Archief - Kleur in photoshop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Skizzy

Legacy Member
Ik heb een probleem met Ps CS3. Als ik een kleur kies en deze met bv paintbucket verf is de kleur heel anders dan in het kleine schermpje.
Voorbeeld:

t4zfj5.jpg


Zoals je kunt zien verschilt de kleur in het grote vlak met het meer "fluo-groen" in het kleine kadertje links en rechts.

Greets

Skizzy

Legacy Member
Ik heb iet gevonden: Er stond een klein gevarendriehoekje in mijn colorpicker. Dit waarschuwt dat de kleur die gekozen is, "out of gamut for printing" is, dat wil (denk ik) zeggen dat de kleur die ik gekozen heb, niet mogelijk is om te drukken?

Klopt dit? Kan je geen fluo-groen verkrijgen bij het drukken? Lijkt me vreemd.
Zoja, kan ik er dan voor zorgen dat ik enkel de kleuren die gedrukt kunnen worden kan zien in mijn colorpicker?

Greets

syndrom

Legacy Member
het zit zo infeite: je werkt op een scherm, dat scherm heeft het RGB kleurenspectrum, Print zit in het CMYK kleuren spectrum. Om een lang verhaal kort te maken, RGB kan veel meer kleuren tonen dan dat er gedrukt kan worden. Dus zeer felle kleuren kunnen moeilijk gedrukt worden (dit is wel mogelijk met pantone inkten maar dat is dan weer een ander verhaal).

Nu dat driehoekje toont gewoon aan van ja de kleur gaat niet gedrukt kunnen worden. Nu in jouw geval staat je image modus wssl in cmyk waardoor het grote vlak doffer gaat worden dan dat klein icoontje van je color picker.

sorry voor de warrige uitleg, ben nog niet lang wakker.

Skizzy

Legacy Member
reavX zei:
het zit zo infeite: je werkt op een scherm, dat scherm heeft het RGB kleurenspectrum, Print zit in het CMYK kleuren spectrum. Om een lang verhaal kort te maken, RGB kan veel meer kleuren tonen dan dat er gedrukt kan worden. Dus zeer felle kleuren kunnen moeilijk gedrukt worden (dit is wel mogelijk met pantone inkten maar dat is dan weer een ander verhaal).

Nu dat driehoekje toont gewoon aan van ja de kleur gaat niet gedrukt kunnen worden. Nu in jouw geval staat je image modus wssl in cmyk waardoor het grote vlak doffer gaat worden dan dat klein icoontje van je color picker.

sorry voor de warrige uitleg, ben nog niet lang wakker.

Hmm, maar voor drukwerk werk je toch altijd in CMYK modus? Dus het is gwn niet mogelijk om dat fluo-groen te verkrijgen? Of mag ik in RGB modus mijn posters/ flyers/ ... maken en ze zo laten drukken?

Sorry voor de misschien simpele vragen, maar ik ben nog maar pas aan het werken met photoshop etc.

Greets

dresse

Legacy Member
Ge werkt in photoshop juist in CMYK voor drukwerk omdat sommige RGB kleuren gewoon niet gedrukt kunnen worden... :)
In RGB werken gaat dat niet verhelpen, die kleuren blijven 'ondrukbaar' :). Als ge dus in RGB werkt gaat ge een verkeerd beeld hebben van hoe uw finale affiche eruit gaat zien eens ze gedrukt is...

syndrom

Legacy Member
als ge wilt leren werken voor print, moet ge kunnen aanvaarden dat sommige kleuren niet haalbaar zijn. En idd wat dresse zegt, voor print nooit in RGB werken of ge zou es kunnen verschieten

m-be

Legacy Member
oplossing: zoek in de pantone library naar die kleur en voeg die in photoshop toe als spot channel of in indesign als spotkleur. Zeg tegen je drukker dat je deze als extra separatie wil, en tadah! flashy groen.

P.S. De auteur van deze post is niet verantwoordelijk voor een verdubbeling in drukkosten tengevolge van het opvolgen van bovenstaande raad.

Skizzy

Legacy Member
Ok, dan zal het dus geen flashy groen zijn :D.

Merci voor het advies.

DeMoN

Legacy Member
tis gemakkelijker van in RGB te werken en achteraf om te zetten naar CMYK imo. Kunde alle kleuren bv. in Acrobat replacen en wa me saturatie foeteren zoda ze toch ni te plat worden.

syndrom

Legacy Member
euh wrong.

Het gemakkelijkst is gewoon direct in CMYK werken, want in rgb kloppen de kleuren toch niet, dus why bother.

m-be

Legacy Member
DeMoN zei:
tis gemakkelijker van in RGB te werken en achteraf om te zetten naar CMYK imo. Kunde alle kleuren bv. in Acrobat replacen en wa me saturatie foeteren zoda ze toch ni te plat worden.

kleurconversie in acrobat is op dit moment een van de stomste dingen die ge kunt doen. Als het op pdf-niveau moet gebeuren laat het dan over aan colormanaged workflows zoals een deftig ingestelde Apogee oid. Kleurconversie in acrobat leidt (te) vaak tot verlies van overprints/knockouts en van trappings.

DeMoN

Legacy Member
m-be zei:
kleurconversie in acrobat is op dit moment een van de stomste dingen die ge kunt doen. Als het op pdf-niveau moet gebeuren laat het dan over aan colormanaged workflows zoals een deftig ingestelde Apogee oid. Kleurconversie in acrobat leidt (te) vaak tot verlies van overprints/knockouts en van trappings.
Whoops, ik bedoelde dus Pitstop binnen Acrobat. Is altijd leuker als ge het zelf in orde kunt brengen ipv het over te laten aan iemand aant einde van de workflow :)
reavX zei:
Het gemakkelijkst is gewoon direct in CMYK werken, want in rgb kloppen de kleuren toch niet, dus why bother.
Depends wat de uiteindelijke bedoeling is. Als ge vooral web-gericht werkt gade toch ni cmyk als standaard nemen?

m-be

Legacy Member
DeMoN zei:
Whoops, ik bedoelde dus Pitstop binnen Acrobat. Is altijd leuker als ge het zelf in orde kunt brengen ipv het over te laten aan iemand aant einde van de workflow :)

Pitstop is al zekerder, al wordt ons aangebevolen om GEEN automatische kleurcontrole te laten doen. In het profiel dat wij gebruiken (HA_SheetCmyk_1v2 is dat geloof ik), te vinden op CertifiedPDF.net en gebaseerd op de standaard SheetCmyk_1v2 van de GWG, staat de automatische kleurcorrectie dan ook uit, en ik geloof zelfs volgens de officiële richtlijnen van de GWG dat het ook moet worden uitgezet. Hij errort gewoon op RGB-beelden, waarna je handmatig teruggaat naar PS, correctie doet, en opnieuw pdf maakt en certificeert. Niet de snelste methode, wel de zekerste.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan