[B]Rocketeer
Legacy Member
Binnen 2 weken vertrek ik op reis naar Turkije.
Uiteraard neem ik mijn Canon EOS 400D camera mee met volgende lenzen:
*Tamron 17-50mm F 2,8 Di II Canon EOS (inclusief zonnekap)
*Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (inclusief zonnekap)
En als externe flitser:
*Canon Speedlite 430EX II (inclusief Tumax OD-T4 Diffuser en Lumiquest UltraBounce)
Klein statief neem ik ook mee.
Voor opslagmedium heb ik 1 compachtflash-kaartje van 2GB en 1 van 4GB
----------------------------------------------------------
Nu wil ik van de reis sfeerfoto's (overdag, 's avonds, 's nachts) maken.
Zoals zonsondergang, tuin v/h hotel, binnenin hotel, overdag aan de zee/zwembad, landschap,...
Nu op welke resolutie zet ik de camera het best in welke situatie?
Ik had ergens gelezen dat het aangeraden was om niet de volle megapixels van de camera te benutten omdat:
1) meer ruis op foto's zal komen bij hogere iso-waardes
2) voor nadien af te laten drukken, niet zoveel mpx nodig is
Dus zet ik de resolutie inderdaad beter op medium?
Ik ga wel zoveel mogelijk in RAW formaat fotograferen (niet zeker of ik daar de resolutie kan kiezen).
Ik weet dat het beste natuurlijk op ISO 100 is en dan voor 's avonds/'s nachts waar mogelijk een statief te gebruiken in combinatie met een lange sluitertijd.
Maar dit kan natuurlijk niet in elke situatie
Bij zonsondergangen of bij verlichting gebouwen dacht ik dan ook te werken met brackets (onderbelichting, normaal, overbelichting).
Zo komt volgens mij vb bij zonsondergang de zonnestralen mooi op de foto terwijl de voorgrond zwart/donker blijft.
---------------------------------------------
Dus als er iemand verder nog tips heeft hoor ik dit graag
Zo kan ik thuis nog een beetje experimenteren op manuele stand met/zonder automatishe scherpstelling (zonder is altijd beter, maar veel moeilijker om de juiste focus te krijgen)
Uiteraard neem ik mijn Canon EOS 400D camera mee met volgende lenzen:
*Tamron 17-50mm F 2,8 Di II Canon EOS (inclusief zonnekap)
*Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (inclusief zonnekap)
En als externe flitser:
*Canon Speedlite 430EX II (inclusief Tumax OD-T4 Diffuser en Lumiquest UltraBounce)
Klein statief neem ik ook mee.
Voor opslagmedium heb ik 1 compachtflash-kaartje van 2GB en 1 van 4GB
----------------------------------------------------------
Nu wil ik van de reis sfeerfoto's (overdag, 's avonds, 's nachts) maken.
Zoals zonsondergang, tuin v/h hotel, binnenin hotel, overdag aan de zee/zwembad, landschap,...
Nu op welke resolutie zet ik de camera het best in welke situatie?
Ik had ergens gelezen dat het aangeraden was om niet de volle megapixels van de camera te benutten omdat:
1) meer ruis op foto's zal komen bij hogere iso-waardes
2) voor nadien af te laten drukken, niet zoveel mpx nodig is
Dus zet ik de resolutie inderdaad beter op medium?
Ik ga wel zoveel mogelijk in RAW formaat fotograferen (niet zeker of ik daar de resolutie kan kiezen).
Ik weet dat het beste natuurlijk op ISO 100 is en dan voor 's avonds/'s nachts waar mogelijk een statief te gebruiken in combinatie met een lange sluitertijd.
Maar dit kan natuurlijk niet in elke situatie
Bij zonsondergangen of bij verlichting gebouwen dacht ik dan ook te werken met brackets (onderbelichting, normaal, overbelichting).
Zo komt volgens mij vb bij zonsondergang de zonnestralen mooi op de foto terwijl de voorgrond zwart/donker blijft.
---------------------------------------------
Dus als er iemand verder nog tips heeft hoor ik dit graag

Zo kan ik thuis nog een beetje experimenteren op manuele stand met/zonder automatishe scherpstelling (zonder is altijd beter, maar veel moeilijker om de juiste focus te krijgen)



