Archief - D90 vs 40D

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Matt.

Legacy Member
Aangezien ik eindelijk het geld beschikbaar heb (en de oudjes akkoord gaan (ja, zo werkt dat hier thuis ;))), kan ik me eindelijk een DSLR aanschaffen! :woohoo:

Met de GBP zo laag, zal 'k hem waarschijnlijk een dezer dagen in de UK bestellen. Doordat ie zo laag staat kan 'k dus ook een D90 of 40D kopen (beiden omgerekend zo'n €600)!
(Blijkbaar heeft de 40D ook nog een £60 cashback.)

Nu gaat mijn voorkeur lichtjes uit naar de D90. Ook al heb ik deze camera nog niet irl gezien.

Pro:
- Recentste van de beide.
- Beter scherm (naar 't schijnt).
- Iets betere high ISO performance?
- Filmmodus (I know dat 't niet erg veel voorstelt, maar je kan er wel leuke dingen mee doen!)
- 11punts AF

Contra:
- Kwaliteit van body. Heb de camera in kwestie nog niet in mn handen gehad (de D80 wel). 40D ook in handen gehad. De 40D voelt iets beter (robuuster) aan dan de D80. D90 lijkt goed op D80 naar 't schijnt.
- 40D heeft een snellere fps.

Daarbijhorend zou 'k mij een 50mm 1.8 aanschaffen. De Nikon schijnt ook iets kwalitatiever te zijn dan de Canon...

Enig commentaar? Andere voorstellen mogen natuurlijk ook!

dresse

Legacy Member
mijn voorkeur ging ook naar de D90 tot ik met overlaatst met een fotograaf ben gaan spreken en die heeft me weer doen twijfelen... Hij koos voor canon omdat die met de scrollwieltjes veel handiger in gebruik is bij het scrollen door foto's en het aanpassen van instellingen...
Iets waar ik idd bij mijn keuze nog niet echt aandacht aan besteed had...

Joeri

Legacy Member
't zijn 2 aan elkaar gewaagde toestellen, en je pro's en contra's kloppen volledig. De 11-punts AF zou ik echter niet te veel waarde aan hechten, qua AF-kwaliteit en -snelheid zijn beide camera's elkaars evenknie.

De nikon 50mm ken ik niet goed, maar het is een feit dat die van canon kwalitatief niet top is. Desalniettemin, de lens kost ook 2 keer niks, dus prijs-kwaliteit is het weliswaar een van de beste lenzen die je kan vinden.

Mista Molla

Legacy Member
en over de 50mm f/1.8 kan je niets verkeerd zeggen, is een super prime lens, vooral voor portretten, en als 1ste lens ook super geschikt, kost ook 2x niets voor wat het is.
Het is ook een supersnelle lens,f/1.8 is super voor on slecht belichte/donkere situaties, ik vind het persoonlijk 1 van de lenzen die elke fotograaf in zijn zak moet hebben.

Heb die lens besteld bij cameranu.nl, kost daar 109€, you won't find it any cheaper.

edit: idd, 109€, heb ze nog 120€ besteld.
Kopen die handel!

Matt.

Legacy Member
In de UK is zowat alles cheaper voor 't moment. ;)
Thanks voor die link trouwens!

Mista Molla

Legacy Member
via welke webshops in uk bestel je dan ?

Check ook al de andere video's CJ, heel inspirerende fotograaf en 1 van de weinige die zijn ego wat uit de schaal durft te brengen om andere te laten zien hoe het echte leven als fotograaf is...

Matt.

Legacy Member
Nog geen idee waar ik precies zal bestellen. 't Is zowat overal goedkoper, maar 'k moet nog eens opzoeken waar de verzending e.d. in orde is. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan