Archief - [ALG]gratis game-design boek

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

boogje

Legacy Member
1556227558.jpg


helaas,helaas, maar harde realiteit.

Ari Feldman heeft een boek geschreven over game design, namelijk meer arcade games, maar het werd jammer genoeg nooit uitgegeven

maar natuurlijk wil hij wel dat mensen ervan kunnen leren ( moest je iig nog maar net bezig zijn, zoals ik), en geeft hij LEGAAL zijn boek over het internet uit. het boek bevat zo'n 507 pagina's, in pdf formaat, en handelt eigenlijk van gfx tot animatie, bon eigenlijk zowat alles om een beetje te leren over arcade gaming, in 2D.
het is slechts 4,4 Mb, dus euh...binnenhalen die handel!
hier heb je de link :

http://www.gamemaker.nl/feldman/full.zip

en? iemand al gelezen? :p

.Acku.

Legacy Member
De uitgeverij zal net zoals ik gedacht hebben "2D Arcade, waarom niet 10 jaar geleden?" ;)

S3cT0r

Legacy Member
Omdat je volgens mij misschien best ook eerst 2D begrijpt voor je 3D begint te doen. Klinkt toch logisch?

CyBeRRaT

Legacy Member
S3cT0r zei:
Omdat je volgens mij misschien best ook eerst 2D begrijpt voor je 3D begint te doen. Klinkt toch logisch?

bwa, ik weet niet. 2d engines werken bij mijn weten totaal anders dan 3d engines. ge zit met bitmaps of met polygonen en dat vraagt een totaal andere aanpak hoor. natuurlijk gaat het niet slecht zijn om ervaring en designmanieren te leren, maar om echt van dit naar 3d te gaan is volgens mij nog wel een grote omschakeling...

wlibaers

Legacy Member
2D kan wel een voordeel zijn voor mensen die jong willen beginnen. Iemand die nog niet veel wiskunde gehad heeft zou het wel eens moeilijk kunnen hebben met de transformatiematrices en projecties. En het grafische deel is dan eigenlijk nog het makkelijkste, de rest (botsingsdetectie bijvoorbeeld) is in 3D nog lastiger. Niet onmogelijk, maar het vereist toch wel een beetje wiskundekennis.

Wat je natuurlijk ook kan doen is een 3D API voor 2D gebruiken.

killgore

Legacy Member
Ik vind 2D een goede basis persoonlijk om als amateur het te leren.
Je leert vrij simpel de basis van een grafische engine, hopelijk opsplitsingen maken tussen gfx & gamecode, ... .
Het is zowat nog enige mogelijkheid om een ietwat deftig game te maken zonder een zware voorkennis ;). Als je eerst pure 3D api's moet leren en je hebt nog niet veel coding ervaring (en wiskunde kennis!) zal je veel sneller geneigd zijn af te haken :).
Ik heb op mezelf directdraw (als 2D-renderer, niet als toepassing in 3D) geleerd, en heb er nog steeds geen spijt van, het was de eerste keer dat ik vrij simpel & snel enkele dingetjes kon maken :). Ik was daarvoor al begonnen met opengl maar het stak me gewoon tegen dat ik niet onmiddelijk iets leuk kon doen :).

Als je natuurlijk al wat code ervaring hebt (door bv. niet-gfx software te ontwikkelen (ik bedoel met gfx hier wat meer als een GUI ;))) en je hebt al wat genoeg meetkunde kennis (vectoren, transformaties, basisveranderingen, homogene coördinaten, ...) IN 3D dan heb je het idd niet nodig :).

Vich

Legacy Member
Cyberrat heeft gelijk: 3D engines werken totaal anders dan 2D, maar het kan wel nuttig zijn om eerst 2D engines te begrijpen voordat je aan 3D begint, omdat het wel interessant kan zijn om een minder complex design eerst eens te bezien.

fartbunny

Legacy Member
ik ben erachter gekomen waarom de uitgever dit boek niet heeft willen uitbrengen :applause: Het is gewoon rotslecht :sleep:
chapter na chapter zittem vanalles uit zijnen duim te zuigen die voor de amateur waarop hij zich richt totaal niet van toepassing zijn.. Zelfs de "best genre of all time, the maze game" die hij beloofd samen met de lezer te maken is vanaf het 2e hoofdstuk al lang vergeten en blijft hij maar doordrammen over nutteloze zaken zoals spelconsoles en operating systems.. goh ik wist nu echt niet dat de super nintendo bestond :s, of huh? Linuks?? Wat is datte?
Geen letter, maar dan ook geen letter code in te vinden.. zelfs geen uitleg hoe je nen sprite maakt of zelfs maar een OOPS structuur opsteld..
boek is het nie waard om te lezen imho..

fretn

Legacy Member
fartbunny zei:
Geen letter, maar dan ook geen letter code in te vinden.. zelfs geen uitleg hoe je nen sprite maakt of zelfs maar een OOPS structuur opsteld..
boek is het nie waard om te lezen imho..

Design Arcade Computer Game Graphics

schop aars

Legacy Member
mja zelfs al gaat het over de graphics het boek suckt nog steeds

DJ_Trash

Legacy Member
schop aars zei:
mja zelfs al gaat het over de graphics het boek suckt nog steeds
Het heeft historische waarde en geeft uwa insight about basics etc

Tis vooral nuttig voorm ensen die flash filmkes/spellekes willen maken!!!!!!

killgore

Legacy Member
DJ_Trash zei:
Het heeft historische waarde en geeft uwa insight about basics etc

Tis vooral nuttig voorm ensen die flash filmkes/spellekes willen maken!!!!!!
historische waarde is zo dikke bull.

n/o, ma me 90% van al die oude "klassiekers" zijde als gamedeve echt niets ze. Die zijn enkel goed om vbn van concepten en gameplaysystemen aan te halen.

Als ek meer wil weten over oude games koop ek mij wel zo een cd-rommeke waar die allemaal zijn op terug uitgebracht vo pc :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan