Archief - PHP : werken met db

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KoenDK

Legacy Member
Hello,

ik zit met een klein probleempje.
Ik ken nu een basis van php
(ik kwam tot de conclusie dat het programmeren eigenlijk niet zo veel verschilt van andere talen)

maar nu wil ik deze ook gebruiken in mijn website.


STEL : ik heb een website met een tabel van 5 bij 2
hoe kan ik nu mijn gegevens dynamisch daar in krijgen?


Oké, stap 1 is het creëren van een db
=> wat gebruiken jullie? Oracle? Ms Access? My SQL Server?
=> zo ook, indien de tabel is aangemaakt, moet je dan deze opslaan als .db en uploaden?
is het altijd een .db file?
ik veronderstel van wel :eek:

stap 2 : connectie leggen met db via php

stap 3 : een sql query definiëren om zo de data in iedere tabelcel te krijgen



van deze 3 stappen, kunnen jullie mij een standaard voorbeeld geven?
is mijn redenering trouwens correct?
of mis ik een paar stappen :D



merci. :oink:

Black Night

Legacy Member
Ik denk dat de meeste (beginnende) webcoders MySQL als database nemen omdat de meerderheid van hostings MySQL als db geconfigureerd hebben.

Om een db-tabel aan te maken, zijn er enkele handige producten op de markt gekomen. 1 daarvan is phpmyadmin. Deze laat toe een tabel snel aan te maken met een minimum aan kennis.

Connecten met een db is zeker niet moeilijk. Je hebt slechts 2 tags nodig bij bv MySQL:

mysql_connect("host", "username", "pass");
--> Hiermee maak je verbinding met de db
mysql_select_db("dbname");
--> Hiermee selecteer je de gewenste database

Verder kan je op verschillende manieren de data uit de db halen. Voorbeelden bij een mysql-db zijn mysql_fetch_array(), mysql_result(), ...

zabulus

Legacy Member
stap 3:

Code:
<?php
while($rij = mysql_fetch_array($query_result)) {
echo $rij['veldnaam'];
}
?>

den Acid Burn

Legacy Member
php.net for all your needs :)

en op een voorgaande reply: programmers zijn per definitie lui ;)

Tyfius

Legacy Member
Maar ge moet niet direct proberen dat excuus te gebruiken als ge te laat een taak hebt ingediend :)

dJeez

Legacy Member
den Acid Burn zei:
programmers zijn per definitie lui ;)
:offtopic: Maar dan wel lui wel in de goede zin van het woord.

De goede zin van luiheid zijnde : streven naar zo veel mogelijk herbruikbaarheid van code (nu ook weer niet tot in het extreme) en repetitieve zaken automatiseren zodat je zelf minder werk hebt bij een volgende project :p.

orez

Legacy Member
killgore zei:
om even het traagste en meest onnuttige van de 4 te noemen <_<

mja, maar wat is "traagheid"... tis ni echt dat merkbaar is op simpele site portals hé ;)

Black Night

Legacy Member
killgore zei:
om even het traagste en meest onnuttige van de 4 te noemen <_<

Is dat niet mysql_fetch_array, aangezien die zowel object als assoc doet?

BTW: mysql_fetch_assoc vind k toch ook de snelste :unsure:

killgore

Legacy Member
Black Night zei:
Is dat niet mysql_fetch_array, aangezien die zowel object als assoc doet?

BTW: mysql_fetch_assoc vind k toch ook de snelste :unsure:
mysql_fetch_row is eigenlijk snelste, maar zelfs op vrij veel rijen is er bijna geen verschil met mysql_fetch_assoc en mysql_fetch_assoc is dan gewoon hét programmeurvriendelijkste (ge ziet nog steeds veldnaam).

mysql_fetch_array is dan 2e traagste, ma kost wel meeste heap (heeft 2x plaats nodig voor elke variabele).
mysql_fetch_object is traagste, kdnek omdat em eerst data moet halen en dan nog eens een vrij "speciaal" type moet aanmaken.

en ru'orez, het aantal rijen in een query kan vrij snel oplopen waardoor in een while-structuur het aantal oproepen van uw fetch. Dus zelfs op de meeste simpele sites kan het nog pijnlijk worden, maar merkte het meestal als uw db wat vol begint te raken. En van zulke functies is het gewoon het beste da ge u automatisch het "beste" aanleert :). Kzie het nut nie in om een trager te gaan gebruiken terwijl een sneller op elk vlak even goed is :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan