Archief - Groothoek converter

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

merle

Legacy Member
Ik zou mij een groothoek converter aanschaffen voor mijn Panasonic DMC-FZ50, zodanig dat ik met mijn lens, die nu 35mm-420mm, wat bredere foto's kan trekken. Er zijn blijkbaar verschillende modellen op de markt, met zeer uiteenlopende prijzen. De Panasonic DMW-LW55E lijkt mij wel iets? Ook zijn er nog andere merken zoals Raynox, zijn die beter?

Oh, nog iets. Ik heb nooit echt goed begrepen hoe dat nu zit met die cropfactor en al. Wat ik eruit verstaan heb is dat je de waarden van je lens moet delen door die factor en dat je dan de werkelijke zoomstand krijgt of zo??? Nee, ksnap er echt nie veel van.
-->Op de lens staat: 1:2.8-3.7 / 7.4-88.8. Wat wil dat nu eigenlijk precies zeggen

Karsquell

Legacy Member
over die convertor kan ik u niet veel helpen.
Wat die cropfactor betreft: vroeger was het oppervlakte waarop je beeld viel (uw film) praktisch voor elke camera even groot. Gaf je lens een brandpuntsafstand van 25mm aan, dan zal dat even wijd zijn als op een andere camera.
De huidige digitale slr's hebben verschillende sensoren waar het beeld op valt. Over het algemeen geldt, hoe groter de sensor, hoe beter. Daarom spreekt men bij professionele modellen over full-frame camera's, wat betekent dat de sensor even groot is als het filmoppervlak in de analoge toestellen, met een heel hoge kwaliteit tot gevolg.
Wanneer je op digitale slr's een 25mm lens zou plaatsen, zou deze een wijd beeld weergeven bij de full-frame camera's, vergelijkbaar met een 25mm op een analoog toestel. Maar wanneer je dezelfde lens op een toestel met veel kleinere sensor zou plaatsen, dan zal het beeld veel minder wijd worden, vergelijkbaar met een (ik zeg maar wat) 35mm lens op een analoog toestel.

Long story short: op de meeste dSLR's geven de waarden op de lens een vertekend beeld. Om de "echte" (zoals op analoog toestel) waarde te weten dien je een berekening te maken waar de "cropfactor" een rol in speelt.

Professionals: correct me if I'm wrong.

merle

Legacy Member
Karsquell zei:
over die convertor kan ik u niet veel helpen.
Wat die cropfactor betreft: vroeger was het oppervlakte waarop je beeld viel (uw film) praktisch voor elke camera even groot. Gaf je lens een brandpuntsafstand van 25mm aan, dan zal dat even wijd zijn als op een andere camera.
De huidige digitale slr's hebben verschillende sensoren waar het beeld op valt. Over het algemeen geldt, hoe groter de sensor, hoe beter. Daarom spreekt men bij professionele modellen over full-frame camera's, wat betekent dat de sensor even groot is als het filmoppervlak in de analoge toestellen, met een heel hoge kwaliteit tot gevolg.
Wanneer je op digitale slr's een 25mm lens zou plaatsen, zou deze een wijd beeld weergeven bij de full-frame camera's, vergelijkbaar met een 25mm op een analoog toestel. Maar wanneer je dezelfde lens op een toestel met veel kleinere sensor zou plaatsen, dan zal het beeld veel minder wijd worden, vergelijkbaar met een (ik zeg maar wat) 35mm lens op een analoog toestel.

Long story short: op de meeste dSLR's geven de waarden op de lens een vertekend beeld. Om de "echte" (zoals op analoog toestel) waarde te weten dien je een berekening te maken waar de "cropfactor" een rol in speelt.

Professionals: correct me if I'm wrong.

Thx voor de hulp, kben weer wat opgefrist qua kennis :D. Khad al gelezen dat een EOS-1D(s) Mark 3 een full frame heeft, maar die kosten buitenaards veel. En wat beteken die cijfertjes die altijd staan op een lens zoals ik die van mijn camera noteerde?

GeeKer

Legacy Member
Karsquell zei:
over die convertor kan ik u niet veel helpen.
Wat die cropfactor betreft: vroeger was het oppervlakte waarop je beeld viel (uw film) praktisch voor elke camera even groot. Gaf je lens een brandpuntsafstand van 25mm aan, dan zal dat even wijd zijn als op een andere camera.
De huidige digitale slr's hebben verschillende sensoren waar het beeld op valt. Over het algemeen geldt, hoe groter de sensor, hoe beter. Daarom spreekt men bij professionele modellen over full-frame camera's, wat betekent dat de sensor even groot is als het filmoppervlak in de analoge toestellen, met een heel hoge kwaliteit tot gevolg.
Wanneer je op digitale slr's een 25mm lens zou plaatsen, zou deze een wijd beeld weergeven bij de full-frame camera's, vergelijkbaar met een 25mm op een analoog toestel. Maar wanneer je dezelfde lens op een toestel met veel kleinere sensor zou plaatsen, dan zal het beeld veel minder wijd worden, vergelijkbaar met een (ik zeg maar wat) 35mm lens op een analoog toestel.

Long story short: op de meeste dSLR's geven de waarden op de lens een vertekend beeld. Om de "echte" (zoals op analoog toestel) waarde te weten dien je een berekening te maken waar de "cropfactor" een rol in speelt.

Professionals: correct me if I'm wrong.

Full frame is 35mm, niet 25mm :)

merle

Legacy Member
Heeft iemand ervaring met die raynox converters? Of ergens reviews gelezen?

LunchBox

Legacy Member
gelieve de prefix-thread te lezen vooraleer je eigen threads opstart. INFO dient niet om info te vragen.. daarvoor hebben we de Q-prefix. Meer daarover in deze thread: https://www.beyondgaming.be/forums

deze keer passen we't aan, maar je doet er goed aan bovenvermelde thread begrijpend te lezen. volgende keer gaan we ervanuit dat alles duidelijk is, dus is het dan opnieuw foutief dan sluiten we de thread. (als je niet zeker bent, stuur dan even een PM naar een moderator van dit subforum)

merle

Legacy Member
@lunchbox: Okay

Ik zit te twijfelen of ik een Raynox DCR-5000 0,5x of een Panasonic dmw-lw55 0,7x koop? De ene kost rond de 80 euro en de panasonic tegen de 200 euro...

De panasonic geeft uitstekende kwaliteit (verschillende reviews), van de Raynox weet ik het niet.

Iemand die suggesties heeft?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan