Archief - JAVA - Hoe een table grid maken die uit tekstvakken bestaat

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ShPonGle

Legacy Member
ik zou moeten een tabelrooster hebben die behalve de linkerkolom en de bovenste rij alleen maar uit tekstvakken bestaat (ongeveer 20 rijen en 10 kolommen).

Ik weet wel hoe ik een tekstvak moet positioneren en zo, mr om deze nu allemaal individueel te gaan instellen lijkt me toch wel wat veel werk.

Iemand die hiervoor een algoritme kent die ik kan bezigen?

MilM

Legacy Member
Wat bedoel je precies met tekstvakken?
Mogen die tekstvakken er zo uitzien -> http://java.sun.com/docs/books/tutorial/figures/uiswing/components/TableSortDemo.png ?

Anders is dat gewoon een simpele String tabel [][] in een Model en dan in een JTable steken.
De eerste kolom en bovenste rij stelt ge in als niet editable.

Als je gewoon zelf losse tekstvakken wil positioneren is dat toch ook niet moeilijk met bijhorende LayoutManager? (GridLayout of van eerste keer GridBagLayout)?
Je schrijft gewoon één dubbele for lus voor de positionering ...

ShPonGle

Legacy Member
ik heb de voorbeelden proberen te bekijken van de Sun website, maar helaas ik niks compilen in de JCreator. Wanneer ik dit doe, krijg ik telkens de error:

C:\Documents and Settings\Wouter\Bureaublad\SimpleTableDemo.java:74: cannot resolve symbol
symbol : method setFillsViewportHeight (boolean)
location: class javax.swing.JTable
table.setFillsViewportHeight(true);
^
1 error
Process completed.

MilM

Legacy Member
Om te weten wat er fout is zullen we wel meer moeten weten dan gewoon de message "1 error" ;)

Geen grotere error log?
En een stuk code kan ook veel helpen.

Laat die regel eens weg (zet er commentaartekens voor //) en compileer eens opnieuw om te zien of de error er nog is.

forloRn_

Legacy Member
Je JDK is te oud. setFillsViewportHeight() is er pas sinds Java 1.6.

ShPonGle

Legacy Member
forloRn_ zei:
Je JDK is te oud. setFillsViewportHeight() is er pas sinds Java 1.6.
dat zou heel goed kunnen! Denk dat alles wat ik installeerde van Java-tools van periode Java 1.4 dateert.

ik heb de JDK niet los geïnstalleerd, gebruik in feite de ingebouwde JDK van JBuilder 6 Personal, maar werk steeds in Jcreator LE versie 2.0, stond op cd-rom die zat bij een boek.

Volstaat het nu om de JDK apart af te halen en te installeren, of moet ik in Jcreator nog ergens aanwijzen dat hij niet meer de JDK van Jbuilder neemt? --> vraag vervalt; hebt gevonden, je moet het in Jbuilder regelen via Tools --> Configure JDK's... én in JCreator onder configure--> options --> JDK profiles.

Mijn JDK is nu versie 1.5.0_16 ipv 1.3.1.

MAAR helaas fout blijft dezelfde. Dit is het bestand, kan iemand dit even bekijken?

http://java.sun.com/docs/books/tuto...moProject/src/components/SimpleTableDemo.java

ShPonGle

Legacy Member
ok thx had me misgrepen en besefte pas achteraf dat 1.5 idd geen 1.6 is :)
werkt nu perfect.

ShPonGle

Legacy Member
nog n probleempje: ben vergeten waarmee je een .java-file weer kunt openen om het eindresultaat te zien (dus nie de code)...:s

ik weet dat je via execute code het result kan zien, maar hoe krijg ik zo'n .java-bestand nu in een applet, moet je dat dan gans herschrijven of is dat bijna hetzelfde? bedoeling is om er browserbased table van te maken.

ShPonGle

Legacy Member
neen bedoelde net niet de code :s

zal t anders zeggen:
hoe kun je een .java file omzetten naar een applet, zodat die in htm/html bestand te zien komt??

etl_mx

Legacy Member
Ha lol, srry

Ik werk niet echt met applets, maar ik zou het zo doen:
lees java bestand in
schrijf alle regels naar een string
en plaats dit dan in dat applet ding

inleze, effe gegoogled:
try {
BufferedReader in = new BufferedReader(new FileReader("infilename"));
String str;
while ((str = in.readLine()) != null) {
process(str);
}
in.close();
} catch (IOException e) {
}

vergeet het pakket java.io.* niet in te voege

ShPonGle

Legacy Member
mja ben nog maar begonnen dus heb geen idee hoe je het javabestand inleest in code, hoe je alle regels naar een string schrijft en waar je uw code dan in de applet code moet steken.


zal dus eerst ff verder de basis bekijken, thx vr de tip; ik probeer die daarna eens!

forloRn_

Legacy Member
...

Om een (Swing) applet te maken zal je toch JApplet moeten subclassen hoor.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan