Archief - C++ veranderd?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Destiser

Legacy Member
Hoi allen,

ik ben met een boek cpp begonnen maar toen ik 'hello world' uitprobeerde werkte het langs geen kanten op dev-c++ en VS2008.

Na toevoeging van 'using namespace std;' (via google gevonden) heb ik het probleem in dev-c++ kunnen oplossen maar niet in VS2008.

Dit wijst erop dat C++ nog in de 21e eeuw een verandering heeft ondergaan. Weet iemand welke veranderingen?

En weet iemand hoe ik het programma in VS2008 kan schrijven? Want deze lukt langs geen kanten. Ik had al gehoord dat VC++ geen echte C++ is maar dat het al met 'hello world' misloopt had ik niet verwacht.

Bedankt :)

Tyfius

Legacy Member
C++ heeft in de 21ste eeuw inderdaad een aantal veranderingen ondergaan, maar 'using namespace std' deed men eind jaren 80 ook al hoor. De vraag is of uw boek wel goed genoeg is en toch nergens iets vermeld want de standard namespace die zit er al van in het begin in...

Normaal is VS2008 C++ (VC++ is een uitbreiding op windows, maar die hoef je niet te gebruiken) redelijke OK qua standaard dus daar kan het probleem in ieder geval niet aan liggen. Post je code eens.

Destiser

Legacy Member
Hier komt dus de code van in het boek:

#include <iostream>

(using namespace std; plaats ik hiertussen om probleem op te lossen)

main() {
cout << "Hello World\n";
}

Het VS2008 probleem is opgelost, ik had verleden keer gewoon een standaard project gemaakt (met voorafgecompileerde header). Maar heb vandaag die optie afgezet en ook 'leeg project' aangevinkt, en het is stukken beter. Ik moet enkel 'void' voor de 'main' zetten. (maar ook nog altijd using namespace std;)

De error die ik in beide programma's krijg als ik die namespace weglaat is:

cout: 'undeclared identifier'

Ik kan die fout best wel goed interpreteren, maar waarom staat dan niet in mijn boek eh? :) Het boek is:

C++ zonder stress -> easy computing -> 2002

Tyfius

Legacy Member
Uw handboek is dus fout en incompleet.

  1. 'cout' heeft altijd al in de standard namespace gezeten. Mogelijk gebruik is:
    • using namespace std;
    • std::cout << "Hello World\n"; // Het gebruik van std::endl is trouwens beter dan \n
  2. void main() is nooit correcte C en C++ geweest. Daarover heb ik in deze post al eens een uitleg gedaan.

Daarnaast moet je in VS2008 inderdaad voor een leeg project kiezen. Microsoft heeft de neiging hun eigen extra libs wat te forcen maar voor console applicaties zijn die niet nodig.

killgore

Legacy Member
De zonder stress reeks zuigt gewoon dat het niet mooi is. Slechte uitleg, incorrecte uitleg, slechte methodes aanleren & vaak totaal geen standaarden volgen.

Voor de rest heeft de C++ standaard bij mijn weten geen verandering ondergaan in de 21e eeuw en is de laatste standaard die van 98

Tyfius

Legacy Member
killgore zei:
De zonder stress reeks zuigt gewoon dat het niet mooi is. Slechte uitleg, incorrecte uitleg, slechte methodes aanleren & vaak totaal geen standaarden volgen.

Voor de rest heeft de C++ standaard bij mijn weten geen verandering ondergaan in de 21e eeuw en is de laatste standaard die van 98
De standaard is inderdaad van 98 maar in 2003 is er een revisie geweest. In 2009 zou er trouwens een nieuwe standaard moeten komen.

Destiser

Legacy Member
killgore zei:
De zonder stress reeks zuigt gewoon dat het niet mooi is. Slechte uitleg, incorrecte uitleg, slechte methodes aanleren & vaak totaal geen standaarden volgen.

Voor de rest heeft de C++ standaard bij mijn weten geen verandering ondergaan in de 21e eeuw en is de laatste standaard die van 98

Nog een geluk dus dat deze me amper 1 (of mss 2)€ gekost heeft :)

Ik heb nog: 'Fundamentals of C++ Understanding programming and problem solving' van 'Kenneth A. Lambert & Douglas W. Nance' van 1998, hopelijk is deze btr :p

killgore

Legacy Member
Tyfius zei:
De standaard is inderdaad van 98 maar in 2003 is er een revisie geweest. In 2009 zou er trouwens een nieuwe standaard moeten komen.

ahja, juist, revisies vergeten, my bad :-).

Tyfius

Legacy Member
Niet voor beginners. Dat is echt een document waarin redelijk veel word besproken. Voor beginners zou ik eerder C++ Primer aanraden.

blackrabbit

Legacy Member
Destiser zei:
Nog een geluk dus dat deze me amper 1 (of mss 2)€ gekost heeft :)

Ik heb nog: 'Fundamentals of C++ Understanding programming and problem solving' van 'Kenneth A. Lambert & Douglas W. Nance' van 1998, hopelijk is deze btr :p

I've got some bad news for you sunshine: heb dat boek ook en het is helaas verouderd..

Destiser

Legacy Member
blackrabbit zei:
I've got some bad news for you sunshine: heb dat boek ook en het is helaas verouderd..

sunshine... jij flirter :P

Gelukkig dat ik hier weer niet te veel voor betaald heb dus :s

@pentiumz -> heb je deze in pdf? :p dan mag je me wel een pmke sturen ^^

AssassiN

Legacy Member
kan iemand mij uitleggen wat die namespaces zijn? Ik moet hier programmeren in VB.net in een console application(doe ik voor de eerste keer, tot nu alleen maar leren werken met windows forms). Ik zie veel onduidelijkheid in de code die ik van het internet heb gehaald, ik probeer deze code te begrijpen door veel op te zoeken.
Ik zocht "System.Net" op en ik kreeg iets van namespace, nu vraag ik mij af wat dit is enzo

thanks

Tyfius

Legacy Member
-MtG- zei:
kan iemand mij uitleggen wat die namespaces zijn? Ik moet hier programmeren in VB.net in een console application(doe ik voor de eerste keer, tot nu alleen maar leren werken met windows forms). Ik zie veel onduidelijkheid in de code die ik van het internet heb gehaald, ik probeer deze code te begrijpen door veel op te zoeken.
Ik zocht "System.Net" op en ik kreeg iets van namespace, nu vraag ik mij af wat dit is enzo

thanks
Een namespace is een verzameling. Dit laat toe om bepaalde functies te groeperen en andere namespaces functies met dezelfde naam te implementeren.

C Sharp Programming/Namespaces - Wikibooks, collection of open-content textbooks
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan