Archief - [C#] frm aanwezigheid checken + combobox probleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

azkme

Legacy Member
Hey,

ik heb 2 vragen over het gebruik van C# (mbv Visual Studio).

Hoe kan ik checken of een frm al geopend is, actief is? In VB gaat het als volgt:
Code:
if IsNothing(frmNaam)
new frm etc etc
maar in C# wilt hij een
Code:
if (frmNaam)
niet aanvaarden, en ik weet niet de juiste methode hiervoor :(

Mijn 2de vraag is eigenlijk nog dommer, maar ik ben blijkbaar het gebruik van een combobox zo verleerd (ofwel zit men probleem ergens anders), maar kzit met de databound vast ..

Ik heb pakweg 2 tabbellen, tabel1 en tabel2, tabel2 heeft fk naar tabel1, bindingsource enzo gemaakt, alles owkeej, ik maak form voor tabel2, ik zet daar combobox in, en vul het volgende in:

Datasource: tabel1bindingsource
Displaymember: naam (van tabel1 dus)
Displayvalue: nr (van tabel1 ook)
Selected Value: tabel2bindingsource.fknaartabel1

Wat doe ik hier juist verkeerd want het werkt dus niet echt :D

Alvast bedankt jongens!

Grtjes :)

design1

Legacy Member
Uhm kmoet eerlijk zeggen dat je wel onduidelijk uitleg geeft over je probleem en bij je 1ste vraag bedoel je hier over het feit dat een frame maar 1 keer mag geopend worden?

Ik vermoed dan dat je kan werken met het singleton pattern (Object Oriented programming best es checken)
Singleton pattern - Wikipedia, the free encyclopedia (Zie daar bij java 5 is goede methode)

Voor je 2de vraag snappek et niet echt maar ik denk gewoon dat je nog wat meer moet zoeken erop, hoe meer je ermee werkt hoe beter je het kan e, zoek voorbeelden in cursussen of boeken altijd handig en zeker van een combobox vin je er genoeg van.

Hopelijk helpt het wat.

Groeten

Obliv`

Legacy Member
azkme zei:
Hey,

ik heb 2 vragen over het gebruik van C# (mbv Visual Studio).

Hoe kan ik checken of een frm al geopend is, actief is? In VB gaat het als volgt:
Code:
if IsNothing(frmNaam)
new frm etc etc
maar in C# wilt hij een
Code:
if (frmNaam)
niet aanvaarden, en ik weet niet de juiste methode hiervoor :(

Mijn 2de vraag is eigenlijk nog dommer, maar ik ben blijkbaar het gebruik van een combobox zo verleerd (ofwel zit men probleem ergens anders), maar kzit met de databound vast ..

Ik heb pakweg 2 tabbellen, tabel1 en tabel2, tabel2 heeft fk naar tabel1, bindingsource enzo gemaakt, alles owkeej, ik maak form voor tabel2, ik zet daar combobox in, en vul het volgende in:

Datasource: tabel1bindingsource
Displaymember: naam (van tabel1 dus)
Displayvalue: nr (van tabel1 ook)
Selected Value: tabel2bindingsource.fknaartabel1

Wat doe ik hier juist verkeerd want het werkt dus niet echt :D

Alvast bedankt jongens!

Grtjes :)

Het singleton pattern is inderdaad de manier om je eerste vraag op te lossen.

Voor vraag twee, als het over winforms gaat: je het enkel een DisplayMember in WinForms. Een ValueMember is er niet (enkel voor WebForms). Je moet dus de selectedItem casten naar het object dat je er in steekt. Bijv:

Employee employee = ((Employee)(this.EmployeeComboBox.SelectedItem));

this.EmployeeName = employee.Name;

breez

Legacy Member
If frmAbout.IsHandleCreated Then

End If

das een voorbeeld in vb.net dat ik al gebruikt heb

c# zal wss zoiets zijn:

if(frmAbout.IsHandleCreated){

}

probeer eens?

ik weet wel niet of het echt proper is maja...

azkme

Legacy Member
dank u wel voor jullie hulp, ik weet dat ik laat met de bedankjes ben maar heb enige tijd wat problemen met visual studio ondervonden :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan