Archief - Hoe je website bekend maken? (reclame, sponsoring)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Boddah

Legacy Member
Hallo,

Ik heb een browsergame gemaakt dat tamelijk populair is maar toch nog té weinig spelers heeft naar mijn zin (+/ 2400 nu). Het aantal spelers stijgt wel omwille van de mond aan mond reclame, maar het gaat me toch allemaal wat te traag.

Ik vroeg me af wat zo de beste manieren zijn om reclame te maken om je website meer bekendheid te geven.

Ik heb ook een vraagje ivm sponsoring. Hoe pak je dit het beste aan? Stuur je gewoon een mail naar een firma met de vraag of ze je website willen sponsoren?

Bedankt ;)

Cycloon

Legacy Member
De beste manier om spelers te vinden is door reclame te versieren op andere websites met gelijkaardige games. Alleen zijn die reclameplaatsen vaak vrij prijzig.

Je kan proberen om je game in een lokale krant te krijgen, vaak hebben die wel een klein multimedia plaatsje waar ze artikels voor zoeken (de metro heeft dit bv ook, toch wel een grotere krant). Met een beetje geluk kan je hier aan gratis reclame komen :)

Je kan zelf ook zorgen voor bv player statistics op een soort afbeelding te plaatsen die mensen kunnen gebruiken op fora wat ook weer zorgt voor reclame.

Tot hier mijn directe ingevingen :)

Stancke

Legacy Member
Boddah zei:
Ik heb ook een vraagje ivm sponsoring. Hoe pak je dit het beste aan? Stuur je gewoon een mail naar een firma met de vraag of ze je website willen sponsoren?

Je stuurt het best naar bedrijven die ermee te maken hebben, bv. je moet geen bandencentrale mailen om te sponsoren.

Je stelt jezelf en je website voor, wat je ermee wil bereiken, wat hun eisen zijn, waarom je wil dat ze je sponsoren, etc...

Je kan ook adverteren via Google Adsense maar dan moet je al geld erin pompen...

demon326

Legacy Member
Stancke zei:
Je stuurt het best naar bedrijven die ermee te maken hebben, bv. je moet geen bandencentrale mailen om te sponsoren.

Je stelt jezelf en je website voor, wat je ermee wil bereiken, wat hun eisen zijn, waarom je wil dat ze je sponsoren, etc...

Je kan ook adverteren via Google Adsense maar dan moet je al geld erin pompen...

is idd goede raad, maarja dat is dan ook per website anders he :)

en ivm google, het is adwords :p

Stancke

Legacy Member
Ja tuurlijk hangt het af van site tot site. Ik moet wel zeggen, ik zou geen flauw benul hebben welke firma's je zou moeten aanschrijven om een browsergame te sponsoren en ik denk ook niet dat er een firma zal zijn die je 50€/maand geeft omdat ze je mogen sponsoren, de meeste "betalen" liever in natura.

Is die markt van browsergames ook geen markt waar er al 12 in een dozijn van zijn? (wat de uitdrukking ook mag zijn)

Davyke

Legacy Member
Je kan alvast beginnen door de url in je signature op forums te plaatsen. Is hier toegestaan aangezien ik het ook al jaren doe.

Dequal

Legacy Member
En ik doe dat ook op die manier. :) En forums afschuimen en vol spammen dan met zo'n berichten is wel niet de bedoeling.

Beste dat je inderdaad kan doen, is één vaste tekst maken met alle informatie van je site, wat het doel is, waarom je gesponsord wilt worden, etc.

Dat mail je dan naar allerhande sites, en er zal wel eentje zijn die positief antwoordt.

Succes.

Boddah

Legacy Member
Stancke zei:
Ja tuurlijk hangt het af van site tot site. Ik moet wel zeggen, ik zou geen flauw benul hebben welke firma's je zou moeten aanschrijven om een browsergame te sponsoren en ik denk ook niet dat er een firma zal zijn die je 50€/maand geeft omdat ze je mogen sponsoren, de meeste "betalen" liever in natura.

Is die markt van browsergames ook geen markt waar er al 12 in een dozijn van zijn? (wat de uitdrukking ook mag zijn)

Tis "13 in een dozijn" :p
Mja, er zijn idd al veel browser games, maar erg veel wielergames zijn er niet (toch geen goede ;)).

Ik zal mijn signature dan al aanpassen en een topic maken op het sport games forum :)

Boddah

Legacy Member
Stancke zei:
Aan welke soort sponsoring denk je dan? 50€/maand ofzo?

Ja, zoiets. In return kan er een logo van de sponsor op de start pagina komen, of iets anders, dat valt te bespreken.

De serverkosten liggen rond de 200€/maand, maar naargelang er spelers bijkomen, stijgen de kosten omwille van het extra dataverkeer. Met 50€ sponsoring kan al een deel van serverkosten betaald worden, de rest moet lukken met banners en een Premium functie die spelers kunnen kopen.

Ik denk dat het spel nu toch al ver genoeg gevorderd is dat het met dergelijke zaken break-even zou moeten kunnen draaien. Tot hiertoe heb ik dit steeds uit eigen zak betaald, en dat begint stilaan toch wat te wegen. ;)

Stancke

Legacy Member
You can try. Heb weet waar het bij anderen is gelukt om een gratis server te krijgen:)

Davyke

Legacy Member
Goh reclame voor een wielergame kan je op veel manieren maken natuurlijk. De ene nog tijdrovender dan de andere (maar dan vaak wel goedkoper). Vaak moet je eerst wel investeren voordat je meer spelers krijgt en waarna er automatisch ook meer sponsors je opmerkingen.

Zaken die je relatief goedkoop kan doen:

- SEO-optimalisatie van je website!
- Grafisch mooi en volledig PRdoc opstellen (dat eventuele geïnteresseerden bvb kunnen downloaden vanaf je site).
- brieven of mails versturen met alle info naar fietshandels, fietsmagazines, ...
- website vertalen (liefst engels, frans of duits)
- adwords campagne (zie je wel heel veel met browsergames)

Maak er geen smeekbede van waar de vraag naar sponsoring afdruipt, maar stel je spel voor met al zijn pluspunten en geef de mogelijkheden tot adverteren of sponsoring in een korte sectie (met ook al de voordelen).

Ik ken bijvoorbeeld verschillende fietsforums die heel wat sponsoring verkrijgen van de grotere fietshandels uit de Benelux.

Ik hou me wel bezig met zulke zaken voor andere bedrijven bij www.cryptonet.be . Als je wil kan je bepaalde zaken ook door ons laten behandelen. Vraag een vrijblijvende offerte aan.

Davyke

Legacy Member
Btw pas wel op met teveel bekendheid. Als er bepaalde merken opmerken dat je bijvoorbeeld een afbeelding van een onderdeel (of bvb een fietshelm) gebruikt voor je game kan je nog rechten gaan betalen. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan