Archief - Foto's trekken op fuiven/feesten/...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TiZon

Legacy Member
Hey

Ik zou binnenkort foto's moeten nemen op een redelijk groot bal. Het is in de Culture Club. Zelf beschik ik over een Nikon D60 met AF-S 18-55mm 1:3.5-5.6G met VR. Geen apparte flash.

Enig idee over hoe ik dat met deze materialen het beste aanpak?

Bedankt!
Bart

Flipkikker

Legacy Member
In zo'n omstandigheden is het mij gelukt om nog acceptabele foto's te nemen (zelfde toestel met gelijkaardige lens)

Aperture mode (A)
Diafragma zo laag mogelijk houden (3.5 - 5.6)
ISO 800-1600 (afhankelijk van de hoeveelheid licht)

Dan afhankelijk van je positie tov de felste lichten kun je spelen met EV +/- 0.3, 0.7, 1, 2.3 ... (wat uitproberen... :))

VR sowieso actief houden en misschien ook op Burst mode schieten indien veel beweging, zodat er minstens 1 scherpe tussen zit...


Alst is om volk te fotograferen (daar zijn meestal geen directe spots op gericht) kunde misschien is zien op die site met 10 DIY light setups,
ge kunt een kaartje schuin voor de flits plaatsen (bij laag plafond) of een diffuser velleke ervoor hangen om de flits zachter te maken.
Hierbij zal je de ISO ook gevoelig kunnen verlagen en ruis vermijden.

Met dit laatste heb ik absoluut geen ervaring, dus waarschijnlijk zal hier nog wel wat op aan te merken zijn :p

wartaal

Legacy Member
Voor fuifen gebruik ik altijd iets van deze instellingen:

Diafragma: F/4.0 tot F/5.6
ISO: 400
Sluiter: 1/4s - 1/7s
Flitser: 2e gordijn

Al hangt het er natuurlijk ook vanaf, als ik een overzichtsfoto wil, zullen de instellingen anders liggen. Ik zou zeggen, neem eerst een paar testfoto's en experimenteer dan wat.

Ik gebruik wel een externe flitser, maar met een interne moet het ook wel te doen zijn.

Xavez

Legacy Member
Geen idee of dat werkelijk "bouncen" van het flitslight heet, maar je flitslicht bouncen door een wit/reflecterend kaartje voor de ingebouwde flitser te steken kan ook wel een mooi resultaat geven op fuiven, zodat je aan een iets lagere sluitertijd kan trekken, zonder het typische harde flitslicht rechtstreeks op je onderwerp te hebben.

Massis

Legacy Member
wartaal zei:
Voor fuifen gebruik ik altijd iets van deze instellingen:

Diafragma: F/4.0 tot F/5.6
ISO: 400
Sluiter: 1/4s - 1/7s
Flitser: 2e gordijn

Al hangt het er natuurlijk ook vanaf, als ik een overzichtsfoto wil, zullen de instellingen anders liggen. Ik zou zeggen, neem eerst een paar testfoto's en experimenteer dan wat.

Ik gebruik wel een externe flitser, maar met een interne moet het ook wel te doen zijn.


op 1/4s kan je toch nooit uit de hand een scherpe foto maken? zelfs al is je hand zéér stabiel, die mensen zijn dat niet...

wartaal

Legacy Member
punkrockdude zei:
op 1/4s kan je toch nooit uit de hand een scherpe foto maken? zelfs al is je hand zéér stabiel, die mensen zijn dat niet...

Oh jawel hoor. Dat is dankzij de flitser die op 2e gordijn staat. Bovendien heb je dan ook de kleuren mooier mee, en minder flits.

http://www.bentblog.be/pics/Booty Bouncing - by Tim/images/bootybouncing 119.jpg

http://www.bentblog.be/pics/Booty Bouncing - by Tim/images/bootybouncing 130.jpg

http://bentblog.be/pics/Crashland by tim/images/crashland21.jpg


Scherp toch, of niet?

dresse

Legacy Member
met tweede gordijn kunt ge zelfs op sluitertijd van 20seconden 'scherp' trekken... Heel uw foto gaat nooit scherp zijn, maar zorgt wel voor leuke effectjes...

wartaal

Legacy Member
Inderdaad, maar das wat overdreven :p Met 1/4 to 1/7 is er voor mij genoeg van de persoon scherp en krijg ik er een betere lichtinval/kleuren bij :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan