Archief - PHP: Config file schrijven/aanpasbaar maken.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bram

Legacy Member
Hey,

Een nieuwe vraag. Niet zozeer een technisch probleem, maar wederom vragen naar een manier om dit goed aan te pakken.

Ik ben momenteel bezig aan een klein cms'je voor twee mensen en zou eigenlijk een soort config file moeten hebben. Er zijn namelijk een aantal variabelen die het koppel moet kunnen wijzigen, waarvan het te onnozel ze is om ze in een database te steken. Het gaat om dingen als hun namen, contact email adres, paswoord om in te loggen etc.

Nu staan deze al allemaal in een config.php, deze wordt geinclude in de index.php en dat is dat. Maar nu zou ik dus willen dat deze config.php aanpasbaar is vanuit het CMS, met een formuliertje dus.

Nu heb ik dit nog nooit gedaan en is het enige waar ik aan kan denken fwrite. Maar het lijkt me nogal omslachtig om keer op keer heel config.php te gaan herschrijven... Zeker ook omdat er hier en daar wel wat commentaar in staat.

Is er een manier om alleen de variabelen aan te passen, of moet ik wel alles opnieuw gaan schrijven?

Tyfius

Legacy Member
Je kan die data anders ook in een INI of XML file zetten. Daar bestaan PHP functies voor die alles in 1x omzetten naar een object dat je dan kan aanpassen. Het nadeel is dat iedereen dan in principe zomaar aan die ASCII text files aan kan.

Bram

Legacy Member
Tyfius zei:
Je kan die data anders ook in een INI of XML file zetten. Daar bestaan PHP functies voor die alles in 1x omzetten naar een object dat je dan kan aanpassen. Het nadeel is dat iedereen dan in principe zomaar aan die ASCII text files aan kan.

Niet ideaal dus als daar paswoorden aanstaan...

Van XML hemmek de laatste tijd al veel gehoord. Ik ben aant overwegen om da toch ook eens te gaan gebruiken. Zo heel rudimentair kennek XML wel, al over gelezen op w3schools, maar waar ga ik zoeken in de php documentatie voor xml specifieke functies?

Tyfius

Legacy Member
http://www.php.net/xml

Daarnaast ga je nooit wachtwoorden opslaan in een INI of XML bestand (beiden zijn ASCII tekst). Je kan daar wel een md5 hash van het wachtwoord in opslaan. In theorie kan iemand daar ook alleen maar aan als die rechtstreeks op je webserver inlogt, maar dan kan die evengoed je config.php bekijken.

WHiSPy

Legacy Member
Als je fixed settings hebt en variable settings, waarom ze niet in aparte files zetten? :)

Bram

Legacy Member
WHiSPy zei:
Als je fixed settings hebt en variable settings, waarom ze niet in aparte files zetten? :)

daar nie speciaal van, tgaat em gewoon om het feit dat de mensen de mogelijkheid moeten hebben om de files via een formulier te bewerken, en niet de file zelf...

WHiSPy

Legacy Member
SveltestSword zei:
daar nie speciaal van, tgaat em gewoon om het feit dat de mensen de mogelijkheid moeten hebben om de files via een formulier te bewerken, en niet de file zelf...

Ik denk niet dat ge mijn punt begrijpt... :)

WHiSPy

Legacy Member
SveltestSword zei:
zou kunnen. Leg het gerust uit :)

Je maakt 2 config-files: 1 met de fixed values en 1 met de values die gewijzigd mogen kunnen worden. Die values die gewijzigd kunnen worden laat je dan telkens in 'n form zien en nadien ga je die oude waarden overschrijven.

Je behoudt dan ten allen tijde je waarden (alle form-values worden mee gesubmit) en je file is 100% aanpasbaar.

VergeX

Legacy Member
WHiSPy zei:
Je maakt 2 config-files: 1 met de fixed values en 1 met de values die gewijzigd mogen kunnen worden. Die values die gewijzigd kunnen worden laat je dan telkens in 'n form zien en nadien ga je die oude waarden overschrijven.

Je behoudt dan ten allen tijde je waarden (alle form-values worden mee gesubmit) en je file is 100% aanpasbaar.

Dus je gaat dan vanuit die fixed-config de variabele waarden ophalen uit die met de variabele waarden?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan