Archief - [PROG][C++] opensource video encoder library gezocht

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BuiZe

Legacy Member
Voor mijn thesis schrijf ik een C++ framework voor simulatie-omgevingen. Per simulatiestap ontstaat een beeld, en het is de bedoeling de simulatie zo te kunnen exporteren naar een filmpje. (bijvoorbeeld de MPEG's op http://staff.science.uva.nl/~roel/JTB/) Dit gebeurt momenteel op een omslachtige manier: per simulatiestap een .png wegschrijven en deze nadien aan elkaar zetten met een commandline utility die er een .mov of .mpg van maakt.

Bij deze mijn vraag: kent iemand een library voor C++ die als frame-input een bitmap kan nemen en deze datastroom rechstreeks naar een videoformaat wegschrijven? Performantie, compressie en kwaliteit zijn niet zo heel belangrijk, wel zou het opensource moeten zijn, onder zowel windows als linux compileren zonder kunstgrepen, en over een eenvoudige interface beschikken (in het ideaal geval telkens movie->addFrame(bitmap* b) ; kunnen aanroepen).

Tijdens mijn zoektocht ben ik niet veel verder geraakt dan xvid, maar deze is eigenlijk al veel te complex voor wat het moet doen (een eenvoudige opeenvolging van .jpg/.png beelden, elk frame mag als keyframe dienen)

giplt

Legacy Member
Dag BuiZe,

Ik zat met hetzelfde probleem, en ben uiteindelijk uitgekomen op "Revel, the Really Easy Video Encoding Library". te vinden op http://revel.sourceforge.net/. Deze schrijft ook xvid formaat, maar de interface is betrekkelijk eenvoudig en, belangrijker, het werkt, het is open source en het is te gebruiken op meerdere platforms.

Heb voor mijn configuratie (MinGW) wel eerst de xvid en revel libraries moeten compileren (de standaard builds voor windows die erbij zitten werken niet met de GNU linker) maar daarna werkte het direct. Er zit een voorbeeldprog bij, en als je dat wat uitkleedt (alle audio dingen weghalen) dan komt het dicht in de buurt van wat je zoekt...

BuiZe

Legacy Member
Bedankt voor je antwoord. Wegens tijdsgebrek is het er echter niet meer van gekomen om het in mijn thesis te verwerken, en blijven we voorlopig met "beelden samenvoegen" werken. Ik heb wel FFmpeg ontdekt, dat zowel als standalone applicatie te gebruiken is of kan gelinkt worden in een eigen applicatie. Het voordeel van FFmpeg is dat het elk denkbaar videoformaat kan genereren (MPEG1/2, WMV, QuickTime en AVI met codecs Xvid, MJPEG, huffyuv, MSMPEG4)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan