Archief - insert row na delete : ID-count gaat door

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jonaskellens

Legacy Member
Na een rij verwijderd te hebben, wil ik weer een rij invoegen.
Elke rij is geïdentificeerd door een uniek ID (tevens key).
Bij het invoegen loopt de count gewoon door.

Als ik users heb met ID 1, 2, 3, 4, 5, 6 en ik verwijder 4, 5 en 6 dan krijg ik bij het aanmaken van een nieuwe user en het opvragen van de lijst :
1, 2, 3, 7

Is het soms mogelijk om mijn nieuw ingevoegde user het ID 4 te laten krijgen ipv 7 ?

exxhal

Legacy Member
Ik dacht het niet of toch niet zonder een script.
Maar wat maakt het uit ?
Eigenlijk geef je zelf de oplossing op je vraag.
Je ID is een UNIEK iets.

Tyfius

Legacy Member
Het is mogelijk om het ID van uw laatste resultaat in uw database op te vragen en iets te doen als:
Code:
ALTER TABLE tbl AUTO_INCREMENT = new_id
Maar dat gaat u op termijn alleen maar in de problemen brengen en ik moet nog altijd een geval tegen komen waarom dat enig nut zou hebben. En wat gaat je doen als je alleen ID 5 er tussen uit wil, alles 1 opschuiven?

Het veiligste is om daar gewoon af te blijven, die ID's gaan u normaal niets uitmaken, dat is interne keuken in uw database. Of die nu mooi achter elkaar komen of telkens 10 ID's overslaan maakt niets uit.

BuZz.LiGhTYeAr

Legacy Member
eigenlijk is dat vrij simpel te maken.

Je leest al je records in, en plaatst ze in een array. Je doet een truncate op je tabel en je plaatst alle records terug aan de hand van de array.

Wel niet aan te raden bij 1000'en records :D

WHiSPy

Legacy Member
BuZz.LiGhTYeAr zei:
eigenlijk is dat vrij simpel te maken.

Je leest al je records in, en plaatst ze in een array. Je doet een truncate op je tabel en je plaatst alle records terug aan de hand van de array.

Wel niet aan te raden bij 1000'en records :D

Je gaat de auto-increment van je rdbms wel compleet om zeep helpen.

Lord Kveldulv

Legacy Member
WHiSPy zei:
Je gaat de auto-increment van je rdbms wel compleet om zeep helpen.

Dat valt nog wel op te lossen, maar er gaan ongetwijfeld andere tables zijn die een foreign key gebruiken met referentie naar die table. Dan moet je die ook al gaan aanpassen. Komt er eigenlijk op neer dat ge bij 1 delete heel uw db zou moeten gaan herschrijven en dat is ronduit belachelijk.
Trek er u gewoon niks van aan.

Gonzo

Legacy Member
Wat al 5 keer gezegd geweest is: blijft van die ID's af, da 's interne keuken.

killgore

Legacy Member
Leg eens uit waarom je dat zou willen en dan zullen wij je uitleggen waar je verkeerd redeneert :-).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan