Archief - FLASH: Fade effect action probleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sheen

Legacy Member
Hallo,

Ik heb een fad effect gemaakt voor op mijn knoppen toe te passen.
Werk met actionscript 2.0 wat mss wa problemen geeft want het werkt niet.

Wat ik doe is een movieclip maken met mijn animatie in, on roll over moet hem iets doen, en roll out moet hem da rustig ongedaan maken. Daarmee heb ik in de movieclip 3 stoppunten gezet. Naast de movieclip heb ik in main scherm ook een transparant veld onder de tekst van de movieclip gemaakt dit is een button en deze heeft als actionscript:

on(rollOver){
_root.main.gotoAndPlay(2);
}
on(rollOut){
_root.tr_home.gotoAndPlay(16);
}

on(release){
getURL("index2.php?id=1",_self);
;
}

Wat klopt er niet? want heb echt al vanalles geprobeerd.

LunchBox

Legacy Member
Dat is geen ActionScript 2.0 ze. Het is verder niet aangeraden dat je de code op een movieclip zelf zet, je refereert er beter naar via z'n instance-name. Dit kan via de property dialog > instance name

Dan maak je'n nieuwe layer die je AS noemt en waarop je keyframes plaatst waar je bepaalde code wil uitvoeren. Zo ga je op de tijdslijn zélf de code toevoegen die verwijst naar wat je allemaal wil laten gebeuren.

Code:
// in dit voorbeeld heeft je "knop" de instance name movieclip_mc
root=this;
movieclip_mc.onRollOver=function(){root.main.gotoAndPlay(2);}
movieclip_mc.onRollOut=function(){root.tr_home.gotoAndPlay(16);}
movieclip_mc.onRelease=function(){getURL("index2.php?id=1","_self");}

De root die ik gebruik is niet hetzelfde als _root, ze verwijst naar heel de hoofdtijdlijn waar ze is ingesteld en doet hier dus hetzelfde. Voordeel is dat het geen verzamelbak is van allerlei objecten en dus geen problemen oplevert bij externe swf-bestanden, waar naar _root verwijzen ongewenst gedrag oplevert. (analoog met "_top" voor framesets)

dêsh'

Legacy Member
Als je uw movieclip toch al aanspreekt (movieclip_mc.onRollover), kan je toch beter gewoon this.gotoAndPlay(2); gebruiken lb? :)

LunchBox

Legacy Member
Dan ga je binnen die movieclip iets naar frame 2 zetten, als hij dat wil kan het inderdaad met this., aangezien niet helemaal duidelijk is in z'n voorbeeld waar hij iets van frame verandert heb'k de verwijzingen maar overgenomen uit z'n voorbeeld.

Sheen

Legacy Member
Ik weet echt nieveel van diene actionscript.
Dus als iemand eens interesse heeft om mijne fla na te kijken. zou heel fijn zijn. K heb veel mogelijkheden geprobeerd maar ik snap het volgens mij totaal niet.

Ik heb alleen geprobeerd op de knop home. maar de bedoeling is dat in scene 1 de knoppen in komen gevlogen, in scene 2 moeten ze gewoon blijven staan en als er met de muis w/ overgegaan moet hij gewoon gloeien. en als de muis er vanover rolt moet hij rustig terug ontgloeien.

http://users.skynet.be/sheen/knoppen.fla

Dank voor eventuele hulp

dêsh'

Legacy Member
voila // edit: offline
>> Je had geen instance names gebruikt, en uw AS stond niet op de juiste plaats. (Heb enkel de eerste knop gedaan, de rest kan je zelf.)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan