Archief - Intranet: welk CMS? Joomla?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KoenDK

Legacy Member
hallo, wij gaan ons intranet vernieuwen, from scratch, en ik zoek een technologie om deze op te bouwen. Php is een vereiste. Ik ken Joomla reeds, maar weet niet of dit geschikt is daarvoor. Heeft er iemand positieve ervaringen met ... ? Is sharepoint niet de standaard?

frenzal

Legacy Member
sharepoint is vies, en intranet site is een beetje vaag.. welk features zijn belangrijk?

__soul

Legacy Member
sharepoint is inderdaad de beste optie voor intranet site. Je kan er ongelofelijk veel mee + eens je het beheer van je sharepoint sites door hebt is het poep simpel.

Bij sharepoint zijn er ook schone templates die je al direct kan gebruiken, als ik me niet vergis zijn er een 10tal templates die je dan zelf ook nog helemaal kunt aanpassen.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Sharepoint is natuurlijk wel interessant als je ook MS Office gebruikt.
Daarnaast kan Joomla er ook wel voor dienen. Hangt er van af wat de juiste eisen zijn.

mobman

Legacy Member
Indien je voor sharepoint kiest kan ik je behoorlijke veel interessante informatie zenden! (pm me)
Doch, Sharepoint was in aankoop behoorlijk duur maar der ervaringen die ik ermee had waren al bij al goed :)

Moby

Legacy Member
Als je naar sharepoint zoekt te gaan, dan veronderstel ik dat je het meer voor de documenten zoekt te doen? In dat geval zou ik een alfresco voorstellen.
(update: net pas gelezen dat php een vereiste is, kijk in da geval misschien eens naar knowledgetree...)

Als je het echt doet als centrale plek voor teksten etc, dan zou ik eerder naar een Drupal (iets stijlere leercurve) ofwel Wordpress (zeer gemakkelijk voor niet-technische personnen) gaan.

Jayvie

Legacy Member
Joomla is wel degelijk een goeie CMS. Heb er voor mijn stage mee moeten werken.. Kwas vooraf nogal sceptisch tegenover CMS int algemeen, maar achteraf gezien is dat wel iets heel gemakkelijk, handig en is het ook redelijk simpel om door noobs onderhouden te worden.

adrianhates

Legacy Member
KoenDK zei:
hallo, wij gaan ons intranet vernieuwen, from scratch, en ik zoek een technologie om deze op te bouwen. Php is een vereiste. Ik ken Joomla reeds, maar weet niet of dit geschikt is daarvoor. Heeft er iemand positieve ervaringen met ... ? Is sharepoint niet de standaard?

php is een vereiste , dan zal je met sharepoint niet veel opgeschoten zijn aangezien dat .NET is dacht ik :)

dJeez

Legacy Member
Is het een meertalig intranet (NL/FR/...) of eentalig? Drupal heeft nl. nog steeds vrij slechte ondersteuning voor meertaligheid (vreemd eigenlijk, aangezien Dries toch het probleem zou moeten kennen). Hopelijk wordt Drupal 7 wat dat betreft beter (maar ik vrees ervoor).

BTW Ik heb Joomla indertijd getest op basis van hun demo site, en vond die hondstraag, ik vraag mij nog altijd af waar dat precies aan lag (wegens tijdsgebrek toen niet uitgezocht).

Tyfius

Legacy Member
dJeez zei:
Is het een meertalig intranet (NL/FR/...) of eentalig? Drupal heeft nl. nog steeds vrij slechte ondersteuning voor meertaligheid (vreemd eigenlijk, aangezien Dries toch het probleem zou moeten kennen). Hopelijk wordt Drupal 7 wat dat betreft beter (maar ik vrees ervoor).
Ik weet niet met welke versie jij voor het laatst hebt gewerk, maar ik heb toch geen probleem gehad om met Drupal 6 en de l18n module een perfecte meertalige (EN, NL, FR en DE) website op te zetten. Dat er voor sommige contrib modules niet altijd standaard een nederlandse vertaling is akkoord, maar daar kan Dries niets aan doen.

KoenDK

Legacy Member
ééntalig intranet, die vooral grafisch op niets trekt, niemand vindt hier op het werk het gevraagde document terug, het is hier echt een ramp dat intranet, zowel qua structuur & design

ps: ik wist niet dat sharepoint .NET was, ik ken daar niets van
zou het dan wel een goed idee zijn om from scratch het intranet terug op te bouwen via sharepoint?

DJ_ILLEGAL

Legacy Member
houd wel rekening mee als je joomla zou gebruiken of alles licentiel (of hoe ge et ook schrijft ) in orde is plugins kunnen vaak freeware voor particulieren zijn maar niet voor bedrijven.

dJeez

Legacy Member
Tyfius zei:
Ik weet niet met welke versie jij voor het laatst hebt gewerk, maar ik heb toch geen probleem gehad om met Drupal 6 en de l18n module een perfecte meertalige (EN, NL, FR en DE) website op te zetten. Dat er voor sommige contrib modules niet altijd standaard een nederlandse vertaling is akkoord, maar daar kan Dries niets aan doen.
In D6 zit je met de taalselectie bug, alle talen waarin een pagina bestaat worden actief gezet ipv enkel de huidig geselecteerde taal. Daar is een patch voor, maar die is niet bepaald resource vriendelijk. Da's dus 1 van de redenen waarom ik D5 gebruik (nu is het project trouwens te ver gevorderd om over te schakelen naar D6).

Maar het allergrootste probleem is dat je nog steeds moet terugvallen op i18n voor meertaligheid en dat er een pak modules zijn die op zich (eentalig) wel werken, maar in combinatie met i18n compleet de soep in draaien. Vertalingen die er nog niet in staan is wel het minste van mijn zorgen :p.

Jezter

Legacy Member
mobman zei:
Indien je voor sharepoint kiest kan ik je behoorlijke veel interessante informatie zenden! (pm me)
Doch, Sharepoint was in aankoop behoorlijk duur maar der ervaringen die ik ermee had waren al bij al goed :)

Sharepoint is inderdaad het prijsbeest op het gebied van intranet.
Mogelijkheden zijn zeer uitgebreid en gebruiksvriendelijk (zeker in combo met office)
Zelf aanpassingen doen, is zonder echte .NET kennis ook heel goed mogelijk (sharepoint designer). Alleen installatie vereist wat koppie. Eénmaal up and running is alles vrij simpel

Trouwens Sharepoint MOET niet duur zijn:
Comparison of features that are included in Windows SharePoint Services 2.0 and in SharePoint Portal Server 2003

Er is nl. een verschil tussen Sharepoint Portal en Sharepoint Services (draait gewoon boven Server 2003)

En als je een goed contract (lees Windows & MS Office voor heel het bedrijf) hebt bij MS, valt de prijs-kwaliteit combinatie best wel mee ;)

KoenDK

Legacy Member
joomla is denk ik geen optie, je kan geen specifieke rechten geven aan iedere gebruiker, ik denk dat ik voor sharepoint zal gaan

moet ik nu een opleiding .net volgen? *edit: blijkbaar niet, alles via sharepoint designer

Masternick

Legacy Member
Intranet -> Sharepoint 2007

Maar wat is volgens jullie de beste cms voor de public website? In mijn ogen Joomla, wegens de grote community en de vele plugins.

Jezter

Legacy Member
KoenDK zei:
moet ik nu een opleiding .net volgen? *edit: blijkbaar niet, alles via sharepoint designer

idd, best ook wel een opleiding hiervoor volgen
ga ik ook doen :-)

JSS

Legacy Member
Ik gebruik voor de website van mijn vaders bedrijf "CMS Made Simple" en ik kan het ten zeerste aanraden voor website's die inhoud willen aanpassen en nieuwsartikelen en dergelijke willen invoeren. Helaas geen al te ingewikkelde functies, daarvoor ga je best naar Joomla :)

passero

Legacy Member
Sharepoint is vies :P

Ik zou alfresco ten zeerste kunnen aanraden. Is ook volledig gratis en de community is enorm goed naar wat ik me heb laten vertellen.
Alfresco biedt dacht ik ook een volledige integratie met de windows explorer adhv webDav.

Zelf ben ik professioneel bezig met de oracle variant... ECM. (enterprise content management) maar ik vrees dat dit buiten categorie is (100k $ voor de complete suite).
ECM biedt een aantal zeer intressante features zoals de IRM waarbij je al uw documenten kunt beveiligen, ook al worden ze gedownload en zijn ze offline in gebruik. ECM biedt een module die volledig integreerbaar is met office,outlook,lotus notes,... waarbij van bijvoorbeeld word direct kan opslaan op de server ipv lokaal.
Enfin, ik zou zo kunnen door blijven gaan :P
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan