ozl
Legacy Member
Hallo,
Ik zit al een goed jaar op een concept/idee te broeden voor een site maar ik besef heel goed dat het bijna onmogelijk is om dit eigenhandig uit te voeren.
Toch zou ik wat meer informatie willen over hoe het allemaal in zijn werk gaat. Ik ga er vanuit dat naast een goed concept ook de marketing rond de site heel belangrijk is, maw, je moet je site goed aan de man brengen en zorgen dat er volk komt en dat het volk blijft.
Hoe begin je dan eigenlijk aan zoiets? Als je uw idee uitwerkt en een basisversie online zet is de kans toch reëel dat andere professionele bedrijven het idee kopieren om voor hunzelf te gebruiken, binnen hun marktsegement dat ze al hebben en dan is uw site gedoemd om te falen. Bv: bedrijf A heeft een idee en plaatst een website online, de eerste maanden zijn er niet veel bezoekers etc, bedrijf B, heeft een grote afzetmarkt en ziet wel potentieel in dat concept van bedrijf A en besluit om het in zijn bestaande site in te werken. Dan kan je als bedrijf A het toch wel vergeten? En op een paar weken een bepaalde populariteit evenaren (waar anderen jaren aan gewerkt hebben) is quasi onmogelijk. Zijn er mogelijkheden om je daartegen te beschermen?
Ten tweede, hoe gebeurt de financiering in het begin? Een site heeft niet vanaf de eerste dag succes en zal de eerste maanden niet echt winstgevend zijn (in de veronderstelling dat hij dat later wel is). Worden daar sponsors voor gezorgd of is dat louter uit eigen zak te betalen? Ik vraag me af hoe die profielsites (redbox -> netlog, facebook, ...) allemaal uit de grond gestampt zijn. Van netlog weet ik dat het gewoon 2 kameraden waren die daarmee begonnen zijn en dat is blijven groeien. Maar in de beginfase kan je dat toch niet zelf financieren?
Er zijn nog duizenden vragen maar dit zijn misschien de belangrijkste. Ik vind het onbegonnen werk om een idee uit te werken zonder echt kennis te hebben van hoe je het dan uiteindelijk aan de man moet brengen. Zonder die kennis lukt het toch niet en kunnen anderen met je idee gaan lopen.
Het is niet iets dat ik over één nachtje slapen heb bedacht en ik ga ook niet wanhopig op zoek naar medewerkers die gratis willen meehelpen want uiteindelijk zie ik dat op die manier toch niet lukken.
Ik zoek dus eigenlijk interessante artikels ed. en/of persoonlijke ervaringen hierover.
Ik zit al een goed jaar op een concept/idee te broeden voor een site maar ik besef heel goed dat het bijna onmogelijk is om dit eigenhandig uit te voeren.
Toch zou ik wat meer informatie willen over hoe het allemaal in zijn werk gaat. Ik ga er vanuit dat naast een goed concept ook de marketing rond de site heel belangrijk is, maw, je moet je site goed aan de man brengen en zorgen dat er volk komt en dat het volk blijft.
Hoe begin je dan eigenlijk aan zoiets? Als je uw idee uitwerkt en een basisversie online zet is de kans toch reëel dat andere professionele bedrijven het idee kopieren om voor hunzelf te gebruiken, binnen hun marktsegement dat ze al hebben en dan is uw site gedoemd om te falen. Bv: bedrijf A heeft een idee en plaatst een website online, de eerste maanden zijn er niet veel bezoekers etc, bedrijf B, heeft een grote afzetmarkt en ziet wel potentieel in dat concept van bedrijf A en besluit om het in zijn bestaande site in te werken. Dan kan je als bedrijf A het toch wel vergeten? En op een paar weken een bepaalde populariteit evenaren (waar anderen jaren aan gewerkt hebben) is quasi onmogelijk. Zijn er mogelijkheden om je daartegen te beschermen?
Ten tweede, hoe gebeurt de financiering in het begin? Een site heeft niet vanaf de eerste dag succes en zal de eerste maanden niet echt winstgevend zijn (in de veronderstelling dat hij dat later wel is). Worden daar sponsors voor gezorgd of is dat louter uit eigen zak te betalen? Ik vraag me af hoe die profielsites (redbox -> netlog, facebook, ...) allemaal uit de grond gestampt zijn. Van netlog weet ik dat het gewoon 2 kameraden waren die daarmee begonnen zijn en dat is blijven groeien. Maar in de beginfase kan je dat toch niet zelf financieren?
Er zijn nog duizenden vragen maar dit zijn misschien de belangrijkste. Ik vind het onbegonnen werk om een idee uit te werken zonder echt kennis te hebben van hoe je het dan uiteindelijk aan de man moet brengen. Zonder die kennis lukt het toch niet en kunnen anderen met je idee gaan lopen.
Het is niet iets dat ik over één nachtje slapen heb bedacht en ik ga ook niet wanhopig op zoek naar medewerkers die gratis willen meehelpen want uiteindelijk zie ik dat op die manier toch niet lukken.
Ik zoek dus eigenlijk interessante artikels ed. en/of persoonlijke ervaringen hierover.
