Archief - Internet Explorer ondersteunt geen position:absolute?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

de jerre

Legacy Member
Hey,

tijdens het opmaken van m'n kwam ik iets raars tegen in IE, nl. dat wanneer ik een tekst als titel wil opmaken en positioneren en daarvoor position gebruik, dat deze tekst gewoon verdwijnt.

Ondersteunt IE dit simpelweg niet, of is er iets anders mis ?

site op: Stereo Alcohol

Grtz,
Jeroen

P.S.: Kan iemand me vertellen waarom in FF bepaalde pagina's (de shows o.a.) een beetje naar boven schuiven ?

Lashknife

Legacy Member
position: absolute werkt in elke browser hetzelfde... tenzij je vergeet de parent container position: relative mee te geven. Anders weet de absolute niet tov welk element hij zich moet positioneren en in IE resulteert dit dat je dan een plaatsing tov de body tag krijgt.

een position: absolute; top: -100px; left: -100px zonder een parent element met position: relative, resulteert in IE een position tov de body, die als x,y 0,0 heeft en dat geeft dan dat uw positie 100px links en bovenaan buiten beeld komt.

Hou hier rekening mee en je problemen met position zullen een pak minder worden.

de jerre

Legacy Member
Lashknife zei:
position: absolute werkt in elke browser hetzelfde... tenzij je vergeet de parent container position: relative mee te geven. Anders weet de absolute niet tov welk element hij zich moet positioneren en in IE resulteert dit dat je dan een plaatsing tov de body tag krijgt.

een position: absolute; top: -100px; left: -100px zonder een parent element met position: relative, resulteert in IE een position tov de body, die als x,y 0,0 heeft en dat geeft dan dat uw positie 100px links en bovenaan buiten beeld komt.

Hou hier rekening mee en je problemen met position zullen een pak minder worden.
Aha, tja zoiets vertellen ze je niet in de les natuurlijk :p

Maar, is in zo'n geval position:absolute eigenlijk niet een beetje hetzelfde als een position: relative, omdat hij voorgaat op z'n parent ?

Grtz,
Jeroen

Zero Grav

Legacy Member
Bij position:absolute kunt ge verdergaan op de parent die position:relative; als css-kenmerk heeft of op de body, naar keuze. Bij position:relative is het altijd tegenover de meest directe parent.

de jerre

Legacy Member
Dat heb ik ondertss ondervonden idd :)

Vreemd genoeg krijg ik m'n titel nog altijd niet te zien in IE...

Grtz,
Jeroen

Lashknife

Legacy Member
niet echt correct Zero Grav
relative is tov waar 'ik' normaal zou staan, niet perse bedoeld tov 'mijn' parent.

het.pc.schaap

Legacy Member
Lashknife zei:
niet echt correct Zero Grav
relative is tov waar 'ik' normaal zou staan, niet perse bedoeld tov 'mijn' parent.
klopt, beter zelfs: is tov het vorige element dat geen position:absolute heeft

Lashknife

Legacy Member
het.pc.schaap zei:
klopt, beter zelfs: is tov het vorige element dat geen position:absolute heeft

euh, relative heeft nooit iets met parnt te maken, enkel 'ik'

iirc

Zero Grav

Legacy Member
Maja, hij bedoelt hetzelfde als wat gij zegt. 'k Had mij daar even in vergist, gebruik positioning vrij weinig in mijn ontwerpen..

Maar 't is feitelijk gelijk gij zegt dus. Het element zou normaal op die plaats staan (wat het.pc.schaap dan beschrijft als tegenover het andere element zonder position:absolute) en tegenover die plaats gaat ge het positioneren.

LunchBox

Legacy Member
relative is egoïstisch. soit, je moet het inderdaad zien als een offset vanaf het punt waar een element normaal gezien "gerendered zou worden". let wel: de ruimte die het normaal inneemt kan daarbij nog steeds gereserveerd blijven.

de jerre

Legacy Member
Bedankt voor alle info mannen, maar het bleek opgelost te zijn met een z-index. Toevallig kwam dat bij FF mooi uit, maar zat de tekst bij IE onder m'n banner.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan