Archief - PHP: boek gezocht voor versie 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KoenDK

Legacy Member
iedereen kent wel het bekende boek PHP4 (gele farde - redelijk dik en goed boek)
ik ben naar deze dus op zoek gegaan dit weekend maar voor PHP5 en deze is dus nog niet uit
=> kent er iemand een ander goed boek voor php5?


wat ik wil leren?
momenteel kan ik reeds programmeren, dus misschien een KLEINE herhaling van
wat is php
variabele
array
functie
...
(heb ik me reeds meermaals mee beziggehouden)

overgaan tot werken met databases, ISSET, formulier, forum, gastenboek,
tot useful scripts en vooral handige hints zoals
'wat kan ik nu doen met php nu ik de taal +- onder de knie heb...'


soit, een boek dat toch nog iets verder gaat dan variabele/array/form/gastenboek ondanks dat het dit wel mag bevatten


thx !!!



(misschien dom idee, maar kan ik anders gewoon php4 boek kopen, die gele?)
(is er zooooveel verschil met php4 en 5?)

nu ja , aan de andere kant, ge kunt maar beter met de laatste versie beginnen hé...

orez

Legacy Member
er is zo goed als geen verschil met PHP 4 & 5 als je ermee wilt starten, al je echter geavanceerder wilt gaan dan biedt PHP 5 een veel betere ondersteuning voor OOP.

Als beginner heb je dit echter niet nodig.
www.php.net biedt een meer dan goede oplossing eenmaal je php 4 deftig onder de knie hebt en toch wilt verder gaan.

KoenDK

Legacy Member
orez zei:
er is zo goed als geen verschil met PHP 4 & 5 als je ermee wilt starten, al je echter geavanceerder wilt gaan dan biedt PHP 5 een veel betere ondersteuning voor OOP.

Als beginner heb je dit echter niet nodig.
www.php.net biedt een meer dan goede oplossing eenmaal je php 4 deftig onder de knie hebt en toch wilt verder gaan.


thx
dan zal ik denk ik php4 kopen (met gele kaft)
lijkt me het beste boek te zijn

killgore

Legacy Member
asge al kunt proggen: leer die basis op het inet, boek is in dit geval verspilling
Als referentie: http://be2.php.net/manual/en, kan geen enkel boek tegenop (en ik prefereer normaal ook boeken btw ;)).
Als je info wilt over hoe "deftig" php te proggen: "advanced php programming" van schlossernagle.

KoenDK

Legacy Member
Radiance zei:
"met gele kaft", bedoel je dan niet http://www.hcw.be/hcwcs/p.asp?p=F6897 ?
Zoja, dan is dat dus de versie voor PHP5, al enige tijd uit, zoals je ziet is de naam van het boek lichtjes veranderd tov PHP4.


yup
hmm
in de standaard boekhandel hadden ze enkel php4

begint deze versie 5 dan ook zoals php4 van in het begin?
anders denk ik dat ik het ideale boek gevonden heb :love:


(ik vond die php4 versie al goed, maar wou gewoon eens checken of versie 5 al uit was)

servi

Legacy Member
killgore zei:
Als je info wilt over hoe "deftig" php te proggen: "advanced php programming" van schlossernagle.

om een of andere reden vind ik "advanced" en "php" in 1 zin gebruikt nogal behoorlijk contradictorisch

killgore

Legacy Member
servi zei:
om een of andere reden vind ik "advanced" en "php" in 1 zin gebruikt nogal behoorlijk contradictorisch :p
zeg

't is nie omda iedereen et op low-lev niveau toe past (lees: scriptkidies niveau) da php geen deftige dingen aan kan eh :p.

Nic!

Legacy Member
Ik vind www.essetee.be een fantastische GRATIS cursus hebben. Het is ook in boekformaat te verkrijgen doch blijft het online gratis staan. :)

KoenDK

Legacy Member
Nic! zei:
Ik vind www.essetee.be een fantastische GRATIS cursus hebben. Het is ook in boekformaat te verkrijgen doch blijft het online gratis staan. :)

thx dude
is inderdaad een pracht van een cursus :love:

ondertussen heb ik ook Php 4 gekocht (met gele kaft) :)

Jayvie

Legacy Member
Zijn er eigelijk al boeken over het OO-programmeren met PHP?

*edit* Nederlandstalig?

Zoniet, Engelstalig?:)

Rvl

Legacy Member
http://www.wrox.com/WileyCDA/WroxTitle/productCd-0764572822.html
ik zeg enkel: bezint eer gij begint.
Als je dit boek koopt wordt er dus wel veronderstelt dat je een degelijke kennis van php al op zak hebt en dus niet enkel "een nieuws scriptje" of stuff like that kan maken. Zeer deftig boek in mijn ogen, kheb het zelf ook (buiten dat in hun source code soms wel enige fouten te bespeuren zijn maar deze kan je normaal zelf wel vinden)

Jayvie

Legacy Member
Rvl zei:
http://www.wrox.com/WileyCDA/WroxTitle/productCd-0764572822.html
ik zeg enkel: bezint eer gij begint.
Als je dit boek koopt wordt er dus wel veronderstelt dat je een degelijke kennis van php al op zak hebt en dus niet enkel "een nieuws scriptje" of stuff like that kan maken. Zeer deftig boek in mijn ogen, kheb het zelf ook (buiten dat in hun source code soms wel enige fouten te bespeuren zijn maar deze kan je normaal zelf wel vinden)
Thanks, kzal zien wak er mee kan doen!

Rvl

Legacy Member
@ Alucard: Ik denk dat je niet veel gaat hebben aan dit boek en je er gewoon gaat op blindstaren. In dit boek wordt verondersteld dat je een ruime kennis hebt van php en dus de meeste functies kent en gemakkelijk kunt toepassen. Hier wordt voornamelijk ingegaan op de oo structuur die verder is uitgewerkt in php5. Aangezien ik perongeluk op een thread van u ben gestoten denk ik dus dat jij het boek niet echt nuttig zult vinden en het dus weggesmeten geld is (aangezien dit in belgie +- 50 euro kost is dit toch redelijk veel weggesmeten ;)).

Jayvie

Legacy Member
Rvl zei:
@ Alucard: Ik denk dat je niet veel gaat hebben aan dit boek en je er gewoon gaat op blindstaren. In dit boek wordt verondersteld dat je een ruime kennis hebt van php en dus de meeste functies kent en gemakkelijk kunt toepassen. Hier wordt voornamelijk ingegaan op de oo structuur die verder is uitgewerkt in php5. Aangezien ik perongeluk op een thread van u ben gestoten denk ik dus dat jij het boek niet echt nuttig zult vinden en het dus weggesmeten geld is (aangezien dit in belgie +- 50 euro kost is dit toch redelijk veel weggesmeten ;)).
Uiteraard zou ik me er dan wel wat harder mee gaan bezighouden dan nu, dat is dan ook de bedoeling. Maar aangezien we geen/weinig info vinden over OO programmeren met PHP, moesten we ons nog niet te hard concentreren op PHP.

Mvg,

Alucard

PsyKi

Legacy Member
Rvl zei:
http://www.wrox.com/WileyCDA/WroxTitle/productCd-0764572822.html
ik zeg enkel: bezint eer gij begint.
Als je dit boek koopt wordt er dus wel veronderstelt dat je een degelijke kennis van php al op zak hebt en dus niet enkel "een nieuws scriptje" of stuff like that kan maken. Zeer deftig boek in mijn ogen, kheb het zelf ook (buiten dat in hun source code soms wel enige fouten te bespeuren zijn maar deze kan je normaal zelf wel vinden)


heb dit boek uit thuis liggen, we gebruiken dit in mijn cursus php5 via avondschool.
zeer goed boek, maar toch een paar foutjes in...
Zeer goed boek, als ge al iets van php kent.
Dit is idd GEEN boek voor beginners, die willen beginnen met wat is echo, ...
Het gaat hier voornamelijk om Object Oriented Programmeren in PHP, met oa polymorphisme, ...
Gaat redelijk ver.
heb er wel redelijk wat uit geleerd.

Echter, die paar foutjes.
Als ge sommige scripts in het boek uitprobeert zullen die niet werken.
Hebben een mail gestuurd naar de auteur, der zitten dus wel degelijk fouten in, hopelijk opgelost in de volgende versie.

Anyway, als ge iets wilt weten over OOP in php, dit is het boek dat ge moet hebben. Als 1 van de weinige php5 boeken trouwes (niet zoals de php5-mysql bible of zoiets: da met die gele kaft). N/O, hier staat zeer zeker veel in (heb ooit die van php4 gekocht), maar zulke dingen zijn echt wel gericht op beginners, die nog nooit een letter php gezien hebben.

Het boek is ook veel theoretischer dan die 'ander boeken' imo. Wel een beetje een nadeel,
langs de andere kant, voor diegenen die OOP een beetje kennen/toepassen/les over gekregen hebben, in OOP heb je veel meer dingen zoals overloading, polymorphisme, ... die ook wel iets meer uitleg vergen dan echo "hello world";

Het boek is trrouwens (zover ik weet) enkel in het Engels, en redelijk duur.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan