Archief - Dilemma : Welke lens/licht/body kopen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mista Molla

Legacy Member
Hallo allemaal,

Ik heb binnenkort een budget van zo'n 1200€ dat ik ter beschikking van fotomateriaal ga zetten.

Nu ben ik niet zeker wat ik hiermee ga doen heb namelijk een aantal opties beschikbaar.

1) Ik koop een lens ; 2 opties hierin. Ergens denk ik dat hier mijn beste optie ligt, want beiden zijn kwaliteitsglas die amper in waarde verliezen, en beide zijn gewoon niet ver van het beste in hun gamma.
a) Nikon AF-S 17-55mm f/2.8 -> nieuw 1200€
b) Nikon AF-S 70-200mm f/2.8 2e hands -> 1200€

2) Ik koop een nieuwe body. Ik zit nu met een D70s, en allemaal goed en wel, en zal een perfecte backupbody zijn, maar ik moet toch ten minste naar de 12MP en betere ISOruis onderdrukking hebben.
a) Nikon D300 -> 1300 -> semi-professionele body, bouwkwaliteit is extra goed maar is wel al wat verouderd.
b) Nikkon D90+MB80 -> zo'n 1000€, super toestel, ISO ruis is hier met de noise reduction ongelooflijk verbeterd, sommige pro's zeggen zelfs dat het dicht bij de D3 aanleunt op dit vlak. Is ook moderner als D300

3) Lichten -> het enige probleem is dat ik nooit profoto ga nemen ofzo, dus wnr ik een echt job moet doen zal ik zowizo profoto moeten huren. Vanaf hoeveel W/S is het de moeite waard om je eigen materiaal te kopen?
a)2x SB-900€ + PocketWizards
b)Studioset (Elinchrom,Vicico Pro,...)

Voila, dit is het zowat , ik hoop dat jullie inzien in welke dilemma ik zit.
Hopelijk kunnen jullie helpen!

cheerz

dresse

Legacy Member
het valt allemaal te zien wat uw prioriteiten zijn natuurlijk...
Ik zou als ge nog aan het leren zijt niet direct een lens van 1200euro kopen aangezien ge daar niet veel meer met gaat leren. Ge gaat meer bijleren als ge wat investeert in belichting, software, flitsers, ... waarmee ge dan kunt experimenteren. Anderzijds zijn lenzen wel een mooie investering want die kwaliteit blijft wel... in tegenstelling tot body's of lichten...

Moest ik 1200euro hebben zou ik een fish eye lens kopen en een SB600 flitser om extern te gebruiken + een SB800 flitser om als commander te gebruiken.
Maarja, ik heb dan ook al een D90... :)

Mista Molla

Legacy Member
mja, fish eye is veel te gelimiteerd in use, heb al een 10-20. Heb al 2 SB's, en D70s ondersteunt commandermode met de pop-up maar ik gebruik de CLS bijna nooit. Heeft enorm nadeel dat je flash de preflash moet zien, PW's zijn daar veel beter in.

dresse

Legacy Member
Als ge een commander koopt die uw flash kan triggeren moet uw pop up flash toch ni afgaan? of ben ik hier verkeerd? Ik zou zeggen, als ge zoveel last hebt van de nadelen van de commandermode met de pop up, koop dat dan :)

En idd, fish eye is limited, ma het zorgt wel voor een leuk effectje dat ge niet zo heel veel ziet. En als ge er dan in slaagt hem goed te gebruiken zorgt ge er wel voor dat ge er weer een beetje meer uitspringt... :) Achja, ik hou wel van het effectje dus wil er ene.

Ma alsk u was, een paar softboxen zowieso. Lijkt me leuk om op dagen als deze toch wat te kunnen experimenteren met studiobelichting...

ofwel die 70-200 f2.8. Lekkere lens!
Denk er wel aan dat door die f2.8 da ook een zware en grote lens gaat zijn. En als ge alleen buiten in voldoende licht gaat trekken dat mss niet echt nodig is. Ok ze is sterker, maar ook minder mobiel daardoor eh...

GeeKer

Legacy Member
Ik zou u aanraden om zeker in't begin geen grote aankopen te samen te doen. Vooral wat flitsers betreft. Koop er 1. Leer deze volledig te benutten en koop dan een 2de enz.

Er valt op veel te besparen. Het hangt er allemaal van af wat je gaat doen.

Die 2 SB-900's bv. Is dat om te "strobisten"? Zoja, kan je evengoed SB-24's kopen (50€/stuk) Als ze toch maar op een statief gaan staan.

Zelfde met die Pocketwizards. Waarom geen goedkoperder alternatief? Bv de Elinchrom skyports. Werkt evengoed en als je geen gebruik gaat maken van de module voor de sekonic lichtmeters hebben de pocketwizards geen meerwaarde.

Moest de reden hiervoor zijn dat je ze wil omdat verschillende profoto pack pw's hebben ingebouwd, dit word in de toekomst afgeschaft. Profoto is met zijn eigen remote systeem gekomen en dat zit al in hun nieuw pack de pro-8.
Qua wattage is het simpel. Zo veel als uwe portemonee toelaat. Ik heb zelf 3600watt aan flitsers en da is soms nog ni genoeg. (6x600w)

Ik zou als laatste investeren in goed glas. In studio situaties trek je toch altijd op een zo'n laag mogelijk iso, dus vind ik iso ruis onderdrukking zelf niet belangerijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan