten, das zo beperkt) de api's gaan zitten erin, en vele andere zaken zijn meestal een combinatie van verschillende api-calls. Soms implenteer ek ook zaken (bv. systeems-zaken bij winapi) die enkel toegepast zijn voor bepaalde afgeleide.

Het is dus idd ambetant als ge iets moet gaan bijmaken van functionaliteit, ma het is 1-time werk en in tegenstelling tot wanneer ge geen dergelijke klassen hebt ist de volgende keer vaak nog maar 1 of 2 regelkes extra code in uw main prog :).

ddt15

Legacy Member
Na wat gemorrel met AllegroGL (waar naar mijn ervaring nog massa's bugs in zitten) ben ik nu toch begonnen met SDL wat wel goed werkt en makkelijk om te installeren was.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan