Archief - PHOTOSHOOT - Serre

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr.Pee

Legacy Member
Een tocht naar de serre hier in de tuin resulteerde in de volgende (5 hopelijk geslaagde) foto's. Graag wat commentaar, tips, ...

De foto's heb'k getrokken met een Kodak dx7590 en zijn niet bijgewerkt.

Have fun! :p

Lo_fi

Legacy Member
Ik denk dat zwart/wit in dit geval niet meteen de beste oplossing was. Er zit iets te weinig contrast en sfeer in de foto's om direct interessant te zijn. Persoonlijk denk ik dat dit te wijten is aan het gebrek aan kleur, dat het beeld iets te uniform grijs en dus een beetje saai maakt.

Mr.Pee

Legacy Member
Op het moment van 'trekken' was het buiten al redelijk donker, en contrast is er nu niet echt te vinden in de serre, alles is inderdaad nogal eentonig... Bedankt voor de commentaar, ik ben namelijk nog niet zo lang bezig (enkele dagen).

Floyd

Legacy Member
Mijn mening:

1. Te druk, te weinig contrast (kleuren zouden inderdaad misschien helpen). Goed is wel de duidelijke diagonaal die in het beeld zit, maar als ik het bekijk denk ik dat er niets echt interessant is aan de foto. Ik was misschien een stuk dichter gekomen en een macro-shot genomen van de scheiding tussen het gebroken glas en de plantjes, zodat het allemaal wat duidelijker en eenvoudiger wordt.

2. Wat wou je juist fotograferen? Er zijn drie verschillende aandachtspunten, volledig verdeeld over het beeld. Het onderwerp vind ik ook niet erg interessant: het zijn maar potten. Wat je misschien best doet bij zo'n iets saaier onderwerp is de kijker verrassen door een aparte compositie/perspectief/gezichtspunt. Ik denk bijvoorbeeld aan de camera vlak bij één van de potten houden, voorgrond scherp maken en de twee andere potten in de achtergrond onscherp. Wat je nu hebt is een saai overzicht van voorwerpen waarmee-een-leuke-foto-zou-kunnen-gemaakt-worden, als je begrijpt wat ik bedoel.

3. Alweer veel te druk, er is geen specifiek aandachtspunt, je weet niet waar je naar moet kijken en het algemeen beeld op zich is niks speciaal in mijn ogen.

4. Deze vind ik met voorsprong de beste, de kleur is verfrissend t.o.v. de andere vier foto's. Mooie treffer met het detail op het insect! De gele bloem had voor mij nog iets meer rechts in de foto uitgelijnd gemogen, ofwel volledig naar links verplaatst.

5. Ik ben er vrij zeker van dat deze met kleur heel wat mooier zou geweest zijn. Er is geen enkel vlak op gans het beeld scherp, wat meestal niet de bedoeling is. Ook lijkt een derde van de foto (onderaan) eraf te mogen geknipt worden.

Ik zou zeggen: probeer nog eens op een zonnige dag en voel je niet gedwongen je foto's zwart/wit te maken omdat zoveel mensen zeggen dat dat mooier is. Begin bij het zoeken naar goeie compositie/scherptediepte/perspectief/kleuren/onderwerp/... en dan kan je af en toe zelf nog kiezen voor zwart/wit in geval je niet tevreden bent over de kleuren.
Het zijn maar tips, je doet ermee wat je wilt!
groeten

Anendel

Legacy Member
Ik ben het niet eens met Floyd dat hij zegt dat je mss beter eerst in kleur fotografeert. Ik heb jaren eerst ZW gefotografeerd en zo kan je je volledig concentreren op compositie, perspectief, alles wat je maar wilt. Kleur is een extra dimensie en maakt het fotograferen ook wat ingewikkelder.
Soit, ik spreek hier nog over het analoge tijdperk. Je zit met een digitaal geval en dat vergroot enkel en alleen maar de mogelijkheden.

Algemeen:

recht op het onderwerp flitsen is nogal saai. De schaduwen vallen achter je object, je krijgt een highlight in het midden en je kan er nauwelijks een sfeer mee creeëren. Iets van onrechtstreekse lichtbron (zaklamp volstaat) en reflecteren via groot wit papier ofzo had mss mooiere resultaten opgeleverd.
1. Onduidelijk wat je wilt tonen. Er is geen referentiepunt dat mijn aandacht trekt.
2. Enorm druk, saaie belichting, scherpte/diepte uitwerken zoals Floyd aanhaalt.
3. Ook hier die belichting, harde schaduwen, enorm druk, maar geen referentiepunt of achterliggend verhaal, compositie..
4. Wat een geluk dat je dat beestje daar net tegenkomt. Echter niet scherp, insect staat te centraal in beeld.
5. Verwelkte bloem, bewust onscherp?

Joeri

Legacy Member
Anendel zei:
Algemeen:

recht op het onderwerp flitsen is nogal saai. De schaduwen vallen achter je object, je krijgt een highlight in het midden en je kan er nauwelijks een sfeer mee creeëren. Iets van onrechtstreekse lichtbron (zaklamp volstaat) en reflecteren via groot wit papier ofzo had mss mooiere resultaten opgeleverd.
1. Onduidelijk wat je wilt tonen. Er is geen referentiepunt dat mijn aandacht trekt.
2. Enorm druk, saaie belichting, scherpte/diepte uitwerken zoals Floyd aanhaalt.
3. Ook hier die belichting, harde schaduwen, enorm druk, maar geen referentiepunt of achterliggend verhaal, compositie..
4. Wat een geluk dat je dat beestje daar net tegenkomt. Echter niet scherp, insect staat te centraal in beeld.
5. Verwelkte bloem, bewust onscherp?

Hierin volg ik 100%, zeker dat ivm het flitsen.
Ik persoonlijk zeul liever m'n statief mee dan een flits te gebruiken, dat doet gewoon heel de sfeer weg.

Mr.Pee

Legacy Member
Anendel zei:
5. Verwelkte bloem, bewust onscherp?
Dit was inderdaad de bedoeling.

Bedankt voor de tips, ik ga het binnenkort nog eens proberen op dezelfde plaats, met zaklamp/statief moest het dan nodig zijn. (4 vind ik trouwens ook veruit de beste foto)

Floyd

Legacy Member
I.v.m. zwart/wit: inderdaad, het schijnt dat de beste methode om het leerproces te beginnen is om eerst in z/w te fotograferen en als je dat onder de knie hebt, er het element "kleur" aan toe te voegen.

Maar... In deze tijden van digitale camera's en de daarmee samengaande bereikbaarheid van fotografie (iedereen met €100 kan zich goedkoop op fotografie storten) merk ik gewoon dat veel mensen (en dan heb ik het niet speciaal op jou, Mr.Pee) wat foto's nemen, en als in een reflex het in zwart/wit omzetten omdat het een aparte sfeer oproept wat de foto dan zogezegd beter maakt.

Wat ik wil zeggen is eigenlijk dat het op die manier eerder een omgekeerd effect heeft: de mensen letten minder op de echt belangrijke dingen als compositie, scherpte, etc. omdat de foto wegens z/w "toch al ok is".

My €0.02
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan